„A közösségi média megöli a testképet.” A tökéletlenség nagykövetei: antiinfluencerek, akik széllel szemben menetelnek

A címben olvasható gondolat – A közösségi média megöli a testképet – Georgie Thomastól származik. A fiatal ausztrál nő aktív életet él az Instagramon, de nem szokványos módon tett szert népszerűségre. Többek között ez áll a névjegyében: testkép újraíró. Georgie egyike azon kevés véleményformálónak a közösségi médiában, akik tudatosan szembeszálltak a 21. század eleji tökéletesség-eszménnyel. Az ún. antiinfluencerek meggyőződése szerint a közösségi média – élükön az Instagrammal – torz (vágy)képeket hirdet követendőként és elfogadottként, ami szerintük nemcsak manipulatív, hanem a nők többségére nézve megalázó és diszkriminatív is. 

Íme, egy kép Georgie Thomas Instagram oldaláról! Jó gyakorlat önreflexióhoz, ha tudatosan megfigyeled, milyen vélemény fogalmazódik meg benned a kép láttán.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

G E O R G I E T H O M A S (@georgiethomas) által megosztott bejegyzés,

Két eset lehetséges: a pozitívumokra fókuszálsz vagy erőre kap a kritikus éned és kritizálni kezded, a testsúlya, az öltözéke, a testtartása stb. miatt. Vajon min múlik, melyik oldal érvényesül – a pozitív, elfogadó vagy a negatív, ítélkező oldal? Árulkodó egy-egy spontán reakció; ha ismeretlent véleményezel, rögtön kiviláglik, mennyire befolyásolnak a külsőségek, mennyire vagy e tekintetben kirekesztő vagy elfogadó. Általában azt látjuk vonzónak, aki valami módon visszatükröz minket…

Mutatok egy másik képet is az Instáról.

 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Sarah Nicole Landry (@thebirdspapaya) által megosztott bejegyzés,

Ezen a fotón Sarah Nicole Landry látható, plankelés közben. Sarah fiatalon túlsúlyos volt, kitartó munkával elérte a tökéletes formát. Jelenleg a negyedik gyermekét várja. A súlyingadozások, a várandósság és szoptatás időszakai nyomot hagytak a bőrén. Senkinek sem tűnne fel mindez, ha ő maga nem hívná fel a striákra, a narancsbőrre a figyelmet. Dafke ez a célja, megmutatni – elfogadtatni – a kendőzetlen valóságot. Több mint 1,7 millió követője van. Fotóit sokan nem nézik jó szemmel, kemény kritikákat, szidalmakat kap, a megerősítő és hálálkodó üzenetek mellett.

Két nő, két világ. A céljuk ugyanaz: a közösségi média által eltorzított testképet a valósághoz közelíteni, a magukat tökéletlennek tartó nők millióit támogatni. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az antiinfluencer szerep is szépen jövedelmezhet – mindkét két lánynak akadnak szponzorai.)

 

A női szépségeszményről minden kornak megvolt a maga elképzelése, s ha évszázadok, évezredek távlatából nézzük, láthatjuk, változatosak és „ellentmondásosak” is a szépségről alkotott, korszakos ideák. Izgalmas kérdés, hogy milyen hatások diktálják aktuálisan a trendet; a 20-21. században a média, a közösségi média és a hozzá szorosan kapcsolódó szépségipar erős befolyása nyilvánvaló, és gyakran, a nők és a gyermekek lelki egészségvédelme érdekében, hivatkozunk is erre. Hisz, amit a trend sugall, az sok esetben nehezen egyeztethető össze a valósággal – a genetikával vagy az elérhető lehetőségekkel. A gyerekeink idejekorán megtanulják, hogy a női szépség érték, átvitt és konkrét értelemben is, és be kell látnunk, jellemző, hogy a férfiak és nők fejében is eszményképek táplálta képzetek élnek a vonzó külsőről. Lehet vitatkozni az alábbi gondolattal, mindenesetre van valóságalapja:

a mai szépségeszmény háttérbe szorítja az egyéniséget. A szépség talán soha ennyire nem volt még uniformizált, mint napjainkban. 

A szépségkultusz elképzelhetetlenül nagy összegeket áramoltatva, üzleti érdekek mentén virágzik. Mi volt régen?  Barlangrajzok, szobrok, festmények, kordokumentumok őrzik a változó idők változó szépségeszményeinek a lenyomatait. Nyilvánvalóan egészen más hatások alakították, hogy mi számít szépnek. 

A profi kamerával, szépítő funkciókkal rendelkező képszerkesztő alkalmazásokkal ellátott okostelefonoknak köszönhetően ma már bárki szert tehet népszerűségre az exhibicionizmusa és külső adottságai révén a közösségi médiában. Bárki lehet szépségnagykövet. Elég az Instagramon csak öt percig pörgetni a fotókat, máris kialakulhat bennünk egy kép arról, hogy 2020-ban mi számít vonzónak, kívánatosnak. Rengeteg képet láthatunk tökéletes női idomokról, csodás átalakulásokról (jellemzően fogyásról), sminktechnikákról, frizurákról. Se szeri, se száma az online elérhető életmódváltó programoknak, edzésgyakorlatoknak, recepteknek; még az is fontos, hogy az Instára posztolt ételek, italok vágykeltően guszták legyenek. A boldog mosoly természetesnek tűnjön, a háttér-környezet impozánsnak, a ruha, az Instán, csak egyszer tűnjön fel.

Nem nehéz belátni, hogy mennyi görcs, mekkora megfelelési kényszer van emögött, s hogy egy idő után mennyire fárasztó lehet ez a szerep, ami könnyen ráég a személyiségre.

Lehet lesújtó véleményünk az egomániáról, a kereskedelmi célú szelfizésről, a mosolyba bújtatott szponzorált tartalmakról, de talán jobban járunk, ha ítélkezés helyett elkönyveljük mindezt a kor termékének. Nem kötelező beállni a sorba. Ez a korszak is lecseng majd szépen, vége lesz. 

Elgondolkodtató mindenesetre, hogy az antiinfluencerek mennyire irritálóak sokak szemében. Az őket támadók láthatóan nehezen viselik el, hogy léteznek olyan nők, akik felvállalják a narancsbőrt, akik képesek bikinibe bújtatni telt idomaikat, akik nem takarják el a bőrhibáikat sminkkel vagy szépítőprogramokkal. Elgondolkodtató, hogy az általuk képviselt természetesség mennyire irritálja azokat, akik megszokták és megszerették a virtuális térben felvirágoztatott tökéletes testkép-eszményt. Ezek a „szemtelen” nők a maguk tökéletlenül tökéletes valóságával belepiszkálnak a rendszerbe. 

Pedig szükség van az antiinfluencer nőkre! Segítenek a kijózanodásban. Nem mellékesen, közösséget építenek annak a többségnek, amely csendben szemléli a test alapú (nemi) diszkriminációt, a külsőségekre fókuszált értékrendet. Ha nem árnyaljuk a képet, gyerekeinknek már ez lesz a természetes.

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhárom + 9 =

hirdetés