Élet, erő, egészség… A laktózérzékenységről

hirdetés

Soha nem volt ennyire hangsúlyos téma az ételallergia és ételérzékenység, mint manapság. Nehéz eldönteni, hogy a közösségi média adta nyilvánosság emeli-e már-már a népbetegség szintjére, hogy a (vélt vagy valós) tömeges érintettségben mekkora szerepe van az élelmiszeriparnak; civilizációs problémáról beszélünk, vagy életmód-trendről? Mindenesetre az általam ismert szakorvosok hisztériának titulálják mindazt, ami manapság ételérzékenység címén folyik. 

Az mindenesetre nyilvánvaló, hogy – mint általában minden betegséggel, egészséggel kapcsolatos témára – erre is ragyogó bizniszt lehet építeni. Gondoljunk csak a glutén- vagy laktózmentes élelmiszerek emelt árára, a kapcsolódó termékkörök és szolgáltatások gazdag kínálatára.

A glutén-, laktózmentes diéta célja eredendően nem a fogyás, vagy bizonyos betegségek (pajzsmirigy probléma, inzulinrezisztencia stb.) kordában tartása. Ettől függetlenül a diéta hozhat eredményeket. A gluténmentes étrend sokak számára kényszerűség, ami mellett élethosszig ki kell tartaniuk, ha jól akarják érezni magukat a bőrükben.

Korábbi cikkünk a témában:

Érdemes-e gluténmentes diétát folytatni a jobb közérzet és egészség reményében? Szakértőnk válaszol

Mi a helyzet a laktózérzékenységgel?

A laktóz – tejcukor – összetett cukor, ami a vékonybél középső szakaszán képződő laktáz nevű enzim hatására bomlik le glükózra és galaktózra. Ha a laktáz enzim mennyisége valami miatt (örökletesen vagy pl. fertőzés miatt szerzetten) bizonyos érték alá csökken, tejtermékek fogyasztása esetén jellegzetes tünetek jelentkeznek. Laktáz hiányában az élelmiszerben lévő tejcukor nem tud lebomlani. A fel nem szívódott laktózt a bélbaktériumok megerjesztik, hányást, puffadást, hasi görcsöket, hasmenést váltanak ki. A tünetek már az étkezést követő 20-30 percben jelentkezhetnek.

A laktózintolerancia világszerte gyakori jelenség, s van, ahol a teljes lakosság laktózérzékeny (India, Távol-Kelet, afrikai országok). Dr. Micskey Éva gasztroenterológus, gyermekorvos szerint a magyaroknak nagyjából a negyede érintett. Mások 15%-os érintettséget említenek. 

Míg gluténérzékenységnél minden gluténtartalmú étel tiltólistás, a laktózmentes diétát mindig az egyéni tolerancia határozza meg. Van, aki bizonyos mennyiségű tejet, tejtartalmú ételt kellemetlen tünetek nélkül el tud fogyasztani, mások ellenben minimális tejcukorra is hányással, hasi görccsel stb. reagálnak.

Gasztroenteorológus szakorvos felírhat laktáz enzimet tartalmazó készítményt, de recept nélkül is számos laktáz enzimkészítmény kapható. A tablettát tej vagy tejtartalmú étel fogyasztása előtt kell bevenni – így teljes értékű étrenddel is elérhető a tünetmentesség.

– A savanyított, élőflórás tejkészítményeket – joghurt, kefir, túró – a legtöbben jól tolerálják, a sajtok közül a kemény és félkemény sajtok ajánlottak. A diétázók nagy hányada a tejszínes vajon kívül az összes vajkészítményt fogyaszthatja.

Laktózmentes tejkészítményekkel könnyedén kiválthatók a nem tolerált tejtermékek. A növényi tejek is jó alternatívát jelentenek. Hosszabb távú laktózmentes diétánál figyelni kell a kalcium pótlására, hiszen az egyik legnagyobb kalciumforrású élelmiszercsoportot kell száműzni az étrendből. 

Hogyan vizsgálják a laktózérzékenységet?

A hidrogén kilégzési teszt a leggyakrabban használt vizsgálat laktózintolerancia megállapítására, gasztroenteorológiai szakrendeléseken végzik. A lélegzet hidrogén tartalmát nézik meg egy speciális, alkoholszondához hasonlítható készülékkel. A lélegzet hidrogén tartalma normál körülmények között rendkívül alacsony. 

laktoz_vizsgalatA vizsgálatot megelőző két napon rostszegény étrendet kell tartani. A vizsgálatot reggel végzik; előtte nem szabad fogat mosni, enni, inni. A páciens kb. 3 deci tejfehér laktóztartalmú tesztoldatot kap. Az oldatot citrommal szokták élvezhetőbbé tenni – így sem finom. A laktóz nehezen oldódó cukor, ezért a tesztfolyadék szemcsés. Kisgyerekek élvezhetőbb ízű teát kapnak, de nagyobb ovisoknak, kisiskolásoknak már a tejfehér oldatot adják; van aki kínkeservesen tudja meginni. Gyakorlatilag ez a vizsgálat legnehezebb része.

Az oldat elfogyasztását követően húsz-, harminc percenként megvizsgálják a lélegzet hidrogén tartalmát: alkoholszondához hasonlító készülékbe kell erősen befújni a levegőt. A 3., 4. mérés után általában már egyértelműen megállapítható a laktózérzékenység (ld. fotó). A 100 közeli és feletti ppm nagy fokú laktózintoleranciát jelez; enyhe laktózérzékenység áll fenn, ha a kifújt levegő hidrogén koncentrációja 20-25 ppm.

A tesztoldat elfogyasztását követő 120. percben végzett eredmény laktózérzékenységet mutat
Az 48 ppm eredmény laktózérzékenységet mutat
laktoz_vizsgalat3a
Így néz ki a vizsgálati lap, tökéletes eredménnyel

A teszt 120-180 percet vesz igénybe. Ez idő alatt azt is figyelik, hogy jelentkeznek-e laktózérzékenységre jellemző tünetek: hányinger, hányás, hasmenés, hasi görcsök, puffadás.

Szakorvosok, dietetikusok szerint drága laktózmentes tejtermékeket csak akkor érdemes fogyasztani, ha valóban indokolt. Ha laktózérzékenységre, vagy más ételérzékenységre gyanakszunk, vezessünk étkezési naplót! Segít tudatosítani, hogy szervezetünk milyen ételekre reagál kifejezetten jól vagy rosszabbul. Az étkezési napló nem csak erre jó! A döbbenet erejével képes hatni ránk, ha visszaolvassuk, mit és mennyit eszünk, iszunk egy átlagos napon – átlátva az étkezési szokásainkat, könnyebben tudjuk korrigálni a hibákat, hiányosságokat. Kisgyermekes szülőknek is célszerű étkezési naplót vezetniük.

A mobilra telepíthető alkalmazások kifejezetten praktikusak; a telefon mindig kéznél van, így azonnal feljegyezhetjük, mit fogyasztottunk. Többféle étkezési napló közül lehet választani, ingyenesek. Nyomtatható étkezési naplót is rendszeresíthetünk, innét tölthető le egy jó változat >>

Mesterházy Mónika

Életszépítők Magazin alapító-főszerkesztő

Noha írni, olvasni mindig is szerettem, nem készültem az újságírói pályára. Gyerekkoromat a zene töltötte ki (harmóniumon, orgonán játszottam), érdekeltek a művészetek. Kreatív irányultságom ellenére érettségi után úgy döntöttem, hogy hivatásos segítő leszek. A sors azonban más irányba terelt; főiskolásként egy napilap szerkesztőségében kötöttem ki, így lettem végül "médiás". Végzettségeim szerint diplomás szociális munkás, kiadványszerkesztő, újságíró, intézményi kommunikátor vagyok. A munkában igyekszem az érdeklődésemet követni. Sok minden érdekel, ezek esszenciája ölt formát az Életszépítők Magazinban.

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

Loading...

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás