Lélekdopping. Pszichológus 22+1 tippje a kiegyensúlyozottabb élethez

hirdetés

Ha te nem tartozol azok közé, akik Szilveszterkor fogadkoznak, akkor esetleg később, az év egy másik időszakában is dönthetsz a változtatás mellett. Tulajdonképpen bármikor. Például most.

1. Vedd sorra, hogyan szeretnél élni, pontosan milyen vágyaid vannak, mi az, amit nem sikerült még elérned. Melyik az, amelyik megvalósításához szükség van rád is, az aktivitásodra, nemcsak a szerencsére. Először ezt próbáld megvalósítani! A szerencsével, mivel erősen a véletlen függvénye, inkább ne foglalkozz!

2. Feloszthatod az éved negyedévenkénti szakaszokra és szétoszthatod ezen a módon is a céljaidat. Így lesz egy jól látható, konkrét időhatárod, könnyen tudod magad ellenőrizni, és van egyértelmű
visszajelzés is.

3. Keresd tudatosan az új élményeket! Lehet ez bármi, olyan művészeti ág vagy sportág felfedezése, ami eddig nem hatott rád, vagy elutasítottad. Elképzelhető, hogy számodra egy hosszú beszélgetés lesz a keresett új élmény. Határozd el, hogy általában a világhoz való hozzáállásodon változtatsz, nyitottabbá válsz. Ez nem mellékesen társkeresésnél is jól jöhet.

4. Szerezz új ismerősöket! Ne a Facebookon számszerűsítsd a kapcsolataidat: számold inkább a valóságban megkötött új ismeretségeket!

5. Ne csak olyanokkal vedd körül magad folyton, akik hasonlóan gondolkoznak, mint te! Ők a te bástyáid a külvilág, vagy akár önmagad és a változás ellenében. Beszélgess sokat olyan emberekkel is, akik mást gondolnak, a szempontváltás egész életünk során nagyon fontos, az empátia és a megértés szintén. Segítenek a saját ördögi köreidből kilépni, ez is adhat egyfajta nyitottságot, ami majd aztán megint neked fog kamatozni.

Fotó: 123 RF | Oleg Mikhaylo

6. Merj önző lenni! Legyen mindennap valami, amit magadért teszel. Naponta gondold át, mi is volt ez. Az önellenőrzés során észreveheted, hogy sokkal többet foglalkozol másokkal, mint magaddal. És figyelem: ha magaddal, a saját jóléteddel úgy foglalkozol, hogy mellette másoknak nem ártasz vagy nem vagy terhére – nos, ez mindenkinek csak jó lesz. Ismerjük azt a közhelyet, hogy a boldogtalan, önmagával és az életével krónikusan elégedetlen ember keserű és nem képes empátiára. A boldog ember ezzel szemben igazán sokat tehet másokért. Egyébként is mindenki a saját háza táján söpörjön először!

7. Engedd el a füled mellett azokat a megjegyzéseket, amelyek gyengíteni akarják a te elhatározásaidat: ha valaki arról beszél neked, hogy “micsoda hülyeség” vagy “á, úgysem fog menni, a múltkor sem ment”, ne engedd, hogy ez befolyásoljon téged. Pozitív hozzáállású emberekkel vedd körül magad. Ha úgy gondolod, hogy ezt kis hazánkban nem könnyű kivitelezni – ez lehet egy figyelmeztető jel, hogy a te hozzáállásod sem egészen pozitív.

8. Próbálj ki olyasmit, amit eddig nem! Például kipróbálhatod, milyen templomban kezdeni a napot – ehhez nem kell vallásosnak lenni!

9. Nemcsak kamaszkorunkban hasznos az olvasás: kezdd el újraolvasni az akkori olvasmányaidat, egyrészt mivel valószínűleg már úgyis elfelejtetted őket, másrészt pedig azért, mert rá fogsz csodálkozni, mennyire más lett a jelentése számodra. Akár írhatsz egy listát is: milyen könyveket akarsz még elolvasni? Ezt mindenki a maga életviteléhez képest fel tudja mérni, nyilván gyereknevelés és munka mellett a havi négy könyv nehezen kivitelezhető.

10. Készíts tervet magadra vonatkozóan is: mi az, amit nagyon szeretsz magadban? Mi az, amin szívesen változtatnál? Gondold át, hogyan tudod még jobban erősíteni azt, amit eleve jónak tartasz, hogyan tudsz változtatni azon, ami esetleg gyengébb képesség, tulajdonság. Határozd el, hogy idén például kedvesebb leszel vagy kevésbé kritikus, barátkozóbb stb. A negyedéves beosztást használhatod magadra vonatkozóan is: gondold át és nevezd meg, mely területekre tudod felosztani az életedet. Majd nézd meg, melyikkel vagy elégedett, melyiken akarsz és hogyan változtatni.
Ezeket is kitűzheted negyedévenkénti célodnak: sok mindenre rádöbbenhetsz, és sok mindent meg is tudsz aztán változtatni. Ha már megfogalmaztad az irányt, könnyebb elérni a fejlődést, a tudatosság félsiker!

Önismeret, önismeret, önismeret!

11. A jótékony cselekedet nem csak egy nemes gesztus, közismert tény, hogy magadnak is jót teszel vele. Menj el egy kiválasztott intézménybe, önkénteseket mindenhol szívesen fogadnak. És segíts, ha eddig még nem tetted!

12. Vezesd be az időgazdálkodási szokásokat a mindennapjaidba. Átláthatóbbak lesznek a teendők, megfoghatóbbak, könnyebben elvégezhetőek és több sikert érhetsz el ezeken keresztül.

13. Listakészítés. Bár úton-útfélen hallunk róla, nem árt, ha ismételjük, hiszen nem biztos, hogy mindenki használja ezt az egyszerű eszközt. A listakészítés a legapróbb teendőinket és a komolyabb feladatainkat is magában foglalja. Vigyázat, amikor már tíznél is több listánk van és órákig tudunk felette ülni, kapjunk a fejünkhöz! Ezzel is be tudjuk csapni magunkat, főleg, az, aki egyébként is halogatós típus.

Fotó: 123RF

14. Próbálj többet utazni! Nem kell rögtön a pénztárcára mutogatni, hogy miatta nem megy. Az utazás fogalmát tisztázd magadban, mert ez nemcsak Thaiföldet jelenti, hanem tisztán csak azt hogy kikapcsolsz, új perspektívát kapsz, és ehhez még új környezet sem kell feltétlenül. Nem hiszed? Próbáld ki, hogy úgy sétálsz végig a lakóhelyeden (vagy egy belvárosi részen), hogy nem rohansz, nincs cél, a cél maga éppen a séta és az a terület. Nézd meg a házakat, az embereket, igyál egy kávét, menj be egy kiállításra, stb. Előtte még el is olvashatod annak a városrésznek a történetét, így még érdekesebb viszontlátni a olvasottakat. Ugyanígy vidéki városokba is könnyen eljuthatsz, akár csak egy napra: reggel mész, este jössz – nem kell a szállás borsos árára
fognod, hogy miért ülsz hétvégén a tévé előtt.

15. De ha mégis szeretnél elmenni egy egzotikus országba, kezdd el szisztematikusan követni a pénzügyi és spórolási blogokat – mert ez sem lehetetlen egy kis tervezéssel és akarattal!

16. Szerezz meg egy új tudást! Ez lehet egy új nyelv, aminek nekifogsz, de lehet síelés is, vagy az, hogy megtanulsz kötni vagy egy új szakmát sajátítasz el! Ha a kreativitásodat fejleszted, azzal biztosan nem lősz mellé.

17. Kezdj el sportolni! Ezt unos-untalan halljuk mindenfelől, de tényleg nagy hatása lehet az életünkre, nemcsak fiziológiai szempontból hasznos. Ha sikerül a héten legalább egy-két nap sporttal kezdened, azokon a napokon garantáltan sokkal energikusabb, motiváltabb leszel. Motivációval pedig minden könnyebb.

18. Próbáld magad még jobban elfogadni, szeresd magad jobban és értékeld a próbálkozásaidat! Ha csak a fele lesz meg a kitűzött céljaidnak, már akkor is óriási lépéseket tettél meg, ha csak a negyede, akkor is, ezt vedd észre!

19. Ha úgy érzed, könnyű azt mondani (mármint, hogy szeresd és fogadd el magad) kérj visszajelzéseket (magadról) a családtagjaidtól és a barátaidtól. Ezek általában pozitívak szoktak lenni, de ha mégsem bízol ebben, akkor kérd eleve hogy a te jó tulajdonságaidról írjanak. A kapott mondatokat pedig ismételgesd, vésd jól a fejedbe, vagy írd össze és kinyomtatva tartsd szem előtt. Óriási ereje van!

20. Ebben az évben próbáld úgy élni a napjaidat, hogy minél több pillanatát tudd értékelni. Az élet nagyon szép, ámde nagyon rövid – sajnos mindkét dologról hajlamosak vagyunk megfeledkezni.

Értékeld azt, amid van!

21. Legyél hálás! Ezáltal egy új szempontot kapsz az életedhez, nagyon hasznos, próbáld ki! A szempontváltás képessége egyébként is fontos: mit is akarsz észrevenni az életből: melyik pontjáról szemléled? Merthogy való igaz, ha nagyon akarod, be tudod magadnak bizonyítani, hogy bizony az élet nem szeret téged. Próbáld inkább a másik oldalt látni és indíts be egy pozitív ördögi kört.

22. Mindenki aktív kifogásgyártó. Te is. Mostantól viszont vedd jól szemügyre a racionálisnak tűnő indokaidat: hamar kiderülhet róluk, hogy csak kifogások, amelyek évek óta sziklaszilárdan akadályoznak téged a fejlődésben. Ha a „de” és a „kellene” szócskáknak bérelt helye van a szókincsedben, az minimum gyanús!

23. Jót tehet az önbizalmadnak, ha nem csak passzívan vársz, ha nem halogatsz, abban a hitben ringatva magad, hogy az élet majd úgyis megoldja magát, vagy a sorsod már úgyis meg van írva. Ha eseménytelen hónapokat élsz át, itt az idő, hogy kezedbe vedd az életed irányítását! Használd ki ezt az időszakot, hiszen a változáshoz és a boldogabb élet tervezéséhez a leginkább inspiráló évszak talán éppen a tavaszi!

Szöveg: Anda Csilla pszichológus, WAY Pszichológia

 

Életszépítők

Hobbiblogként cseppentem a virtuális világba 2012-ben. Sokat változtam azóta. Kitartó kis csapat áll mögöttem.

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás