Az első nagy változás egy kisgyermek életében a bölcsőde- és az ovikezdés. Izgalmas időszak a szülőknek is, sok-sok dilemmával. Mennyire lesz könnyű a gyereket beszoktatni a közösségbe? Mennyire viseli meg az elválás? Könnyen alkalmazkodik majd a szabályokhoz? Megtalálja a helyét a csoportban, a közös hangot a nevelőivel? Sok-sok kérdés motoszkál a szülőkben… Eszter tapasztalt óvónő, átfogó összeállításában az óvodai beszoktatáshoz kíván segítséget nyújtani.
Segítség a beszoktatáshoz, óvodakezdés előtt
Tavasszal, vagy a nyár folyamán ellátogathatunk az oviba, megismerkedhetünk az óvónőkkel, megnézhetjük a csoportszobát, a mosdókat, az udvart. Sokat segít, magabiztosságot ad a gyerekeknek, ha már van helyismeretük.
(Szerkesztői kiegészítés: nem mindig egyértelmű, hogy a gyermek melyik óvodába kerül be. Budapesten jó pár óvodában túljelentkezés van. Májusban vannak az óvodai felvételik; június elején tudtuk meg, hogy a gyermek melyik óvodába nyert felvételt – több helyre beadtuk a jelentkezést. A felvételire elvittem a kisfiamat, így láthatta potenciális óvodáit, és a bölcsődében is szerveztek óvodalátogatást, ami nagyon tetszett a kicsiknek.)
Készítsük fel az óvónőkre és a dajkára!
Mondjuk el sokszor a gyermeknek az óvónők és a dajka nevét! Biztassuk, hogy szóljon nekik, ha öröm vagy sérelem éri, elakad valamiben, éhes, vécére kell mennie stb.
Pozitívan nyilatkozzunk az óvodáról!
Ne riogassuk olyasmivel, hogy „majd az óvó néni megnevel”, mert félelemérzet alakul ki a gyerekben. Az otthon kialakított szokásokról, szabályokról elmondhatjuk megerősítésként és megnyugtatásként, hogy az óvodában is ezekkel fog találkozni. „Az oviban is alszanak a gyerekek ebéd után. Neked is lesz párnád, takaród az óvodai jeleddel, ágyad, amiben majd alhatsz.” Aki bölcsőde után kezdi az óvodát, könnyebb helyzetben van, hiszen számára a közösség és a közösségi napirend nem lesz idegen.
Szoktassuk az önállósághoz!
Mindennapos tevékenységeink során bátran adjuk a gyerkőc kezébe azokat a tárgyakat, amiket majd az óvodában is önállóan fog használni: pohár, tányér, kanál, szalvéta, fogkefe. Kérjünk tőlük apró segítséget, adjunk feladatokat, de két instrukciónál többet ne mondjunk egyszerre! Mindig köszönjük meg, ha egy feladatot teljesít, dicsérjük meg! Mondjuk el neki, mennyire örülünk, hogy ilyen ügyes nagylány/nagyfiú.
Türelem!
Ne stresszeljünk azon, ha a gyerek valamit nem tud. Haladjunk a saját ütemében a fejlődéssel, főként az önállóság témakörére koncentrálva, és dicsérjük meg minden elért eredményért, a legkisebbért is, mielőtt továbblépnénk.
Legyenek közös szertartások!
Vonjuk be a kicsiket a készülődésbe: hagyjuk, hadd válasszák ki a benti cipőjüket, együtt pakoljunk be az óvodai zsákba, közösen rajzoljuk a jelét a ruháira stb.
Készítsük fel arra, hogy anya nincs mindig vele
Sok anyuka tart attól, hogyan viseli majd a gyerek, ha el kell szakadnia tőle, mert még sosem voltak távol egymástól. A várakozásra is meg kell tanítani a gyermeket; először rövid időtartammal kezdjük, ½-1 perces várakoztatással. Mondhatjuk neki, hogy „először végighallgatom apát, utána téged is”. Vagy: „várd meg, amíg elmegy a másik kisgyerek a csúszdától”. Fokozatosan lehet növelni az időt, különféle hétköznapi élethelyzetekben; ha a boltban vásárolunk neki valami finomságot, tanítsuk meg arra, hogy ki kell várnia, míg megeheti, a csokit, kiflit stb. ki kell fizetni. Próbáljuk meg a nagymamánál hagyni, vagy olyan személynél, akiben megbízunk, és a gyerek is ismeri. Beszéljük meg vele, hogy rövid időre elmegyünk a postára, boltba, de sietünk vissza érte, addig érezze jól magát. Ha visszaértünk, dicsérjük meg nagyon, mert az elválás megélése hatalmas dolog a gyerekektől!
Beszoktatás az óvodában
Tartsuk be a házirendet!
Ezek a szabályok a gyerekek érdekét szolgálják, s bár egyes esetekben rugalmasak, időnként nagyon bosszantóak lehetnek. Azonban ha a gyerkőc azt látja, hogy a szülők nem veszik figyelembe az óvodai szabályokat, ő sem fogja.
Fokozatosan szoktassuk be az oviba!
Fokozatosan növeljük az időtartamot, amit a gyerek nélkülünk tölt az óvodában. Még azoknak is, akik bölcsődéből jöttek, jót tesz, ha az első napokban hazamennek alvás előtt. Időbe telik alkalmazkodni az új szokásokhoz, új helyszínhez, új felnőttekhez, gyerekekhez, hadd pihenje ki délután a gyerek otthon, a megszokott környezetében a sok új élményt. Akik otthonról jönnek, elég, ha az első héten mindössze néhány órát töltenek az oviban, akár csak a reggeli és az ebéd közti időszakot (ezekre a napokra így nem is szükséges kérni étkezést), napról napra növelve a szülő nélkül töltött időt.
Kegyes hazugság? Ne füllentsünk a gyereknek!
Egyszer egy kiscsoportosomat a beszoktatás második hetében reggel mindössze egy gyors köszönéssel adta be az anyukája a csoportba. A kisfiún – nevezzük Józsefnek – látszott, hogy odakint már elbúcsúztak, megbeszélték, hogy ő most itt marad. Józsefem le is vett egy autót a polcról és játszani kezdett, majd fél perc múlva eldobta és kirontott az ajtón. Rohantam utána (megtehettem, a dadus nénim a csoportban volt) és hamarosan utol is értem az addigra már síró Józsefet, aki rúgkapálni kezdett a kezemben, mert az irodába akart bejutni. „Ott van anya, a vezető óvó nénivel beszélget!” – kiabálta, holott én pontosan tudtam, hogy az anyukája dolgozni ment és délután jön érte. Szerencsémre az iroda ajtaja épp zárva volt, József pedig egy szabályokhoz szoktatott gyerek, így elmagyaráztam neki, hogy anyukáját most nem lehet zavarni, fontos dolgokról van szó, az ajtót is becsukták. Várja meg a csoportszobában, ott fogja keresni, ha végzett. Ebben sikerült megegyezni, a nap folyamán pedig gondosan kerültem az iroda témát és csak annyit mondtam: „Anya siet érted.” Mondjuk tehát meg a gyereknek, ha elhagyjuk az óvoda területét és kérjük meg, hogy maradjon az óvó nénivel, amíg vissza nem érünk.
Az elválás eleinte sírással jár
Ne aggódjunk, ha az első napokban kisebb-nagyobb sírással jár az elválás, ez kiscsoportos korban természetes, és fokozatosan el fog maradni. Sokszor nem is az első napon fakad sírva a gyermek, amikor még minden új és érdekes, hanem a következő napokban, amikor rájön, hogy óvodába minden nap jönni kell. Ilyenkor van szükség a szülő határozottságára, hogy ne engedjen a sírásra, hanem a játékok felé terelgesse a gyerekeket, illetve hagyja, hogy az óvónő megnyugtassa.
Anya, mikor jössz értem? Segítsük a gyermeket a tájékozódásban!
A kicsik számára a „délután” megfoghatatlan ködös dolog a távoli jövőben. Amikor elköszönünk, mondjuk el neki, hogy mit fog aznap csinálni: „játszol, aztán ebédeltek, alszol egyet, és uzsonna után jövök is érted” Hozzátehetjük, hogy „négy órakor”, mert hiába nem ismeri még az órát, ez mégiscsak egy konkrét időpont, nem majdok és azutánok hosszú sora. Amikor egy kiscsoportos megkérdezi tőlem, mikor jön az anyukája, majd a „négy órakor” választ kijavítja fél ötre, akkor már tudom, jó úton halad, hiszen biztosan tudja, hogy neki most az óvodában a helye, anya pedig jönni fog érte, ahogyan megígérte. Tőlem már „csak” a megerősítést várja.
Ne búcsúzkodjunk hosszasan!
Közösségben máshogy viselkednek a gyerekek. Aki otthon – természetesen – a szülei szeme fénye, az óvodában egy közösség tagja, vezéregyéniség vagy remek játszótárs, az óvó néni megbízható segítsége vagy a határainak próbálgatója. Könnyítsük meg a gyerek dolgát azzal, hogy amíg szokja ezeket a szerepeket, nem hozzuk olyan helyzetbe, hogy hosszabb ideig mindkettőben legyen. Beszéljük meg vele még az öltözőben, amit fontosnak tartunk, hogy a csoportszoba ajtajában egy elköszönés és búcsúpuszi után mehessen is játszani.
Időben érjünk be reggelente!
Vegyük figyelembe az óvoda kérését a reggeli érkezés időpontját illetően. A gyerekeknek is az a jobb, ha az étkezés előtt, ami egy kötöttebb program a napirendben, még van idejük megnyugodni, feloldódni, beszélgetni, kérdéseiket feltenni, szabadon játszani. 8 óra, fél 9 az általában javasolt ideális időszak a beérkezésre.
Ne telefonálgassunk az óvodába!
„Ha nincs hír, az jó hír.” Ha visszatelefonálunk az óvodába, elvonva ezzel az óvónőt a beszoktatós kiscsoporttól, az ebben az időszakban a gyerekeknek többet árt, mint használ. Ne aggódjunk! Ha gond lesz, úgyis telefonálni fognak.
Bízzunk az óvónőkben!
Végül, de nem utolsósorban: bízzunk az óvónőkben! Ez talán a legfontosabb. A gyerekek megérzik, ha így van, s azt is, ha nincs meg a bizalom.
Összegzés
A közösségi beszoktatás hosszú folyamat, ami nem ér véget a reggeli sírások megszűnésével. Egészen addig tart, amíg a gyerekekben tudatosul, hogy a napjukat az oviban töltik, délután pedig hazamennek a szüleikkel. Egy-egy betegség, szünet, néhány napos hiányzás is visszavetheti ezt a folyamatot, de dicsérettel, türelemmel, kitartással és határozottsággal elérhetjük, hogy a gyerekek magabiztos óvodások legyenek.
Üdvözlettel, Eszter
Nyitókép: Ksenia Chernaya/Pexels
Fekete István állathősei nyomában barangolhatjuk be a Budapesti Állatkertet
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinKülönleges állatkerti kalandra invitálja a gyerekeket, fiatalokat a Fővárosi Állat- és Növénykert. A látogatók a Digitális Vándor applikációval elérhető virtuális „tanösvényt” követve fedezhetik fel Fekete István regényeinek állatvilágát.
Az új, különleges felépítésű digitális ösvény valódi és virtuális élményeket, játékokat, illetve természettudományos és irodalmi ismereteket kínál, amellyel a fejlesztők legfontosabb célja az volt, hogy az okoseszközeikkel sok időt töltő ifjú felhasználókat a szabadba csábítsák.
Újabb „ösvénnyel” bővült az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ okostelefonra letölthető applikációja, a Digitális Vándor, amely mostantól állatkerti kalandokkal is várja a felhasználókat. A Fővárosi Állat- és Növénykerttel és a Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadóval közösen fejlesztett virtuális „tanösvényen” Fekete István regényeinek változatos állatvilágát lehet felfedezni.
Bogáncs, a pásztorkutya virtuális nyomait követve a játékosok az egész Állatkertet bebarangolhatják. Az egyes állomásokon Hú, a bagoly, Szi, a kígyó, Lutra, a vidra, Pille, a lepke, Csisz, a denevér és még sok más állathős, illetve az Állatkertben látható rokonaik várják a felhasználókat, az alkalmazás pedig velük kapcsolatos játékos feladatokkal teszi még érdekesebbé a kalandot.
Az applikációt, amely ingyenesen tölthető le a Google Play vagy App Store áruházakból, elsősorban a gyerekeknek, fiataloknak szánták a fejlesztők, de az a felnőttek számára is érdekes, izgalmas lehet. A cél az volt, hogy összekapcsolják az állatkert természetközeli, és a digitális világ virtuális élményeit úgy, hogy a túra élményszerű és szórakoztató legyen, egyúttal pedig az irodalmi és természettudományos ismereteket is bővítse.
Dulce de leche. Karamellkrém házilag. Három bevált recept
/Kategória: Édes élet /Szerző: Szépítők MagazinDulce de leche, azaz a karamellkrém sokoldalúan felhasználható, süteménytöltelékként, torták díszítéséhez, de gyümölcshöz mártogatóként is nagyon finom – körtével, almával, fanyar gyümölcsökkel ideális. Relatíve időigényes elkészíteni, de cseppet nem bonyolult. Íme, háromféle recept karamellkrémhez.
Jenny Steffens édes-sós karamellkrémje
Hozzávalók
2 csésze cukor, 1/4 csésze víz, 1 1/2 csésze habtejszín, 2 teáskanál tengeri só, fél tasak vaníliás cukor (vagy 1 vaníliarúd kikapart belseje)
Elkészítés
Egy serpenyőben keverjük össze a cukrot és a vizet, közepes lángon melegítsük, amíg forrani nem kezd, ekkor emelhetjük a hőfokot.
Kevergetve főzzük 5-7 percig, amíg világosbarna színű nem lesz.
Vegyük le a tűzről, és lassan adjunk hozzá a hideg tejszínt. (Óvatosan járjunk el a forró gőz miatt!) Takaréklángon főzzük 1-2 percig, amíg a karamell és a tejszín egyneművé válik. Végezetül adjuk hozzá a tengeri sót és a vaníliás cukrot.
Karamellkrém sűrített tejből
Hozzávalók
3 tubus sűrített tej (3×170 g)
Elkészítés
Sütőben és tűzön és elkészíthető. Ha sütőben készítjük, melegítsük elő a sütőt 200-220 Celsius-fokon, a sűrített tejet nyomjuk jénai tálkába, a tálkát tegyük peremes tepsibe. Fontos, hogy a tepsibe csak annyi vizet öntsünk, amennyi a beleállított sűrített tejet épp ellepi. Fedjük le a tepsit alófóliával és 200 Celsius-fokon – légkeverőn – süssük. Nagyjából 1,5-2 óra alatt a sűrített tej karamelizálódik. Sütés közben 2x-3x keverjük át a krémet – óvatosan, forró!
Karamellkrém Flóra konyhájából
Hozzávalók
50 dkg cukor, 4 dl habtejszín, 2 dl tej, 3 tasak vaníliás cukor
Elkészítés
Keverjük össze egy tálban a hozzávalókat, s időnként megkeverve, alacsony hőmérsékleten főzzük addig, amíg világosbarna lesz és sűrűsödni kezd (nagyjából 35-40 perc). Hagyjuk kihűlni.
„Minél betegebb voltam, annál több elismerést kaptam.” Evés- és testképzavaros szépségideálok
/Kategória: Egészség /Szerző: Szépítők Magazin„A divatmodellekre hatalmas nyomás nehezedik, hogy megfeleljenek a divatszakma kórosan sovány szépségideáljának, mely megnövelheti az evészavarok kialakulásának kockázatát, akár klinikailag súlyos, akár elszórt tünetek formájában jelentkeznek. A divatszakmának ezért sürgősen át kellene gondolnia az irreális méretkövetelményeit, hogy ne kényszeríthessék a modelleket az egészségüket veszélyeztető viselkedésre. Ez közvetve népegészségügyi problémákat is felvet, hiszen a közösségi médián keresztül fiatal lányok milliói tekintik a kórosan sovány manökeneket „normának” és egyben példaképüknek – figyelmeztet dr. Bogár Nikolett, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének PhD-hallgatója.
Az Egyetem világszinten is egyedülálló nemzetközi kutatása szerint a divatmodellek csaknem 90 százaléka vélekedik negatívan a testéről, és több, mint kétharmaduk szigorúan kontrollálja, mit és mennyit eszik. Először készült ilyen mélységű kvalitatív felmérés a témában, melyben a válaszadók majd’ 90 százalékáról az is kiderült, hogy túlságosan sovány, az elmúlt évek ún. „plusz méretes”, azaz „test pozitív” divatmozgalma ellenére.
A kutatók a szélsőséges szépségideálok mentálisan és fizikailag is káros hatásaira hívják fel a figyelmet, melyek evés- és testképzavarhoz vezethetnek, és nem csupán a modelleket, hanem a rájuk példaképként tekintő fiatal lányokat is érintik.
A Semmelweis Egyetem szakemberei 84 nemzetközi ún. „high-fashion” modellt vontak be a kutatásba 2016 júniusa és 2021 májusa között, akiknek 23 nyitott kérdésre kellett válaszolniuk anonim módon – a karrierjükről, divatiparban szerzett tapasztalataikról, valamint a testképükkel és életmódjukkal kapcsolatos személyes kihívásokról. A modellek átlagéletkora 23 év volt, és 17 országból jelentkeztek, volt köztük például amerikai, kanadai, holland, angol, francia, magyar, lengyel, orosz és spanyol. Az e-mailben és videóinterjúkban gyűjtött válaszokat a kutatók néhány szavas szegmensekre osztották, melyeket 31 különböző kód (pl. testsúly, testmozgás, visszaélés, diétás ellenőrzés, extrém kalóriaszűkítés stb.) segítségével elemeztek.
A kutatás a modellek testtömegindexével (BMI) kapcsolatban aggasztó tendenciákat tárt fel: 88,7 százalékuk a sovány vagy a kórosan sovány kategóriába esett.
„Tanulmányunk azért is egyedülálló, mert a korábbiakhoz képest a női divatmodelleknek egy összetettebb, nemzetközi csoportját vonta be. Emellett ez az első olyan kvalitatív kutatás, amely tematikus tartalomelemzést alkalmazva vizsgálja az evészavarokat és a testkép-problémákat ebben a csoportban” – magyarázza dr. Bogár Nikolett, a Frontiers in Psychiatry című folyóiratban nemrég megjelent tanulmány első szerzője.
„Kövérnek éreztem magam és ezt utáltam”
A modellek a testükkel kapcsolatban tették a legtöbb észrevételt. A többség, 89,3% negatív véleményt fogalmazott meg (pl. „kövérnek éreztem magam és ezt utáltam”). 64,3% pozitívan is nyilatkozott (pl. „szerintem a testem tökéletes”), ezek a résztvevők azonban gyakran beszéltek extrém fogyókúráról, és nagyobb valószínűséggel említettek testképzavarokkal és pszichológiai problémákkal kapcsolatos tüneteket, illetve gyakran tettek negatív megjegyzéseket a testsúlyukról.
A résztvevők közel fele (45,2%) negatív érzéseket fogalmazott meg étkezési szokásaival kapcsolatban, például azt, hogy nem képes élvezni az ételeket. Ezzel szemben csak 23,8% osztott meg pozitív nézeteket az evésről, mint például az ételek és a főzés szeretete. Azok a modellek, akik negatívan nyilatkoztak evési szokásaikról, gyakran számoltak be testképzavarszerű tünetekről és hajlamosak voltak a túlevésre is. 78,6% említette, hogy szigorúan kordában tartja az ételfogyasztását, gyakran kihagyja az étkezéseket, vagy nagyon keveset eszik. Emellett 27,4% minimál diétán volt, például napi három almát evett, míg 40,5% extrém módon redukálta a kalóriabevitelt. Körülbelül 22,6 százalékukkal fordult elő, hogy elvesztették az étkezés feletti kontrolljukat, gyakran tapasztalva falási rohamokat, önhánytatást, extrém diétát követve vagy éppen túlzott testmozgást végezve. Gyakran említették az evészavarokat is, és nagyobb valószínűséggel jártak pszichoterápiára.
„Hetente hatszor edzek”
A testmozgással kapcsolatos legtöbb megjegyzés pozitív (pl. „szeretek piláteszezni”) vagy semleges (pl. „hetente hatszor edzek”) volt, a résztvevők 40,5 illetve 91,7 százaléka fejezte ki ezeket az érzéseket. Mindössze 14,3 százalékuk említett negatívumokat az edzéssel kapcsolatban, például a motiváció hiányát. 23,8 százalékuk intenzív edzési rutinról számolt be, például napi két óra testmozgásról, míg 11,9 százalékuk kényszeres edzési magatartásról beszélt, például arról, hogy addig sportol, amíg el nem éget egy bizonyos kalóriamennyiséget.
A kutató, aki gyógyszerészként diplomázott a Semmelweis Egyetemen, hozzáteszi: „Az egészségügyi problémákon túl a modellkedés jelentős mentális és érzelmi kihívásokkal jár, és a traumatikus élmények és az érzelmi támogatás hiánya miatt nagyobb lehet a kockázata az evészavarok kialakulásának. A kutatásunk rávilágít arra, hogy elengedhetetlen a divatszakmában dolgozók védelme, egészségügyi szűrésekre és jobb támogatói rendszer kiépítésére lenne szükség.”
„Minél betegebb voltam, annál több elismerést kaptam”
A résztvevők 83,3 százaléka szembesült valamilyen szakmai kritikával (pl. „az ügynököm azt mondta, hogy csúnya vagyok”), míg 44 százalékuk kapott valamilyen dicséretet (pl. „minél betegebb voltam, annál több elismerést kaptam”).
Fotó: Andrea Yurko/Pexels
A modellek 63,1 százaléka arról is beszámolt, hogy már nagyon alacsony testtömegnél is túlsúlyosnak érezte magát (pl. 45 kg-nál kövérnek). Körülbelül 37% említette, hogy jelenleg vagy korábban evészavarokkal küzdött, az anorexia és a bulimia klinikai vagy szubklinikai tüneteit egyaránt megjelenítve. Pszichológiai problémákat, mint például szorongást, depressziót és öngyilkossági kísérleteket a modellek 48,8 százaléka említett, 16,7 százalékuk pedig pszichoterápiára járt. Emellett 25 százalékuk számolt be arról, hogy átélt már valamilyen fizikai vagy pszichológiai bántalmazást.
Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint 2019-ben 14 millió embernél fordultak elő evészavarok, köztük csaknem 3 millió gyermeknél és serdülőkorúnál. Számos, a közelmúltban megjelent hír szerint a tinédzser lányok körében egyre gyakoribb az ilyen rendellenesség, mely előfordulása a COVID-járvány idején jelentősen megnőtt.
Az anorexiát a hízástól való félelem miatti extrém mértékű táplálékkorlátozás jellemzi, ami gyakran veszélyesen alacsony testsúlyhoz vezet. A bulimia falásrohamokkal jár, melyeket önhánytatás vagy túlzott testmozgás követ. Ezzel szemben a falási zavar a nagy mennyiségű étel gyors elfogyasztásának epizódjait foglalja magában, az azt követő „tisztulás” nélkül, amihez gyakran szégyenérzet társul. Az evészavarok súlyos egészségügyi kockázatokkal járnak, és szakszerű beavatkozást igényelnek.
Forrás: Semmelweis Egyetem
Nyitókép: Roman Odintsov
Sütőtökös bulgur saláta
/Kategória: Falatkaland /Szerző: Szépítők MagazinÍzletes és laktató saláta, sütőtökkel, friss salátával, fehér sajttal, bazsalikommal, pirított mogyoróval, dióval, bulgurral.
Hozzávalók 4 személyre
10 dkg bulgur
30 dkg sütőtök
3-5 dkg krémfehérsajt vagy fetasajt
3-4 bazsalikomlevél
kb. negyed jégsaláta
egy marék törökmogyoró, dió vegyesen (serpenyőben megpirítva)
Öntethez
3 ek olívaolaj
1 ek citromlé
1 tk méz
só, bors
Elkészítés
A sütőtököt meghámozzuk, felkockázzuk, olívaolajjal összeforgatjuk, sózzuk, borsozzuk és sütőben puhára sütjük (sütési idő kb. 15 perc).
A bulgurt forrásban lévő sós vízben puhára főzzük (kétszeres mennyiségű vízzel).
Száraz serpenyőben pirítsuk meg a diót, a mogyorót.
A krémfehérsajtot morzsoljuk apróra.
A jégsalátát tépjük vagy vágjuk apróra, a bazsalikomlevelekkel együtt.
Végül készítsük el a dresszinget: keverjünk ki egy evőkanál citromlevet 3 evőkanál olívaolajjal és egy teáskanál mézzel. Sózzuk, borsozzuk.
Állítsuk össze a salátát: a bulgurt keverjük össze a megsült sütőtök kockákkal, a salátával és a bazsalikommal majd forgassuk össze az öntettel, végül szórjuk rá a sajtot és a pirított magvakat.
Miért jó falun élni, és miért nem?
/Kategória: Életmódi /Szerző: Szépítők MagazinJó falun, mert…
Csend van. Akinek ez természetes, mi több, magától értetődő, töltsön el pár napot Budapesten, a sűrűjében. A csend meglehetősen ingerszegény dolog, nem szokás úgy tekinteni rá, mint ajándékra. Persze annak is megvan a bája, ahogy él, lüktet a város…csak ritkán kér kimenőt.
Vidéken természetes, hogy vannak háziállatok, inkább az a fura, ha valakinek nincs se kutyája, se macskája. A vidék a házi kedvenceknek is ideális. Nem kell őket mesterséges körülmények között tartani.
A gyerekek imádják a vidéki életet! Szabadabbak, mint a városban.
Nagyon jó kakasszóra ébredni nyáron!
Gyönyörű díszkertet alakíthatunk ki!
A falusi ember a természetben, s nem a természettől elszakítva él. Élvezheti a szabad levegőt – nem fojtja a szmog -, a föld közelsége pedig kifejezetten megnyugtató érzés. Az évszakok változása is nagyobb élmény vidéken, mint a városban, ahol a nagy beépítettség miatt inkább csak a szélsőséges időjárás tűnik fel. Nagyvárosban utazni kell azért, ha zöld-élményre vágyunk, s mivel sokan vannak így, sokszor a parkosított vagy természetes zöld területek is zsúfoltak.
Kertészkedhetünk! Nyűg is van vele, hiszen a kert tavasztól késő őszig munkát ad. Cserébe saját nevelésű terményeket fogyaszthatunk – felbecsülhetetlen!
Faluhelyen még lustálkodni is egészségesebb, mint a városban, de kevésbé fenyeget az eltunyulás veszélye. Aki nem sportol, az is fittebb, mert a ház körüli teendők megmozgatják.
Lassabb az élet, a vidékiek nyugodtabbak. A fővárosban pusztán a közlekedés is komoly stresszfaktor.
Mások az emberi kapcsolatok; falun mindenki ismer mindenkit, természetes, hogy beszélgetnek egymással az emberek. A fővárosban gyakran a szomszédos lakók is csak látásból ismerik egymást, a kommunikáció pedig kimerül (jó esetben) a köszönésben.
Nem jó falun, mert…
Jóval kevesebb a programkínálat, a szórakozási lehetőség, ezt nem mindenki viseli jól. Sokszor nemcsak a felnőttek, hanem az ovisok, kisiskolások is ingáznak, mert a faluban nincs óvoda, iskola. A gyermekek szállítását nem mindig könnyű megoldani.
Autó nélkül nem lehet csak úgy kiruccanni egy esti filmre vagy színházi előadásra.
A nagybevásárlást is csak szervezetten lehet megoldani.
A föld röghöz köt. Aki földet művel, konyhakertet gondoz, nem vehet ki hosszabb szabadságot. Ha mégis, gondoskodnia kell valakiről, aki ez időre helyettesíti.
Mivel falun mindenki mindenkit ismer, a szóbeszéd, pletyka is könnyebben szárnyra kap. Nem mindenhol fogadják be azonnal a gyüttmenteket.
A sort hosszan folytathatnánk. Miért jó falun élni? Mért nem? Megírhatod kommentben!
Díszfüvek a kertben. Öt fűféle, amely ősszel a legszebb
/Kategória: Kertek & Terek /Szerző: Szépítők MagazinA díszfüvek nyáron növesztett kalászaikkal és szélben ringatózó leveleikkel az őszi kert igazi látványosságai. Némelyikük a méretével hódít, míg mások színes leveleikkel vagy virágaikkal vonják magukra a figyelmet.
A magasabb díszfüvek kiválóan alkalmazhatóak sövényként vagy térelválasztóként, míg az alacsonyabbak a kerti utat szegélyezve vagy virágágyásokba ültetve teszik érdekesebbé a kert látványát. Sokoldalú felhasználhatóságuk mellett nagy előnyük, hogy betegségeknek, kártevőknek ritkán esnek áldozatául. Íme, néhány díszfű a legkedveltebbek közül!
Csinos árvalányhaj
Fotó: Jennifer de Graaf, Flickr
Finom, elegáns megjelenésű, alacsonyabb fűfajta. Nyáron nyílnak krémfehér bugái, amik csak úgy ragyognak a napsütésben. A napos helyeket, jó vízáteresztő talajt kedveli, a szárazságot viszonylag jól tűri.
Pampafű
Fotó: Takashi Hososhima, Flickr
A díszfüvek királynője. Legfőbb díszítőértékét nyár végén nyíló krémfehér vagy rózsaszín bugái szolgáltatják, amik akár 3 méter magasra is felnyúlnak. Olyan napos helyre ültesd, ahol van helye terebélyesedni. A jó vízáteresztő talaj létfontosságú számára, mert az őszi-téli pangó víz elpusztíthatja.
Deres csenkesz
Fotó: Jean Jones, Flickr
Örökzöld, kis méretű, szárazságtűrő díszfű. Vékony leveleivel félgömb formájú párnát alkot. Kék színe miatt nagyon jól mutat élénkzöld vagy bordó színű növények társaságában.
Vesszős köles
Fotó: Matt Lavin, Flickr
Mereven, felfelé törő szárai miatt nem foglal nagy helyet, ezért sövényként, privát kertrészek elhatárolására tökéletesen alkalmas. Nem tartozik az igényesebb fűfajták közé, száraz talajban és nedves helyen egyaránt jól érzi magát. A napot viszont kedveli.
Muhly fű
Fotó: Ken Kennedy, Flickr
Közel egy méter magasra növő díszfű. Különleges látványát egész ősszel élvezheted. Ekkor nyílnak ugyanis vattacukorra emlékeztető, rózsaszín virágai. A napos helyeket kedveli, a szárazságot viszonylag jól tűri.
Szerző: Molnár Klaudia
Megváltoztam, elhagytak. A fájdalmas és a szükséges veszteségekről
/Kategória: Lélekhajó /Szerző: Major VirágA spirituális úton járó, kereső ember tudatosabban éli meg változásait. Ám akinek esze ágában sincs ezzel foglalkozni, aki azt állítja, hogy ő már készen van, kőbe van vésve – az is változik. Ez ugyanis az élet természete. A folyamat tudatosítása arra jó, hogy felerősíthetjük és irányt szabhatunk neki. Öntudatlanul is csinálhatjuk, bár akkor inkább csak „megtörténik velünk”.
A változás néha aprócska lépésekben történik, finom átmenettel, észre sem vesszük. Aztán máskor hirtelen meglódul, és látványos, kikerülhetetlen módon fejeződik ki.
Ez természetes, hiszen ha egy összetevőt megváltoztatunk, megváltozik az egész is, amelynek az adott dolog része. Tudja ezt minden konyhatündér, hiszen ha dió helyett mákot teszünk a sütibe, hiába ugyanaz a liszt és a tojás, egészen mást kapunk a végén.
Kapcsolataink megváltoznak. Változó énünkhöz immár mások, másképpen tudnak jól kapcsolódni. És mi magunk is másokhoz vonzódunk. A „más” nem mindig másik embert jelent! Csupán megváltozó minőségekről van szó. Van olyan, szerencsére nem is ritkán, hogy a hozzánk közel állókkal összhangban változunk, fejlődünk. Fejlődésünkkel pedig a kapcsolatunk is magasabb szintre léphet.
Ennek a folyamatnak azonban az is velejárója, hogy akik más irányba változnak, mint mi magunk (hiszen mindenki változik valamilyen intenzitással és valamilyen irányba!), azokkal átalakulhat, megszűnhet a kapcsolatunk. A „régi” énünkkel harmóniában voltak (vagy épp jól tudták „használni”), az újjal nem tudnak mit kezdeni. Vagy mi magunk érezzük szükségét, hogy egy-egy kapcsolatot leépítsünk.
Azért fáj, mert a kapcsolat létrejötte annak idején egy pozitív impulzussal járt, és most ezt a pozitív impulzust, így utólag, elveszítjük. Ám ezek szükséges „veszteségek”. Kell a hely az újnak! Igen, megtörténhet, hogy az „új énünk” nem fog tetszeni azoknak, akik a „régivel” voltak összhangban. Meglehet, akik távoznak, épp azok, akikkel addig sülve-főve együtt voltunk. És egy ideig fáj látni a hűlt helyüket. Ám a Világegyetem úgy működik, hogy minden „üres” helyet betölt. Tehát a kiürült helyekre jönnek mások. Olyanok, akikkel már az „új énünk” lesz harmóniában. Az átmenet fájhat, de a happy-end garantált. Ne álljunk ellen a változásnak, mert ha elfogadjuk, ha meglátjuk benne a lehetőséget, akkor meglátjuk és megéljük az örömöt is.
Megbocsátás vagy elfogadás? Melyik a helyes? Elengedés gyakorlat
/Kategória: Lélekhajó /Szerző: Szépítők MagazinIdőnként szükségünk van arra, hogy kiselejtezzük a dolgainkat fizikálisan, ahogy lelki, érzelmi szinten is célszerű ezzel foglalkozni. Léteznek olyan módszerek, melyek segítenek elengedi régi sérelmeket, fájdalmakat. Szeretnék veletek megosztani egy olyan gyakorlatot, amely támogathatja az elengedést. Előtte azonban nézzük meg, mivel tesszük sok esetben egyenlővé az elengedést.
Ezzel a párhuzammal találkozom a leggyakrabban, azonban a megbocsátás korántsem jelenti az elengedést, sokkal inkább felfüggeszti azt. Megrekeszt. Amikor megbocsátunk valakinek – bár bizonyos kultúrkörben magasztosan és felemelően hat -, a másik fölé helyezzük magunkat. Azt gondoljuk, hogy az, ami bennünket mozgatott, több-jobb-fontosabb-sürgősebb-érthetőbb-elfogadhatóbb stb., mint az, ami a másik viselkedését irányította. Mi vagyunk a sértett fél, mi voltunk azok, akiket bántottak, nekünk kell megbocsátanunk. Az, hogy a másikkal mi történt, nem fontos, nem is kell a számításokba, vagy nehezen tudjuk őt számításba venni.
Azonban, ha abból indulunk ki, hogy szükségletrendszereink (fizikai és érzelmi síkon egyaránt) túlélésünk támogatása érdekében alakult ki, nagyon is fontos, hogy számoljunk a másikkal és sorra vegyük az alábbi kérdéseket.
Vegyünk egy példát! Ha egy édesanya depressziós, nem képes a gyermek számára az egészséges (agyi) fejlődéséhez szükséges jelzéseket leadni (elegendő figyelem, gondoskodás stb.). Nem képes érzelmi kommunikációra, a gyermekek azonban a korai években kizárólag az érzelmi kommunikáció jeleiből olvasnak.
Ha egy gyermek ilyen környezetből érkezik az életbe, egészen valószínű, hogy kötődési nehézségei lesznek a későbbi (pár)kapcsolataiban, illetve nem lesz hozott mintája (időközben persze sok sok érzelmi munkával kialakíthatja) arra, hogyan kell az érzelmeit megérezni, megélni, a másik jelzéseit észrevenni, értelmezni stb. Az ilyen férfiakat, nőket a (pár)kapcsolat másik tagja (legtöbbször kötődő-társfüggő, aki leginkább passzol az intimitáskerülő viselkedéshez) érzéketlennek minősíti és gyakran bántódik meg az “érzéketlen” viselkedésen.
Megláthatjuk, hogy a felek nem bántani szeretnék egymást, csupán az általuk ismert módokon próbálják meg a biztonság iránti szükségletüket kielégíteni.
Innentől kezdve nem lesz szükség áldozati szerepre sem, illetve közelebb kerülhetünk saját magunkhoz azáltal, hogy meglátjuk a saját szükségleteinket és emberi (szeretetteljes) minőségünkből közelítjük meg a másikat.
A megbocsátásnak ezért nincs létjogosultsága, mert a másik nem tett semmit, amit nekem meg kellene bocsátani. Egy dolgot tett: valamilyen formában a szükségleteit elégítette ki. Nem ellenem cselekedett, hanem önmagáért. Még akkor is, ha ez rám hatással volt, megérintett. Ez innentől kezdve az én történeteim, az ezzel kapcsolatos kielégítetlen szükségleteimről szól (például összetartozás, kapcsolódás, bizalom iránti szükséglet stb.)
Ebben a párosításban sokkal inkább tetten érhető az oldódás folyamata. Az elfogadás nemhogy támogatja az elengedés folyamatát, az elfogadás maga az elengedés. Abban a pillanatban, amikor meglátom, hogy egy adott helyzetben nekem mire van, volt szükségem, és átgondolom, mire lehetett szüksége a másik félnek, a közöttünk lévő neheztelés és az ehhez kapcsolódó kötések elkezdenek gyengülni. Látom magamat és látom a másikat is. Ebben az állapotban egyre kevésbé függök a másiktól és megszülethet az a fajta távolság és megérintettség-mentesség, ami maga az elengedés. Ehhez azonban elfogadásra lesz szükség, a magam és a másik szükségleteinek – ezáltal a bennünket működtető viselkedési dinamikák – megértésére.
Huppanj le a kanapéra és pár percig hunyd be a szemed. Lélegezz párat és engedd meg magadnak, hogy megérkezz. Érezd meg annak az erejét, amely abban van, hogy most magadért cselekszel. Fontos vagy magadnak. A változást választod.
Képzeld el az adott szituációt, amivel dolgozni szeretnél. Lásd a történet képeit, lásd a szereplőket, halld a mondatokat amelyek elhangzottak, nézz körül, nézd meg a színeket, érezd az akkori levegő hőmérsékletét a bőrödön, helyezkedj a pillanatba utoljára bele.
Lassan, kezdd el hangosan, egyenként kimondani az alábbi szavakat! A szavak között tarts szünetet, maradj behunyt szemmel és nézd meg, hogyan alakulnak át történeted képei. Nincs elvárás, csak figyeld a történteket, engedd hatni a szavakat. Ha ellenállást érzel, mondd ki még egyszer az adott szót és csak arra figyelj, milyen hatással lesz rád és az emlékképeidre.
CSEND
SZIKLÁK
FAKERÉK
VIHAR
SÜNDISZNÓ
FELFRISSÜLÉS
VÍZESÉS
PILLANGÓ
PÁZSIT
Szerző: Mikhel Kata www.bekebeka.hu
Tanítsd meg tanulni! Hogyan segíthetjük a gyerekeket a helyes tanulási stratégia elsajátításában?
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinA legtöbb, amit tehetünk a gyerekünkért, az az, hogy nem engedjük elveszíteni a tanulási képességeit! Ha hagyjuk, hogy vidáman, játékosan fedezze fel ő maga a világot, és ha kell, mutatunk neki olyan tanulási eszközöket és módszereket, amelyek az elménk működéséhez igazodnak, nem pedig az elméjét akarjuk rákényszeríteni értelmetlen szabályok alkalmazására. Ha ezt megtettük, elvégeztük a vállalt feladatunkat. A tanulás már a gyerek dolga!
Meggyőződésem, hogy az agyunk éppen ugyanolyan gyerekkorunkban, mint felnőttként. Szerkezetét, működési elvét tekintve nem – vagy nem túl sokat – változik, a legfőbb változás benne az, ahogyan használjuk. Amikor tréningeket tartok gyerekeknek, gyakran elmondom, hogy Albert Einstein vagy Szentgyörgyi Albert agya is ugyanolyan szerkezetű volt, mint bármelyikünké, a különbség „csak” annyi volt, ahogyan használták. Az is meggyőződésem, hogy a hatékony tanulás alapösztönével születünk, aztán ahogyan magunkra szedünk – néha erőltetünk – módszereket, meggyőződéseket, sztereotípiákat, mindez megváltozik. Néha valóságnak véljük azt, hogy „az én agyam már nem úgy működik, mint régen!” – holott az igazság az, hogy nem úgy használom, ahogy régen.
Lantos Mihály tanulás-módszertani tréner, egyetemi oktató több hasonló könyvet írt, második kötete a Lépéselőny – Tanulj meg tanulni! címet kapta. Könyve közvetetten szól a gyerekeknek; azt mutatja be, hogyan tudják segíteni a szülők gyermeküket a helyes – az elme működéséhez igazodó – tanulási stratégia kialakításában, elsajátításában.
Lantos Mihály maga fejlesztette ki a Lépéselőny elnevezésű tanulási stratégiát általános- és középiskolában tanuló diákok számára. A módszer megtanítja a gyerekeket arra, hogyan vonják be a tanulási folyamatba a jobb agyféltekét, vagyis hogyan használják a két agyféltekét arra, amire az való. A bal agyféltekét arra, hogy megértse a külvilág információit, a jobb agyféltekét pedig arra, hogy azokat bármikor használható módon berögzítse. Ehhez mutat számos jó technikát a könyv: jegyzeteléshez, időbeosztáshoz, a helyes célok meghatározásához stb.
A könyv praktikus tanácsokkal szolgál arra az esetre is, ha a gyerek megreked a tanulásban, kedvét veszti, ami a 21. századi oktatási környezetben igen gyakori.
A szerzőről
Lantos Mihály, egyetemi oktató, tanulás-módszertani tréner alapította a Lépéselőny Tanulásmódszertani Központot, ahol kollégáival együtt a legfontosabb feladatának tekinti, hogy a gyerekeket megtanítsa tanulni. Kárpát-medence szerte több éve tartanak tanulásmódszertani tanfolyamokat, amelyek igen népszerűek.
Web: lantosmihaly.hu
Nyitókép: Yan Krukau/Pexels
Barkácsolni csak okosan, szépen…
/Kategória: Egyéb /Szerző: Szépítők MagazinUgyan néha könnyű lehet hátradőlni, és édesapánkra vagy a párunkra, barátunkra hagyatkozni, ha a ház körüli dolgok elromlanak, azonban sok olyan dolog van, amit mi magunk is el tudunk végezni. Nem árt egy kis függetlenség, nem igaz?
Mérőszerszámok otthoni barkácsoláshoz
Egyre többen vetik bele magukat az otthoni barkácsolás és javítgatás világába, ehhez azonban szükség lesz többféle mérőszerszám beszerzésére, ehhez pedig érdemes áttekinteni a BestMarkt webáruház kínálatát.
Azt tudjuk, hogy bizonyos iparágakban elengedhetetlen ezen eszközök használata, azonban a mindennapi életben is szükségünk lesz némelyikükre. Alapvető fontosságú, hogy legyen egy mérőszalagunk például, ennek jó hasznát vesszük akkor is, ha otthonunkat szeretnénk be- vagy átrendezni.
Ha magunk barkácsolunk, egy tolómérő is hasznos eszköz, ezzel külső és belső méreteket, mélységeket is mérhetünk. A mikrométer a nagy pontosságú mérésekre alkalmas, amikor századmilliméteres tartományban kell pontosnak lennünk. Aztán itt vannak a vízmértékek, melyek a vízszintes, a függőleges és a 45 fokos szögek beállításához szükségesek. Míg végül a szögmérők, melyekkel a fa- és fémipari munkák során dolgozunk majd.
Anyagok és alkalmazás
Az anyagokat tekintve acél, rozsdamentes acél, műanyag termékekkel találkozhatunk. Fontos, hogy jó minőségűt válasszunk, ami tartós és ellenáll a környezeti hatásoknak. A hosszú élettartam a karbantartástól is függ, gondoskodjunk a rendszeres tisztításról és ha szüksgées, az alkatrészek cseréjéről.
Mindezen műszerek abban segítenek nekünk, hogy precízen, pontosan dolgozhassunk. Így minimalizálhatjuk a hibákat, és tökéletesebb végeredményt érhetünk el.
Tervezés és kivitelezés
Kétszer mérj, egyszer vágj – ez a híres és bölcs mondás az otthoni barkácsolókra is igaz. Inkább tervezzünk alaposan előre, minthogy később tönkretegyünk például fontos alapanyagokat azzal, hogy nem a megfelelő méretet vágtuk vagy vágattuk. A sikeres munka alapja tehát a gondos, pontos mérés és tervezés.
A barkácsprojektek sikeres végeredménye tehát az első lépéseken is múlik. A már említett mérőszalag egy alapvető eszköz, mely alkalmas különböző mérésekhez. A vonalzók, a jelölőkés szintén hasznosak, fontosak a munka során.
Amikor valaki új hobbiként vág bele a barkácsolásba, például bútorok készítésébe vagy felújításába, sokszor megriad az előtte álló kihívásoktól. Azonban érdemes erre az egészre úgy tekinteni, mint egy tanulási folyamatra. Hasznos tehát, ha kicsiben kezdünk, apróbb, egyszerűbb tárgyakat készítünk, készségfejlesztő feladatokat oldunk meg. Ha pedig ebben már megvan a rutin, akkor jöhetnek a nagyobb projektek is, például egy-egy raklapbútor elkészítése.
A barkácsolás lehet egy remek hobbi, kikapcsolódás és persze pénzkereseti lehetőség is. Ha csak annyira sajátítjuk el a fogásokat, hogy meg tudjuk javítani az otthoni bútorokat, már nagy lépést tettünk.
Adj Uram sikerélményekben gazdag, boldog tanévet! Számodra nincs lehetetlen… Szülői fohász iskolakezdéshez
/Kategória: Impulzus Olvasósarok /Szerző: Szépítők MagazinAdj Uram…
…megbízható ébresztőórákat, hosszú távon is kibírható dallamokkal, csengőhangokkal,
…ébredés után negyedórányi csendet, kávéfőzővel,
…reményt, hogy képesek leszünk megszokni (újra) a korán kelést,
…6.30-tól kitartóan csilingelő gyermekhangot, ahogy ezt megadtad nyáron 6.30 előtt is,
…nyugodalmas, DE villámgyors készülődést,
…türelmes, kedves autóstársakat, utasokat, járókelőket (dugót ne!),
…pedagógusoknak álcázott angyalokat (különösen fontos!),
…jófej osztályközösséget – légy szíves intézd el, hogy szeressék egymást a gyerekek!
…kedves szülőtársakat – add, hogy ne csak a tanévnyitó első perceiben szimpatizáljunk egymással.
…emelkedettséget és végtelen türelmet, ha mégsem ez lenne!
…gyermekeinknek lebilincselő tanórákat – a bilincset ne szó szerint értsed,
…olyan (matek)házikat, melyeket minden szülő képes értelmezni. És seperc alatt megoldani, ha nagyon muszáj.
…figyelmeztetőből, intőből keveset (értsd: semennyit),
…dicséretből legalább párat.
…megbízható meteorológusokat és időjárás appokat mobilra.
…kevés esős napot,
…kevés szeles napot.
…esős-szelesből a lehető legkevesebbet.
…belső derűt, a napfény mellé – szülőknek, pedagógusoknak (kiégés ellen) ontsad!
…digitális oktatás helyett inkább rendkívüli hószünetet (ahogy megadtad anno 1987-ben).
…pihentető, leckementes hétvégéket. Tudom, hogy számodra nincs lehetetlen!
…bőkezű Mikulást, boldog karácsonyt.
…töretlen lelkesedést a második félévre.
…a naptárban jelzettnél hosszabb tavaszi szünetet.
…bizonyítványhoz büszke tulajdonost, végül
…tartalmas, szép vakációt.
Mindehhez egészséget, boldogságot, békességet, kifűthető tantermeket, tisztes egzisztenciát, és nem utolsó sorban mindennemű vírusvariációtól mentes, szabad életet.
Köszönjük szépen!
– Ymon
Nyitókép: Nataly Vorobyovska/Pixabay
„Ebben az osztályban egy csapat vagyunk!” Ingyen letölthető iskolai motivációs poszterek
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Mesterházy MónikaEz a felirat otthoni változatban is ismert, többféle szövegváltozattal érhető el. A szöveg eredetije angol nyelvű, a szerzője ismeretlen; az utóbbi években közkinccsé lett, sőt, a vállalkozói, üzleti réteg is felfedezte a felirat népszerűségét, beszerezhető faltapéta, falitábla stb. formájában. Ebben az összeállításban az iskolák – osztályok – számára készített változat látható. Többféle méretben nyomtatható, ingyen hozzáférhető. Hatféle plakát készült; a szövegdizájn ugyanaz, a hátterek különböznek.
A poszterek A4 méretben színes nyomtatóval nyomtathatók, de nagyobb méretben is előállítható minőségromlás nélkül (a PDF formátumnak köszönhetően); ez esetben pendrive-ra mentve érdemes elvinni nyomtatással, fénymásolással foglalkozó szolgáltatóhoz, ezeken a helyeken különböző minőségű, vastagságú papírra lehet nyomtatni, tetszőleges méretben, igény szerint laminálják is.
A PDF fájlokat a képekre kattintva lehet letölteni
Fehér háttér
Lénia
Pasztell háttér
Színes ecset
Színes pöttyök
Szürke háttér
A posztereket Mesterházy Mónika készítette, kereskedelmi, üzleti célú felhasználásuk nem engedélyezett!
Az óvoda, mint első közösségi élmény. Ovis (szülő) lettem!
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Magyar NikolettaBe kell vallanom, már vártam, hogy elkezdődjön az ovi. Lassan három éves a kislányom, és az egész napos pörgés, foglalkozás, együttlét már nem mindig elégítette ki az ő igényeit. Egyre többet zsörtölődöttünk egymással, mert zsinórban fárasztóbbnál fárasztóbbak voltak a napok. Az a rengeteg szeretet, amit egymásnak adtunk a dackorszakos konfliktusokkal együtt, egy véget nem érő érzelmi hullámvasútra ültetett fel minket. Ez a maga minden szépségével együtt egy nagyon kemény időszak.
Aztán – mint egyszer minden kötelesség az életben – elérkezett az ovikezdés pillanata. A kezdeti kíváncsi izgalmat felváltotta a szorongás, mert egyre tovább és hosszabb időre kellett elengednünk egymás kezét. Azoknál a családoknál, ahol az ovit nem előzi meg a bölcsőde, ahol távoli a nagyszülő (akár fizikailag, akár érzelmileg), ahol nem alkalmaznak bébiszittert, csak a szűk család van együtt minden egyes nap, ott gyakran ez az első élethelyzet, amikor külön vagyunk a gyermektől.
Külön vagyunk úgy, hogy nem mi döntünk róla, mikor és meddig lesz ott, nincs kontrollunk arra, mi történik az óvodában. Nem látjuk minden egyes percben, mit csinál, milyen kedvű, eszik-e, iszik-e, játszik-e, szorítja-e a cipő, kiesett-a csatt a hajából, hogyan viselkednek vele a többiek. Persze az óvónénik beszámolnak a főbb dolgokról, de a 4-6-8 óra alatti történéseket csak a gyerekünk tudja elmesélni. Neki viszont – ha a szókészlete engedné is – még nagyon nehéz megfogalmaznia az érzéseit. Éppen ezért óvatosan kérdezgessük, mert a direkt kérdésekkel leginkább szavakat adunk a szájába és nem a valóság fog kiderülni. Ha beszél róla, érdeklődve hallgassuk meg, de ne „játsszuk túl”, hogy mennyire nagyon szuper lehetett ez neki, mert bizony az ovi csak később lesz egy igazi élmény a számára. Akkor viszont hatalmas.
Hagyjuk, hogy „kijátssza” magából a nap eseményeit, figyeljük játék közben, abból sok mindent megtudhatunk az érzéseiről. Mozogjon, amennyit csak szeretne a szabad levegőn és mindenképpen kapja meg azt a babusgatást, amit most még jobban igényel. Ne hajtogassuk, hogy mennyire nagy már, mert ezzel csak növeljük a frusztrációját.
Ezeket a tanácsokat számtalan korábbi könyvben, cikkben olvashattuk már, én most leginkább azért ragadtam tollat, hogy az anyai lélek megpróbáltatásáról írjak. Kisgyermekes anyukákkal foglalkozó szakemberként teljes joggal várhatnák el tőlem, hogy én „tökéletesen” viselkedjek a beszoktatásnál. Mondhatnám, hogy akasztják a hóhért, de valljuk be, szívműtét esetén sem az alapján választunk orvost, hogy neki milyen állapotban van a ketyegője.
Pszichológusként még inkább kemény önismereti munka az első komolyabb elválás egyetlen gyermekemtől. Az elmém ilyenkor egy üres papírlap, és kizárólag anyai szívemmel tudok „gondolkozni”, amit azonban befolyásolnak a gyermeklélektani ismereteim. Én már az anyaságom előtt is foglalkoztam a témával, de az ezzel foglalkozó szakmai írások nagy része bárki számára elérhető. Tudjuk, hogy minden tettünk, szavunk, érzésünk lenyomatot képez a gyermekünkben, ezáltal kialakul egy úgynevezett belső munkamodell, ami alapján reagálunk a minket körülvevő világra. Az óvoda, mint első közösségi élmény, a gondozó/nőkhöz való kapcsolódás minősége, a kortársakhoz és a szabályokhoz történő alkalmazkodás megélése jó mélyre fészkeli be magát a tudatalattinkban, és kihatással lesz az életünkben minden egyes társas kapcsolatra, közösségbe kerülésre.
Ezt minden szülőnek tudnia kell, ez a tudás azonban egy szorongató béklyó is egyben, mert kicsi kincsünket még nagyobb bizonytalansággal engedjük ki a kezeink közül. Ezzel együtt (vagy ennek ellenére) minden szakember azt javasolja, hogy mi, szülők ne szorongjunk, ne legyünk bizonytalanak, ne féljünk, mert akkor gyermekünk is pontosan ugyanezeket az érzéseket fogja átélni. Az eszünkkel tudjuk ezt! A gyerek előtt legyünk határozottak, de szívünk sajgását nem tagadhatjuk le. Bárhogyan is érezzük magunkat az elválás után: akár zokogunk még mi is a sarkon egyet, vagy elmorzsolunk egy könnycseppet a napszemüvegünk alatt, akár kimozogjuk/kitakarítjuk magunkból a feszültséget, akár mosolyogva hátradőlünk és élvezzük, hogy végre szusszanhatunk egyet három év után mi is, NE érezzük rosszul magunkat! NE haragudjunk magunkra! Éljük meg teljes egészében, adjuk át magunkat az érzésnek, hogy aztán, mint főnixmadár, felemelkedhessünk hamvainkból.
A szülők ilyenkor gyakran a saját traumájukat élik tudatalatt újra át, ezért engedjük ki, ami bennünk van, mert ezzel nemcsak az óvodában (még most) síró gyermekünknek, hanem a bennünk élő sebzett kisgyereknek is segítünk.
A néhai Vekerdy Tamás szerint az óvoda egy „szükséges rossz” a gyermek életében, és valóban ez egy készen kapott helyzet, amit nem áll hatalmunkban megváltoztatni. Amit azonban hosszú távon kap ott a gyermekünk, az az új világ, ami kinyílik majd számára, vitathatatlanul szükséges az ő lelki és szellemi fejlődéséhez. Magyarországon az óvodai intézményekben zajló munka, a gondozók szakmai tudása és elhivatottsága kimagasló.
Tartsuk ezt könnybe lábadt szemünk előtt és töltődjünk abból, amikor mosolyogva jön hozzánk ebéd után vagy délután, amikor vidáman megy be reggel, amikor boldogan mesél a napjáról, amikor kis új barátaival az anyák napi verset szavalja majd el nekünk.
Az élet szekere megállíthatatlanul robog tovább, nekünk pedig az a dolgunk, hogy élvezzük a zötykölődést, és éljük meg úgy igazán ezt a közös utat.
Nyitókép: tolmacho/Pixabay
Letölthető tanévnyitó gondolatrendező kisiskolásoknak, felsősöknek
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinOsztályfőnököknek, pedagógusoknak, általános iskolás gyermekekkel foglalkozó szakembereknek, s nem utolsó sorban szülőknek ajánljuk az alábbi gondolatrendezőt, amely 8-12 éves diákoknak segít abban, hogy végiggondolják az előttük álló tanévet (természetesen idősebb gyerekek is kitölthetik).
A gondolatrendező kitölthető egyénileg, de tanóra vagy csoportfoglalkozás keretében is. Jó alap lehet egy tanévnyitó közös beszélgetéshez. Segíti a nyári időszak lezárását, a gyerekek végiggondolhatják, miben változtak, és a céljaikat is megfogalmazhatják a tanévre vonatkozóan.
Az A4 lapra nyomtatható gondolatrendező az alábbi nézőképre kattintva tölthető le.
A PDF fájl innét is letölthető >>
Tanév elé. „Én derűlátó vagyok, mert borút nézni már nem érek rá.”
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinLegszebb reményeinkben az iskola egy biztonságos, ösztönző, egyéni képességek kibontakozását támogató, pozitív énképet formáló hely a gyerekek számára. Ám az iskoláról nem feltétlenül ezek a gondolatok jutnak az eszünkbe, sőt!
Iskolába járni nekünk sem volt egyszerű gyerekként. Rengeteg emléket őrzünk az általános és középiskolás évekről, jót és rosszat. Az iskolai élmények maradandó lenyomatot hagynak bennünk. Sokan vitatják – jellemzően a tananyaggal összefüggésben -, hogy az iskola az életre készít fel, pedig tágabban értelmezve mégis csak erről van szó.
Az iskola másodlagos szocializációs színtér; iskolás éveinkben sok mindent megtapasztalunk, és ezek az élmény-mintázatok beépülnek a személyiségünkbe.
Az elsődleges szocializációs színtér a család.
Az elsődleges szocializáció az ősbizalom, a kötődés, az empátia, a biztonságos világba vetett hit megalapozásának az időszaka. Mire egy gyermek iskolaéretté válik, bimbózó személyiségén, viselkedésén már kivehetők olyan mintázatok, melyeket a család működése, a családban irányadó értékek és normák, érzelmi jellemzők, megküzdési stratégiák rajzolnak rá. Ezek a mintázatok ritkán tökéletesek, már ha egyáltalán a tökéletességet keressük egy iskolába készülő gyermekben. Merthogy a családban is begyűjtünk mindenféle élményt. Ráadásul nem minden gyermek számára jelent védett, érzelmi biztonságot adó közeget, szeretettel teli légkört a család, így ők ezzel a csomaggal érkeznek meg az iskolába.
A pedagógusok pedig (ahogy mondani szokás) „hozott anyagból dolgoznak”. Nincs varázspálcájuk, igaz, nem is minden gyermeknek lenne rá szüksége. Tehát, amikor a pedagógusokat éri bírálat, erről nem érdemes elfeledkezni. Minden gyerek mögött család áll vagy valamiféle meghatározó szocializációs közeg. (Ez pusztán a megértéshez lenne fontos, ítélkezésmentesen.)
Kisiskoláskorban már nem csupán a családi minták, kötődések alakítják a gyermek önmagáról kialakult képét, egyre nagyobb szerepet töltenek be a kortárs kapcsolatok, és az ún. tekintélyszemélyektől – vezérszerepet betöltő kortársaktól, pedagógusoktól – érkező visszajelzések. Emellett megjelenik a teljesítményalapú értékelés is, amely ugyancsak komoly hatást gyakorol a gyermek formálódó én-képére. Borbáth Katalin szerint:
„A pedagógusok pszichés jólléte erősen befolyásolja a diákok jóllétét is az iskola világában. Vagyis mindenki jólléte a tét.”
Egy jó pedagógus tisztában van a határaival, azzal is, hogy ezen határon belül rengeteg jót tehet egy gyermekért; képes bizonyos mértékig korrigálni és mérsékelni az elsődleges szocializáció „ártalmait”, a kulcskompetenciák, szociális készségek fejlesztésével, értő és érző figyelemmel. Ha egy pedagógusból valaki ezt a hozzáállást hiányolja, az szerintem jogos; ezzel nehéz lenne vitatkozni. A pedagógusok felelőssége a gyermek személyiségfejlődési folyamatában megkérdőjelezhetetlen.
Csakhogy nemcsak egyén, család működhet diszfunkcionálisan, hanem intézmény és szakember is.
Ennek kapcsán pedig tele vagyunk titkokkal, tabukkal, ami éppen nem segíti ezen ártalmas hatások felszámolását, az azokkal való nyílt szembenézést… Diszfunkcionális működés például, amikor a gyermek támogatásra szorul, mégis, a sok szakember között valahogy elveszik a „rendszerben”, vagy éppen az iskolában válik áldozattá, és nem kap érdemi segítséget.
Az iskolai élettel kapcsolatban kitüntetett figyelmet kap az utóbbi években a kortárs bántalmazás és az ellene történő fellépés szükségessége. Kampányok, preventív-érzékenyítő foglalkozásvázlatok, módszertani ajánlások sora látott napvilágot a bullying megfékezése, kezelése érdekében – mindez üdvözlendő. Kevésbé kapnak publicitást ugyanakkor szakmai színtereken azok az esetek, amikor a tanuló az iskolában felnőttnek van kiszolgáltatva: folyamatjelleggel a „fekete pedagógia” jelenségének az áldozata.
Néhány példa. Pedagógusok mondták gyerekeknek:
„Nem lehet izomhúzódásod! Ahhoz előbb izmokat kellene növesztened.” (kamaszfiúnak)
„Le kellene fogynod!”
„Ne árulkodj, védd meg magad!”
„Panaszkodj csak otthon az anyukádnak!”
„Kussolj, kisfiam!” (alsós kislánynak)
Az elmúlt években több olyan iskolaváltást kísértem nyomon, melyeket „fekete pedagógiai” hatásokkal indokoltak a váltást kezdeményező szülők vagy diákok. A fekete pedagógia jelenségével érdemben kevesen foglalkoznak, noha erősen meghatározza a tanulók mentális állapotát.
