Miért hízol „indokolatlanul”? Mit ehetsz büntetlenül? Hogyan tudsz könnyen (le)fogyni? Ismerd meg a hormontípusodat! (1.)

Az egészséges táplálkozás alapvető szempontja, hogy nem vagyunk egyformák. Különbözünk idegrendszeri, emésztőrendszeri valamint hormonális beállítottságunk alapján. Az egyéni genetikai kód és életviteli beállítottság dönti el, hogy ki melyik típusba tartozik.

Idegrendszeri és emésztőrendszeri beállítottság szerint megkülönböztetünk, ún. „fehérje”, „szénhidrát” és „egyensúlyi” táplálkozási típusokat. A típus-beállítottság alapján meghatározhatóak, hogy egyes alapanyagok pozitívan, vagy negatívan hatnak az ember szervezetére. Ezen kívül pedig még abban is különbözünk – attól függően, ki milyen típus – hogy egy étkezésen belül milyen arányban vigye be a fehérjében, zsírban és szénhidrátban gazdag tápanyagokat, hogy a legjobb hatásfokkal tudjon átalakulni energiává a szervezetben. Ráadásként a vércsoport is egyéni sajátosság, amit szintén érdemes figyelembe venni.

Szervezetünk egészséges működéséhez szükséges, hogy a sejtjeink összehangoltan működjenek. Ezt a fontos szerepet, a sejtek közötti hírközlést a hormonok biztosítják.

A hormonrendszerre jellemző, hogy a szervezetben, a különböző helyeken elhelyezkedő mirigyek által megtermelt hormonok a vérkeringésbe kerülve, a termelés helyétől távol fejtik ki jellegzetes hatásaikat.

A táplálkozási típusok jelentős szerepet játszanak a túlsúly keletkezésében, ám ez csak részben magyarázza meg azt, hogy miért hízik valaki, illetve mely ételek miatt következik be súlygyarapodás.

Miért rakódik a felesleg az egyik embernél a has-csípő környékére, másnál csak combra, vagy hasra? Miért növeszt valaki úszógumit csak a belső szervei köré mások pedig miért gyarapodnak egyenletesen mindenhová?

Ennek megértéséhez fontos a hormontermelő mirigyrendszer működésének ismerete.

Bizonyos élelmiszerek fogyasztása után (egyénenként változó) a hormontermelő mirigyek jobban el vannak látva vérrel, ami azt eredményezi, hogy az egyén energiaszintje pillanatnyilag megemelkedik.

Mindenkinek van legalább egy, de van akinek kettő domináns hormontermelő mirigye, ami azt jelenti, hogy ezek a hormontermelő mirigyek eleve érzékenyebben működnek, s bizonyos ételek hatására szinte azonnal túlműködésbe kapcsolnak, majd amikor a hormontermelő mirigy kifárad – mert a kapacitása véges – alulműködésbe kezd, ami egészségügyi kihívások végeláthatatlan sorát okozhatja a hízás mellett.

Ha az ember olyan ételeket fogyaszt, amely ezeket a hormontermelő mirigyeket stimulálja, kis ideig úgy érezheti, hogy magasabb az energiaszintje, fittebb, tehát összességében jól érzi magát. Melyek ezek a mirigyek? Milyen ételekkel ingereljük őket túl? Mi történik, ha működésükben ezáltal zavar keletkezik? Nem is gondolnánk, hogy mennyi mindenkit érint ez a téma!

Négy hormontípust különböztetünk meg: agyalapi-, pajzsmirigy-, mellékvese-, és petefészektípust. Cikksorozatomban ezeket mutatom be, az agyalapi típussal kezdem.

Agyalapi hormontípus

A hipotalamusznak nevezett agyi rész által termelt szabályozó hormonok irányítják a hormontermelést, és az általa termelt hormonok irányítják a többi perifériás mirigyet, melyek a test különböző részein helyezkednek el. A perifériás hormonszervekhez tartozik a pajzsmirigy, a mellékpajzsmirigy, a hasnyálmirigy Langerhans szigetei, a mellékvesekéreg, és a nemi mirigyek. Ha az agyalapi mirigy működésében zavar van, az negatív hatással lehet az említett hormontermelő mirigyek működésére is.

Mi jellemző az agyalapi hormontípusra?

(Azokra, akiknek agyalapi hormontermelő mirigye érzékenyebben működik.)

Átlagos testfelépítés, kerek arc, nagyobb fej, lazább kötőszövetek. Az egész testre arányosan hízik.

Mitől hízik?
  • Tej- és tejtermékek (laktózmentes is)
  • Koffein-, koffeintartalmú italok (kávé, fekete- és zöld tea, kólafélék, energiaitalok)
  • Finomított szénhidrátok (fehér cukor, fehérliszt, és minden ami belőlük készül)
  • Alkohol

Szerintetek mi az egyik kedvence? A tejeskávé sok tejjel, cukorral… Ahhoz, hogy fogyni tudjanak, érdemes ezeket az ételeket nagy ívben elkerülni. Nem javaslom a ritkán való fogyasztásukat sem, ugyanis az ún. hormonális kívánósság huncut kis ördög: ha egy kicsit beviszel a számodra kerülendő ételekből, egyből elönt a stimulálás hatására a „jó érzés”, és nem tudod abbahagyni, napokig kívánod azt az ételt.

Nemcsak a táplálkozásban van a hormontípusoknak kulcsszerepe, hanem az edzésben is.

Az agyalapi hormontípusba tartozó embereknek a legjobb forma elérése érdekében azt javasolom, hogy 60-70% izomfejlesztő és 30-40%-ban pedig állóképességet fejlesztő gyakorlatokat végezzenek.

Az erősítő gyakorlatokat nagyobb súllyal és kisebb ismétlésekkel érdemes csinálniuk. Az izomfejlesztő tréning lehet súlyzós edzés, saját testsúlyos (például TRX, G-FLEX) edzés. Olyan ellenállás az ideális, amitől az utolsó ismétléseknél az izmok égnek és remegnek. A legjobb a 12-15-ös ismétlésszám, ha nincs különleges célunk. Érdemes az erősítő résszel kezdeni – 60 perc -, majd utána jöhet a cardio edzés, amit érdemes alacsonyabb intezitással végezni. A cardio edzés lehet futás, úszás, bicikli, ellipszis tréner.

Az agyalapi típus aerob, tehát zsírégető tartománya a maximális pulzusának a 60-75% között van, és nekik egyébként jobb reggel edzeniük, mert akkor van a legtöbb energiájuk.

Folytatás itt >>

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

14 − hét =

hirdetés