A tavasz és a jojó-effektus, avagy miért ne fogyókúrázzunk?

A tavasz és a jó idő közeledtével sokan esnek abba a hibába, hogy az álomalak eléréséért, vagy csak némi felesleg leadásáért fogyókúrába kezdenek. Drasztikus megoldásokat alkalmaznak, amire eleinte reagál is a szervezet, majd jön a csalódás és a jól ismert jojó-effektus.

Sokat tűnődtem már azon, vajon miért működnek így az emberek? Az év nagy részében hátradőlnek, esznek-isznak, nem mozognak, de amint megérzik a tavasz illatát, hirtelen lelkiismeret-furdalásuk támad, és mindent megadnának azért, hogy mire lekerül a kabát, a pulóver, a hosszú nadrág, topformában legyenek…

Miért nem működnek a fogyókúrák? A nevükben is benne van: kúrák, azaz időszakosak. Nem lehet őket sokáig tartani, így az eredmények sem hosszútávra szólnak. Általában nagyon alacsony kalóriabevitelt alkalmaznak az emberek fogyókúra címszó alatt, magyarul: alig esznek. Ennek viszont az a következménye, hogy egy idő után a szervezet védekezni kezd az éheztetés ellen: lelassul az anyagcsere és raktározó üzemmódba kapcsol.

Ezért van az, hogy eleinte működik a dolog, de nagyon hamar eljut oda a fogyókúrázó, hogy alig eszik valamit, mégse tud fogyni. Cserébe viszont fáradt lesz, kedvetlen, és egyre lustább. Szervezete a napi működéséhez sem nagyon tud energiát nyerni, hogyan tudna akkor rendszeresen mozogni, ami pedig szükséges lenne a tartós fogyáshoz?

Az alacsony kalóriabevitelből adódóan egyre gyakrabban rátör majd az éhségérzet: mind nagyobb vágyat érez egy kiadós lakmározás, valamint az édes, cukros dolgok iránt. Kevés ember van, akinek mindez egy idő után nem őrli fel az akaraterejét… És itt vége is a fogyókúrának. Ráadásul a fogyókúra által leadott kilók nagy része izom és víz, a valódi zsírvesztés minimális!

Vajon miért hízunk vissza fogyókúra után, hogyan is működik az a bizonyos jojó-effektus? Az alacsony kalóriabevitel hatására veszítünk ugyan néhány kilót, de a legkevésbé a zsírraktárainkból. Önmagában a súlyvesztéstől nem lesz feszes a combunk, a fenekünk és testünk többi része sem, ami miatt csalódottak leszünk. Elkezdünk újra csipegetni, eszegetni, hiszen azt érezzük, „hiába sanyargattam magam eddig, nem lettem olyan, mint szerettem volna”. A fogyókúra alatt alkalmazott, visszavett táplálékmennyiséghez képest ez a kis csipegetés is komoly plusz kalóriákat jelent, így a szervezet szinte pillanatok alatt visszaszedi a leadott kilókat. Igen ám, de ennek nagy része már zsír lesz. Mit értünk el tehát a fogyókúrával? Lelassult az anyagcserénk, lecseréltünk pár kiló izmot ugyanennyi – vagy még több – zsírra, és a következő fogyókúra-próbálkozásnál még nehezebb dolgunk lesz.

Mit tegyünk? Először is felejtsük el, hogy létezik rövidebb, gyorsabb és könnyebb út vagy bármilyen csodaszer, csodagép, ami elvégzi helyettünk a munkát! A sikerért nekünk magunknak kell megdolgozni. De hát ettől szép az egész, nem igaz?

Kitartást, a sikerélmény nem marad el!

Kertész Mónika, speedfitness instruktor

Illusztrációk: sxc, howtohealthydiet

kerteszmonika_jo

 

Ajánló

Tavaszi méregtelenítés: mit, mikor, hogyan?

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy + tizenhét =

hirdetés