Borbáth Katalin a „Gondolatok a tanár mentális jóllétének aspektusairól és azok hatásairól” c. tanulmányában kifejti, hogy a finn tanárképzési modellben a pedagógus identitás, a szakmai személyiség tudatos kialakítása is megtörténik. Nem (csak) elméleti szinten jelenik meg a képzésben az önismeret, a szakmai személyiség kérdésköre, hanem konkrét pedagógiai cselekmény részeként alakul ki.
Gyarmathy Éva Öröm és boldogság az iskolában c. tanulmányában azt írja:
„Az szocializálja a gyereket, akivel a legtöbb aktív időt tölti. A kisgyerekkori élmény egyrészt mint modelltanulás, másrészt mint az öröm forrása ivódik bele a fejlődő agyba. Valamihez, valakihez mindenképpen kell kötődnie, és egész életére meghatározó lehet, hogy mit talál maga körül.”
Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia atyja így fogalmazott:
„Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”
Az értő, érző figyelem, a türelem, a szeretet csodákra képes!
Fodor Ákos hakuját idézve:
„Én derűlátó
vagyok, mert borút nézni
már nem érek rá.”
– M. M. –
A kedvesség csodákra képes! Letölthető érzékenyítő plakát általános iskolásoknak
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinEzt a plakátot általános iskolások számára készítettük. Elsősorban pedagógusok figyelmébe ajánljuk, de más, diákokkal foglalkozó szakember is hasznosíthatja. Osztályfőnöki óra keretében vagy csapatfejlesztő, érzékenyítő, ún. bántalmazásellenes foglalkozáson jó alap lehet egy közös beszélgetéshez. Tantermekben, aulában is helyet kaphat (intézményvezetői jóváhagyással).
A képre kattintva érhető el a PDF változat, amely A4-nél nagyobb méretben is kinyomtatható minőségromlás nélkül (a jpg formátummal ellentétben). Aki A4-es méretben szeretné kinyomtatni, figyeljen arra, hogy be kell állítani az „oldalhoz igazítást”, mivel alapértelmezésben felnagyítva nyomtatja ki.
Minőségromlás nélkül innét is letölthető >>
Bölcsőde: igen, vagy nem? Pár fogódzkodó, ami segíthet a döntésben
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Trapp RékaSokunk fejében megfordul a kérdés a gyerekvállalás kapcsán, akár a tervezgetés időszakában, akár már a konkrét események kapuján – meddig leszek otthon? Mi az ideális időpont a munkába való visszatérésre, és ezzel együtt – mikortól a legjobb, ha közösségbe adom a gyermekemet?
Az a nagy igazság, hogy nincs egy kőbe vésett fordulópont a gyerek életében, amit javasolhatunk, hogy amint ezt kipipáltuk mehet a menet. Ez a pont minden család életében máskor jön el.
Magyarországon bevett (és szinte egyedülálló) gyakorlat, hogy a gyermek 3 éves koráig otthon marad az édesanya, és az óvódáskor elkezdésekor (testvérek érkezésekor ugye ez a szám nőhet is) tér vissza a munkahelyére.
De miért alakult ez így? Nézzünk csak pár évtizedet hátra: az ok igazából az 1950-es évek demográfiai robbanásában keresendő. Túl sok potenciális munkaerő született kevesebb munkahelyre, így elkezdték támogatni a kisgyermekes édesanyák otthon maradását (a gyes-t 1967-ben vezették be, előtte nem volt ilyen formában családtámogatás). Tehát semmilyen fejlődéslélektani szempont nem volt figyelembe véve a döntés kapcsán.
Kutatások bizonyítják, hogy kötődés és kiegyensúlyozottság szempontjából nincs különbség azok között a gyerekek között, akik 6 hónaposan kerültek intézménybe, illetve azok között, akik 3 évesen (a külföldi gyakorlat szinte mindenhol korábbra datálja a gyermekek intézménybe kerülését – több országban erre már 3 hónapos korban lehetőség van), HA az édesanya kellően válaszkész az együtt töltött időben (és még ott sem kell a kardunkba dőlni, ha ez néha nem sikerül, hiszen jó esetben nem csak mi gondozzuk azt a gyermeket), és az együtt töltött idő valóban minőséginek tekinthető.
Mégis, nagyon kihangosodik az édesanyák kommunikációjából a bűntudat – rosszat teszek-e azzal, ha bölcsődébe adom a gyermekem? Ha a fenti adatokat nézzük, egyértelmű válasz lenne a nem. De itt jön képbe a családi dinamika válaszul: mindenki akkor adja be gyermekét az intezménybe, amikor az SZÁMUKRA a legjobb. Ha valaki csupa bűntudattal, külső nyomásra (egy ideális helyzetben, amikor van választás) dönt a bölcsi mellett, az meg is határozhatja negatív irányba az egész dinamikát, és döcögősebbé teheti nem csak a beszokást, de akár a mindennapokat is. De ugyanez vonatkozik arra is, ha valaki otthon marad a gyermek 3 éves koráig, miközben szenved. Nagyon fontos, hogyha valaki szeretne otthon maradni a gyermeke óvodás, akár kisiskolás koráig, az is ugyanolyan jó, mintha valaki visszatér a munkahelyére a 6 hónapos babája mellől.
A kulcs az, hogy rendben legyünk a saját döntésünkkel, hitelesek legyünk, olyan döntést hozzunk, amibe szívvel-lélekkel bele tudunk állni, különben könnyen ott találhatjuk magunkat a bűntudat hálójában.
A legnehezebb, ha nincs választásunk, ha rajtunk kívülálló körülmények miatt hozunk meg egy döntést. Ilyenkor muszáj lenne megpróbálni ránézni annak is a pozitív oldalára, ami által máris nagyobb egyensúlyban érezhetjük magunkat.
Érdemes tudnunk, bárhogyan is döntünk, az elválás a gyermekünktől nehéz lesz, egy krízis (normatív krízisnek nevezi a pszichológia, azokat a fordulópontokat az életünkben, amik mindenképpen bekövetkeznek), de ez mindenki számára az, viszont a megtörténte után lehetőségünk van egy a mi, és családunk számára megfelelőbb új rendszerbe rendeződni.
És végezetül pár fogódzkodó, ami segíthet a döntésben:
És a legfontosabb – rugalmasnak maradni. Hiszek abban, hogy az édesanyák, és az édesapák kompetensek, és látják, hogyha elindulnak egy úton, onnan merre kell venniük az irányt – tartani előre tovább, esetleg venni egy kanyart, ahhoz, hogy az mindenki számára elég jó legyen. Hiszen nem kell több: csak elég jól csinálni.
Nyitókép: Tatiana Syrikova/Pexels
Mi mindenre érdemes figyelni az óvodai beszoktatásnál? Tapasztalt óvónő tanácsai
/Kategória: Felnevelő /Szerző: Szépítők MagazinAz első nagy változás egy kisgyermek életében a bölcsőde- és az ovikezdés. Izgalmas időszak a szülőknek is, sok-sok dilemmával. Mennyire lesz könnyű a gyereket beszoktatni a közösségbe? Mennyire viseli meg az elválás? Könnyen alkalmazkodik majd a szabályokhoz? Megtalálja a helyét a csoportban, a közös hangot a nevelőivel? Sok-sok kérdés motoszkál a szülőkben… Eszter tapasztalt óvónő, átfogó összeállításában az óvodai beszoktatáshoz kíván segítséget nyújtani.
Segítség a beszoktatáshoz, óvodakezdés előtt
Tavasszal, vagy a nyár folyamán ellátogathatunk az oviba, megismerkedhetünk az óvónőkkel, megnézhetjük a csoportszobát, a mosdókat, az udvart. Sokat segít, magabiztosságot ad a gyerekeknek, ha már van helyismeretük.
(Szerkesztői kiegészítés: nem mindig egyértelmű, hogy a gyermek melyik óvodába kerül be. Budapesten jó pár óvodában túljelentkezés van. Májusban vannak az óvodai felvételik; június elején tudtuk meg, hogy a gyermek melyik óvodába nyert felvételt – több helyre beadtuk a jelentkezést. A felvételire elvittem a kisfiamat, így láthatta potenciális óvodáit, és a bölcsődében is szerveztek óvodalátogatást, ami nagyon tetszett a kicsiknek.)
Készítsük fel az óvónőkre és a dajkára!
Mondjuk el sokszor a gyermeknek az óvónők és a dajka nevét! Biztassuk, hogy szóljon nekik, ha öröm vagy sérelem éri, elakad valamiben, éhes, vécére kell mennie stb.
Pozitívan nyilatkozzunk az óvodáról!
Ne riogassuk olyasmivel, hogy „majd az óvó néni megnevel”, mert félelemérzet alakul ki a gyerekben. Az otthon kialakított szokásokról, szabályokról elmondhatjuk megerősítésként és megnyugtatásként, hogy az óvodában is ezekkel fog találkozni. „Az oviban is alszanak a gyerekek ebéd után. Neked is lesz párnád, takaród az óvodai jeleddel, ágyad, amiben majd alhatsz.” Aki bölcsőde után kezdi az óvodát, könnyebb helyzetben van, hiszen számára a közösség és a közösségi napirend nem lesz idegen.
Szoktassuk az önállósághoz!
Mindennapos tevékenységeink során bátran adjuk a gyerkőc kezébe azokat a tárgyakat, amiket majd az óvodában is önállóan fog használni: pohár, tányér, kanál, szalvéta, fogkefe. Kérjünk tőlük apró segítséget, adjunk feladatokat, de két instrukciónál többet ne mondjunk egyszerre! Mindig köszönjük meg, ha egy feladatot teljesít, dicsérjük meg! Mondjuk el neki, mennyire örülünk, hogy ilyen ügyes nagylány/nagyfiú.
Türelem!
Ne stresszeljünk azon, ha a gyerek valamit nem tud. Haladjunk a saját ütemében a fejlődéssel, főként az önállóság témakörére koncentrálva, és dicsérjük meg minden elért eredményért, a legkisebbért is, mielőtt továbblépnénk.
Legyenek közös szertartások!
Vonjuk be a kicsiket a készülődésbe: hagyjuk, hadd válasszák ki a benti cipőjüket, együtt pakoljunk be az óvodai zsákba, közösen rajzoljuk a jelét a ruháira stb.
