Velocipéd, napelemes autó, chopper: működőképes fa járgányok

hirdetés

hirdetés

Kovács Gábor szombathelyi építészmérnök, igazságügyi és műszaki szakértő szabadidejében többek között működőképes fa járgányokat készít. A környezettudatos, megújuló energiaforrásokat is kiaknázó járművek hazai gyöngyszemei tömeggyártásra ugyan teljességgel alkalmatlanok, de értékük épp egyediségükben és míves kimunkálásukban rejlik.

Az összeállítás apropóját egy másik, az ország másik oldalán élő Puskás István adja, aki a napokban mutatta be a nyitóképen látható fából faragott chopper motorkerékpárját. A tiszaörsi férfi a háromkerekű járművet fenyő hajópadlóból négy hónap alatt készítette el. A 200 köbcentis motorral hajtott, ötsebességes jármű 20 km/órás sebességgel tud haladni.

Puskás István choppere
MTI Fotó: Mészáros János

Kovács Gábor – bár bevallása szerint gyermekkora óta foglalkozik járműátépítéssel – 7-8 éve határozta el, hogy létrehoz egy fémvázra épített fa velocipédet. A kísérleti munka olyannyira jól sikerült, hogy még egyet készített. Harmadik csodajárgánya már egy – szintén fémvázra épített – kétéltű fa kisautó volt, amit aztán egy napelemes faautó követett – ez utóbbit a magyarországi árvízkárosultak javára ajánlotta fel.

Fa velocipéd – Kovács Gábor munkája

A napelemes autó tervezése előtt a nem csak fajárművekre specializálódott építész a Nemzeti Közlekedési Felügyelethez fordult, állásfoglalást kérve. Arra volt kíváncsi, hogy a hatályos jogszabályok alapján milyen peremfeltételeket kell betartani az esetben, ha valaki egy „sufni-tunningolt”, vagyis házilag épített járművel szeretne a közúton közlekedni. A felügyelet részéről a napelemes csodajármű az „elektromos tricikli” kategóriába soroltatott – használható közúton.

A napelemes faautó igen csak szemrevaló darab. Mosolyt csal az emberek arcára, s persze nem szennyezi a környezetet 

– Hogyan készült? – kérdeztük az alkotótól.

– Egyszerűen! Számítógépes tervezőprogrammal megterveztem. A tartószerkezet egy merev acélváz, ami magában foglalja a hajtás, illetve a kormányzás rendszerét. Erre került az önhordó, 1,5-2 centi vastag fenyőfa karosszéria, amely terhet nem visel. Öt centi vastag fenyőfa pallókból íveket vágtam ki, ezeket összeragasztottam, megfaragtam, csiszoltam, majd elvégeztem a felületkezelést. A célom egy használható, a közúton magamat illetve másokat nem veszélyeztető jármű készítése volt.

A karosszérián a Föld kontinensei, illetve szigetei láthatók, méretarányos kidolgozásban, „relif” – dombormű – kialakítással. Az építész bővítené a járgányt: utánfutót, illetve egy fával burkolt, gyerkőcök biztonságos szállítására alkalmas gyermekülést szeretne hozzá csatlakoztatni.

A saját bevallása szerint “bogaras” építész egy kétszemélyes taxi jellegű napelemes faautó létrehozását is a fejébe vette, amely ugyan közúton szintén nem közlekedhetne, de Szombathely főterén igen csak jópofa attrakció lenne.

 

 

hirdetés

Mesterházy Mónika

Életszépítők Magazin alapító-főszerkesztő

Noha írni, olvasni mindig is szerettem, nem készültem az újságírói pályára. Gyerekkoromat a zene töltötte ki (harmóniumon, orgonán játszottam), érdekeltek a művészetek. Kreatív irányultságom ellenére érettségi után úgy döntöttem, hogy hivatásos segítő leszek. A sors azonban más irányba terelt; főiskolásként egy napilap szerkesztőségében kötöttem ki, így lettem végül "médiás". Végzettségeim szerint diplomás szociális munkás, kiadványszerkesztő, újságíró, intézményi kommunikátor vagyok. A munkában igyekszem az érdeklődésemet követni. Sok minden érdekel, ezek esszenciája ölt formát az Életszépítők Magazinban.

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás