Vad kölykök mulya áldozatai? Senkinek sincs joga bántani a gyerekedet! Egy másik gyereknek sem

hirdetés

A gyermekbántalmazás minden jóérzésű felnőttből heves érzelmeket vált ki. Felháborodást, sajnálatot és sok esetben tehetetlenséget. A bántalmazásnak ezer arca van, messze nem merül ki a tettlegességben. Szavakkal is lehet ölni. Az érzelmi manipuláció is bántalmazás.

Ritkán beszélünk nyíltan arról, hogy a jelenség egészen korán megjelenik – gyerekközösségekben. Óvodában, iskolában. Mi a helyzet akkor, ha a bántalmazott és a bántalmazó is gyerek? Verekedésre, kiközösítésre, társai uralására és megalázására hajlamos gyerekekre nem szokás olyan erős kifejezéseket használni mint: zaklató, bántalmazó. Hisz még gyerekek, ártatlanok. Ez igaz, de nem ártalmatlanok – az agresszívabbnak mondott típusok komoly szorongásokat tudnak kiváltani a társaikban. A szülők egymás előtt általában finomabban (finomkodva) fogalmaznak az ún. rossz gyerekekről, a szülőtársak érzékenysége miatt. Igyekeznek kerülni a nyílt beszédet, a konfrontációt, nehogy a konfliktus elmérgeződjön. A bántalmazott gyerek ilyenkor gyakorlatilag magára marad a problémával, és ez borzasztó, rendkívül romboló.

Az óvodai, iskolai bántalmazás azért is kényes téma, mert nem látni, mi történik az intézményben. Sajnos a pedagógus sem (mindig) érzékeli, hogy mi történik az udvaron, a szünetekben. (Súlyos kategória, ha érzékeli, de nem tesz semmit. Még súlyosabb, ha hozzá forduló gyereket azért dorgálja, mert árulkodik.) Ha a gyerek bántalmazást emleget odahaza, ha gyakran és huzamos ideig beszél róla, nem szabad megkérdőjelezni. Azért mondja, mert szorong, mert megoldást és segítséget vár.

Nem szabadna a szülőknek struccpolitikát folytatniuk. Amiről nem beszélünk, attól még létezik. Nem szabadna azzal tömni a bántalmazott gyerek fejét, hogy álljon ki magáért. Nagy valószínűséggel azért bántalmazott, mert habitusánál fogva nem képes erre. Nem szabadna azt kérni tőle, ha bántják – megrugdossák, csipkedik, a haját húzzák -, hogy üssön vissza. Nagy valószínűséggel azért bántalmazott, mert lelki alkatánál fogva nem képes erre.

Óriási hiba, ha a szülő ezekben a helyzetekben arra fókuszál (problémaként), hogy a gyereke gyámoltalan, nem képes megvédeni magát. Legyen karakán, legyen életrevaló – ez az elvárás. Ha a gyerek tutyimutyiságát felrója a szülő, a pedagógus, a gyereket nem a problémamegoldásban segíti, csak a szorongást mélyíti el benne. Azt az érzést, hogy ő nem elég vagány, nem elég jó…

A huzamosabb ideig bántalmazott gyerek elveszítheti a maradék önértékelését is, depresszióba eshet. Ráadásul évekre, akár egy életre meghatározhatják őt a korai szociális – közösségi – minták. Visszahúzódó alkatok maradnak, ún. vesztes típusok, mert a korai szocializációs folyamatban elakadtak.

Az óvodai, iskolai konfliktushelyzeteket – amennyiben fény derül rájuk – intelligens, érző módon kell(ene) kezelni. Ne legyen kényelmetlen szólni emiatt a pedagógusnak! Higgadt párbeszédre kell törekedni. Helytelen konfliktuskezelő stratégia a felek (bántalmazó gyerek, szülő, óvónő, tanítónő, tanár) indulatos lerohanása – az agresszió agressziót szül, nem a megoldás irányába mutat.

Mi számít bántalmazásnak? 

Az iskolai bántalmazás típusai egy korábbi magyar tanulmányból

Megverés, megütés, piszkálás, lökdösés, kényszerítés, fogdosás, holmi, pénz elvétele, közösségi, verbális jellegű (kirekesztés, beszólás, lejáratás tanár előtt. pletyka, hazugság, megaláztatás diákok előtt), illetve virtuális bántalmazás (videómegosztás, posztolás, hamis üzenetküldés)

A gyerekek sokféleképpen bánthatják egymást, és a tanulmány szerint bántják is, sajnos. Fontos arról is szólni azonban, hogy bármennyire is fortyognak a bántalmazott gyerek szüleiben az indulatok, a bántalmazót sem szabad elhamarkodottan elítélni, főleg ha még ovis és kisiskolás. Nem tudni, mit ad ki magából, nem kizárt, hogy ő maga is bántalmazott.

***

Filmajánló

azosztaly2

Az osztály c. észt filmdráma az iskolai bántalmazás témáját dolgozza fel. Nehezen emészthető, film megrázó végkifejlettel, de akit szülőként, hozzátartozóként, pedagógusként a kérdés foglalkoztat, ha teheti, nézze meg. (Fent van a YouTube-on.)

A történet: Joosep az osztály lúzere, kegyetlen tréfák célpontja. Apja katona, ezért az a véleménye, hogy fiának meg kell védenie magát. Kaspar új fiú az osztályban. Egy napon, amikor a fiúk meztelenre vetkőztetik Joosepet, és belökik a lányöltözőbe, Kaspar úgy dönt, hogy megvédi osztálytársát. Ezzel ő is az osztály célpontjává válik.

Videóajánló

 

Mesterházy Mónika

Életszépítők Magazin alapító-főszerkesztő

Noha írni, olvasni mindig is szerettem, nem készültem az újságírói pályára. Gyerekkoromat a zene töltötte ki (harmóniumon, orgonán játszottam), érdekeltek a művészetek. Kreatív irányultságom ellenére érettségi után úgy döntöttem, hogy hivatásos segítő leszek. A sors azonban más irányba terelt; főiskolásként egy napilap szerkesztőségében kötöttem ki, így lettem végül "médiás". Végzettségeim szerint diplomás szociális munkás, kiadványszerkesztő, újságíró, intézményi kommunikátor vagyok. A munkában igyekszem az érdeklődésemet követni. Sok minden érdekel, ezek esszenciája ölt formát az Életszépítők Magazinban.

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés