A személyiséghez illő gyerekszoba Otthon-pszichológia sorozat 1/6.
Hatrészes Otthon-pszichológia sorozatot indítunk az Életszépítők Magazinon, partnerünk a Tuti Szoba közreműködésével. Laky J. Eszter bemutatkozó összeállítása arról, milyen is a gyermek személyiségéhez illő gyerekszoba?
Az ízlésünkhöz, személyiségünkhöz közel álló környezetben mindannyian szívesebben tartózkodunk. Az ilyen helyszíneket marasztalóbbnak, kedvesebbnek érezzük, jobb közérzettel vesszük birtokba. A leginkább hozzánk igazodó, értünk készülő tér saját otthonunk. Sok-sok energiát fektetünk abba, hogy kiválasszuk a hozzánk illő színeket és tárgyakat, hogy utána nap mint nap érezzük támogató hatásukat.
Mi a helyzet a gyerekszobával? Honnan tudjuk, hogy gyermekünk személyiségéhez milyen szoba illik?
A kisbaba szobáját mi, szülők álmodjuk meg, saját elképzeléseink, ízlésünk szerint. Általában a „babaságot” valami örök csodának képzeljük, és a szoba is ennek tükrében készül el. Az éppen aktuális divat színei és témái jellemzik, illetve azok az elvárások, melyeket születendő kisfiunkkal/kislányunkkal szemben támasztunk.
Ez a kialakítás egy ideig megállja a helyét, hiszen a picinek azok a formák, alakok, színek válnak ismerőssé és barátságossá, melyeket saját kuckójában lát. Aztán kinyílik a világ, személyisége is nyiladozni kezd, és lehet, hogy a meglévő gyerekszoba küllemét is újra kell gondolnunk.
A személy és a környezet kölcsönösen hatnak egymásra, ezt a gyerekszoba tervezésekor is szem előtt kell tartanunk. Vannak csendesebb, nyugodtabb gyermekek, és aktívabbak is. Egy mozgékonyabb csemetének lehet, hogy felesleges a kisasztal, mert nem ér rá, hogy leüljön, viszont hálás lesz egy tágasabb szobáért, szobacsúszdáért, mászókáért. A bátortalanabb, nagymozgásokban kevésbé ügyes gyermeket is motiválhatjuk egy ilyen szobával, hiszen itt „tét” nélkül próbálkozhat: kúszhat, mászhat. Gyermekünk életterével kapcsolatban nemcsak a temperamentumra, a képességekre és adottságokra érdemes figyelnünk, hanem az érdeklődésre is. Nem minden kislány szereti a hercegnőket, és nem minden kisfiú álma, hogy esténként kalózhajón hajtsa álomra a fejét. Az együttlétek, közös programok nagyon sokat segíthetnek abban, hogy a még kívánságait megfogalmazni nem tudó gyermeknek is olyan szobát tudjunk kialakítani, ahol biztosan jól érzi magát.
Figyeljük meg, hogy melyek a kedvenc játékai, képeskönyvei, sétánál mi lelkesíti, milyen környezetben elevenebb vagy éppen visszahúzódóbb. Vannak olyan csöppségek, akik „falják” az ingereket, szeretik az újat, a tarkát, a különlegeset, míg másokat az ilyen tér inkább megriaszt. Vannak természetkedvelő gyerekek, vagy éppen mesevilág-pártiak. Természetesen az érdeklődés az életkorral is változik, ezért ne költsünk óriási összegeket arra, hogy a kedvenc mesefigura mosolyogjon mindenhonnan, mert lehet, hogy mire elkészül az álomszoba, már újabb kedvencéről fog áradozni. Egyszerű, könnyen változtatható dekorációkat használjunk, a legszebb úgyis mindig az, amit közösen készítünk el.
Új állomás lesz a gyerekszoba életében (és a miénkben is), amikor már gyermekünk mondja meg nekünk, hol szeretne aludni, milyen falvédőt kér, mi maradhat a polcon, és mit rejtsünk el a szekrény mélyére. Nagyfiunk/nagylányunk életterén egyre inkább érződni fog, hogy mi tetszik neki, illetve hogyan szeret élni: szobájával kommunikálni szeretne társai felé, és felénk is. Támogassuk ebben, hagyjuk, hogy olyan kuckója legyen, ahol szívesen játszik, tanul, és ahová örömmel hívja meg barátait is.
Ha a gyermeket kezdetektől tudatosan, tervszerűen kialakított, személyiségfejlődését segítő környezet veszi körül, akkor az otthon az igazi biztonságot fogja jelenteni számára. Figyeljünk gyermekünkre, kérdezzük és hallgassuk meg, neki is van véleménye!
Pszichológus, szakíró, a Tuti Szoba Facebook oldal szerkesztője
Jól lenni és érdeklődéssel jelen lenni – ezt tartom a hétköznapjaimban és a munkámban is a legfontosabbnak. Rengeteget olvasok, sokat tanulok, és szívesen írok. Kedvenc és kimeríthetetlen témám az otthon lélektana. A tartalmas, pozitív, minőségi otthonlét megteremtéséről szólnak cikkeim, videóim és könyvem, az Otthonkönyv is. Amikor nem az otthonélményekről írok, akkor – pedagógusi múltamhoz visszanyúlva, és személyes érintettségem miatt – fejlesztő feladatokat gyűjtök és tervezek autista gyermekek számára. Szeretek mindent, ami értéket képvisel, ami elgondolkodtat, megmozgat, lelkesít.