Hogyan lehet jól dicsérni, és miért fontos ez?

Mint minden, nap, mint nap megélt szerepünkben, identitásunkban, úgy szülőként is, – nem meglepő módon – , de kimondott és kimondatlan, látható és láthatatlan, nyomások és elvárások nehezednek a vállakra: társadalmi igények, hogy hogyan neveljük jól a gyerekeinket, milyen normának megfelelően, milyen értékrend szerint vagy épp milyen, éppen aktuális nevelési trend mentén. Az azonban, ahogy dicsérünk nem csak és kizárólag szülőként lehet fontos, bár kétségtelen, hogy a szülői és egyáltalán a nevelői minőségben, aspektusban van kiemelt szerepe.

Mint, ahogy a legtöbb értékben, tevékenységben, itt is az egyensúly és az arany középút megtalálása a legfontosabb cél, megélve ebben az egyensúlyban a saját hitelességünket és kifejezésre juttatva egyéni nevelési elveinket és meggyőződéseinket, mellyel biztonsággal azonosulni tudunk, mely mögé teljes vállszélességgel be tudunk állni, bármilyen kritika is érjen bennünket.

Felmerül a kérdés: hogyan lehet jól dicsérni és mit érhetünk el egy-egy jól időzített, pontosan kifejezett dicsérettel, miért van ennek kimondottan nagy szerepe?

Carol Dweck, amerikai szociálpszichológus, mindset-elméletében foglalja össze a dicséret kiemelt szerepét, amelyet kutatási eredményei is alátámasztottak: ha képesség helyett az erőfeszítést dicsérjük, azzal a jövőre vonatkozó motivációt váltunk ki, nem utolsó sorban pedig nagy hatással lehetünk gyerekeink gondolkodásának, személyiségének formálására, fejlesztésére.

Rögzült vagy növekedési gondolkozás

Dweck két csoportot állapított meg: azok akik túlnyomórészt a képességeikre kaptak pozitív visszajelzést (Szép vagy! Ügyes vagy! Okos vagy!), amellett, hogy egy általános, sablon támpontot kaptak, jellemző rájuk, hogy gondolkodásuk rögzült, fixált és kevésbé él bennük a próbálkozási, kísérletezési vágy, elvégre, amiben jók, azt már nem teszik kockára, hiszen ügyesek, szépek és okosak.

Ezzel ellentétben, azoknál, akik egy-egy konkrét erőfeszítésre kaptak pozitív visszajelzést (Büszke vagyok rá, hogy megpróbáltad! Annyira örülök, hogy ilyen türelemmel csináltad végig a feladatot!), tehát a kísérletező és próbálkozó attitűdöt dicsérték, jellemzőbb, hogy keressék az újabb kihívásokat, megoldási stratégiákat, ők azok, akikre a növekedési gondolkozás jellemző.

Dicséret és a kudarcok

A kudarcok megélésében és azok feldolgozásában is kiemelt szerepe van annak, kire melyik típus jellemzőbb: hiszen a fixált gondolkodású személyek, az egész személyiségre vonatkozó dicséretet veszik alapul, kudarc esetén azt is kérdőjelezik meg: már nem vagyok elég okos, szép, esetleg ügyes? A személyiség egészét meghatározó negatív visszajelzés alapján pedig nehezebb az újraépülés és az újra nekifutás is.

Mi a helyzet a növekedési gondolkodásúakkal? Egy-egy feladatban megélt kudarcban ők nem a személyiség egészére kapnak visszacsatolást, hanem arra az igyekezetre, amely adott esetben nem ért célt és amelynek a korrigálása is sokkalta könnyebb.

Furcsa belegondolni, mennyit számít a jó dicséret, igaz? De ha belegondolunk, számunkra is jobb érzés olyan visszajelzést adni és olyan visszajelzést kapni, amelynek személyiségünkre vonatkoztatható igazi értéke van, hiszen egy Ügyes vagy!-ból nehezebb kivenni a számunkra fontos mondanivalót, mint abból, hogy Büszke vagyok rá, hogy megpróbáltad!.

Ha már létezik olyan, hogy minőségi idő, minőségi együttlét, akkor bizony ideje, hogy létezzen olyan: minőségi dicséret, amivel gyerekeink fejlődéssel és kitartással kapcsolatos attitűdje alakítható, amivel barátokkal, kollégákkal, családtagokkal lévő kapcsolatunk szorosabbá tehető, hiszen mindenki jó valamiben, kiemelkedő valami különlegesben és időről-időre fejlődik és változik, amelyért igenis elismerés jár.

 

 

Könyvajánló a témában

Carol Dweck: Szemléletváltás című könyve, mely 2006-ban jelent meg

TED videó, magyar felirattal a témában, szintén Carol Dweck tolmácsolásában

 

Nyitókép: Free-Photos, Pixabay

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 × 5 =

hirdetés