Készítsük fel arra, hogy anya nincs mindig vele
Sok anyuka tart attól, hogyan viseli majd a gyerek, ha el kell szakadnia tőle, mert még sosem voltak távol egymástól. A várakozásra is meg kell tanítani a gyermeket; először rövid időtartammal kezdjük, ½-1 perces várakoztatással. Mondhatjuk neki, hogy „először végighallgatom apát, utána téged is”. Vagy: „várd meg, amíg elmegy a másik kisgyerek a csúszdától”. Fokozatosan lehet növelni az időt, különféle hétköznapi élethelyzetekben; ha a boltban vásárolunk neki valami finomságot, tanítsuk meg arra, hogy ki kell várnia, míg megeheti, a csokit, kiflit stb. ki kell fizetni. Próbáljuk meg a nagymamánál hagyni, vagy olyan személynél, akiben megbízunk, és a gyerek is ismeri. Beszéljük meg vele, hogy rövid időre elmegyünk a postára, boltba, de sietünk vissza érte, addig érezze jól magát. Ha visszaértünk, dicsérjük meg nagyon, mert az elválás megélése hatalmas dolog a gyerekektől!
Beszoktatás az óvodában
Tartsuk be a házirendet!
Ezek a szabályok a gyerekek érdekét szolgálják, s bár egyes esetekben rugalmasak, időnként nagyon bosszantóak lehetnek. Azonban ha a gyerkőc azt látja, hogy a szülők nem veszik figyelembe az óvodai szabályokat, ő sem fogja.
Fokozatosan szoktassuk be az oviba!
Fokozatosan növeljük az időtartamot, amit a gyerek nélkülünk tölt az óvodában. Még azoknak is, akik bölcsődéből jöttek, jót tesz, ha az első napokban hazamennek alvás előtt. Időbe telik alkalmazkodni az új szokásokhoz, új helyszínhez, új felnőttekhez, gyerekekhez, hadd pihenje ki délután a gyerek otthon, a megszokott környezetében a sok új élményt. Akik otthonról jönnek, elég, ha az első héten mindössze néhány órát töltenek az oviban, akár csak a reggeli és az ebéd közti időszakot (ezekre a napokra így nem is szükséges kérni étkezést), napról napra növelve a szülő nélkül töltött időt.
Kegyes hazugság? Ne füllentsünk a gyereknek!
Egyszer egy kiscsoportosomat a beszoktatás második hetében reggel mindössze egy gyors köszönéssel adta be az anyukája a csoportba. A kisfiún – nevezzük Józsefnek – látszott, hogy odakint már elbúcsúztak, megbeszélték, hogy ő most itt marad. Józsefem le is vett egy autót a polcról és játszani kezdett, majd fél perc múlva eldobta és kirontott az ajtón. Rohantam utána (megtehettem, a dadus nénim a csoportban volt) és hamarosan utol is értem az addigra már síró Józsefet, aki rúgkapálni kezdett a kezemben, mert az irodába akart bejutni. „Ott van anya, a vezető óvó nénivel beszélget!” – kiabálta, holott én pontosan tudtam, hogy az anyukája dolgozni ment és délután jön érte. Szerencsémre az iroda ajtaja épp zárva volt, József pedig egy szabályokhoz szoktatott gyerek, így elmagyaráztam neki, hogy anyukáját most nem lehet zavarni, fontos dolgokról van szó, az ajtót is becsukták. Várja meg a csoportszobában, ott fogja keresni, ha végzett. Ebben sikerült megegyezni, a nap folyamán pedig gondosan kerültem az iroda témát és csak annyit mondtam: „Anya siet érted.” Mondjuk tehát meg a gyereknek, ha elhagyjuk az óvoda területét és kérjük meg, hogy maradjon az óvó nénivel, amíg vissza nem érünk.
Az elválás eleinte sírással jár
Ne aggódjunk, ha az első napokban kisebb-nagyobb sírással jár az elválás, ez kiscsoportos korban természetes, és fokozatosan el fog maradni. Sokszor nem is az első napon fakad sírva a gyermek, amikor még minden új és érdekes, hanem a következő napokban, amikor rájön, hogy óvodába minden nap jönni kell. Ilyenkor van szükség a szülő határozottságára, hogy ne engedjen a sírásra, hanem a játékok felé terelgesse a gyerekeket, illetve hagyja, hogy az óvónő megnyugtassa.
Anya, mikor jössz értem? Segítsük a gyermeket a tájékozódásban!
A kicsik számára a „délután” megfoghatatlan ködös dolog a távoli jövőben. Amikor elköszönünk, mondjuk el neki, hogy mit fog aznap csinálni: „játszol, aztán ebédeltek, alszol egyet, és uzsonna után jövök is érted” Hozzátehetjük, hogy „négy órakor”, mert hiába nem ismeri még az órát, ez mégiscsak egy konkrét időpont, nem majdok és azutánok hosszú sora. Amikor egy kiscsoportos megkérdezi tőlem, mikor jön az anyukája, majd a „négy órakor” választ kijavítja fél ötre, akkor már tudom, jó úton halad, hiszen biztosan tudja, hogy neki most az óvodában a helye, anya pedig jönni fog érte, ahogyan megígérte. Tőlem már „csak” a megerősítést várja.
Ne búcsúzkodjunk hosszasan!
Közösségben máshogy viselkednek a gyerekek. Aki otthon – természetesen – a szülei szeme fénye, az óvodában egy közösség tagja, vezéregyéniség vagy remek játszótárs, az óvó néni megbízható segítsége vagy a határainak próbálgatója. Könnyítsük meg a gyerek dolgát azzal, hogy amíg szokja ezeket a szerepeket, nem hozzuk olyan helyzetbe, hogy hosszabb ideig mindkettőben legyen. Beszéljük meg vele még az öltözőben, amit fontosnak tartunk, hogy a csoportszoba ajtajában egy elköszönés és búcsúpuszi után mehessen is játszani.
Időben érjünk be reggelente!
Vegyük figyelembe az óvoda kérését a reggeli érkezés időpontját illetően. A gyerekeknek is az a jobb, ha az étkezés előtt, ami egy kötöttebb program a napirendben, még van idejük megnyugodni, feloldódni, beszélgetni, kérdéseiket feltenni, szabadon játszani. 8 óra, fél 9 az általában javasolt ideális időszak a beérkezésre.
Ne telefonálgassunk az óvodába!
„Ha nincs hír, az jó hír.” Ha visszatelefonálunk az óvodába, elvonva ezzel az óvónőt a beszoktatós kiscsoporttól, az ebben az időszakban a gyerekeknek többet árt, mint használ. Ne aggódjunk! Ha gond lesz, úgyis telefonálni fognak.
Bízzunk az óvónőkben!
Végül, de nem utolsósorban: bízzunk az óvónőkben! Ez talán a legfontosabb. A gyerekek megérzik, ha így van, s azt is, ha nincs meg a bizalom.
Összegzés
A közösségi beszoktatás hosszú folyamat, ami nem ér véget a reggeli sírások megszűnésével. Egészen addig tart, amíg a gyerekekben tudatosul, hogy a napjukat az oviban töltik, délután pedig hazamennek a szüleikkel. Egy-egy betegség, szünet, néhány napos hiányzás is visszavetheti ezt a folyamatot, de dicsérettel, türelemmel, kitartással és határozottsággal elérhetjük, hogy a gyerekek magabiztos óvodások legyenek.
Üdvözlettel, Eszter
Nyitókép: Ksenia Chernaya/Pexels
Itt található az egyik leghosszabb hazai erdei függőhíd. Katalinpuszta, a Gyadai tanösvény képekben
/Kategória: Kertek & Terek /Szerző: Szépítők MagazinBudapesttől 52 kilométerre található a Nógrád vármegyéhez tartozó Katalinpusztai Kirándulóközpont és Erdei Iskola, amely kisgyermekes családoknak is remek természetközeli programokat kínál.
A Gyadai tanösvény a Gyadai-rétről kapta a nevét. Az 5 kilométer hosszú, 13 állomásból álló tanösvény bejárása 2,5-3 órát vesz igénybe. A tanösvény állomásain információs táblák mutatják be a környék élővilágát.
Aki gyerekekkel érkezik, és/vagy nem szeretne az erdőben túrázni, jegyet válthat a Hangyavasútra; a 12 személyt szállító „vonaton” a 4 év alatti gyerekek kizárólag szülői felügyelettel utazhatnak. Játszótér, vadaspark is található a kirándulóközpontban, emellett számos interaktív ismeretterjesztő installáció, foglalkoztató.
A katalinpusztai parkolóból indul a gyalogosan bejárható Gyadai tanösvény, kezdő túrázók számára is könnyen bejárható a több kilométeres túraútvonal, melynek a 652 méter magasan fekvő Naszály-hegycsúcs a végállomása. A Naszály-hegyet a Börzsöny és a Cserhát kapujának is nevezik. A Gyadai tanösvény egyik nevezetessége a 25 méter hosszú fa függőhíd, és a túraútvonal elvezet az Óriások Pihenőjéhez, ami nem más, mint erdei bútorokkal felszerelt piknikező- és szalonnasütő hely.
A gyadai tanösvény a Naszály északi lábánál található, a Lósi patak mentén
Aki autóval érkezik, a Katalinpusztai Kirándulóközpont fizetős parkolójában tud megállni a járművével, napi parkolójegyet 1500 forintért lehet váltani (2024 nyarán ez az ár volt érvényben). Aki tömegközlekedéssel közelítené meg: a Vác autóbusz állomásról Rétság felé menetrendszerinti autóbuszjárattal utazhat, Szendehely-Katalinpuszta megállónál kell leszállni.
Információk >>
Gránátalma: ez lehetett Éva almája? Nálunk is megterem
/Kategória: Kertek & Terek /Szerző: Szépítők MagazinA gránátalmafa (Punica granatum) Magyarországon is megél, mégis, sokan „csak” az egzotikus termését ismerik, amely ősszel érik be, és ilyenkor jelenik meg az üzletek polcain. A növény lehet alacsony növésű, dús lombú fa vagy terebélyesre növő bokor; különleges díszévé válhat a kertnek, sövénynövénynek is telepíthető.
A gránátalma mediterrán területeken honos. Európába a 17. században jutott el. Lombhullató növény, fényes, olvális levelekkel. Különleges tölcséres virágai nyár elején nyílnak.
Bár a hazai klíma megfelelő életfeltételeket biztosít a növény számára, és a növény általában termést is hoz, az október táján beérő gyümölcs nem minden esetben fogyasztható, vagy fanyarabb az íze, mint az import gyümölcsé.
Fotó: Wikimedia
Aki szeretne a kertjében gránátalmát, a kertészetekben tud választani előnevelt növényt, több fajtája létezik. A fiatal növényeket ültetés után a téli időszakban érdemes óvni takarással, de áttelelnek a kertben. A kert napos helyére érdemes telepíteni a növényt, és elegendő évente – tavasszal – metszeni, bár jól tűri a gyakoribb metszést is. A laza szerkezetű, humuszos talajt meghálálja, vízigénye mérsékelt, nem igényel gyakori öntözést.
Budapesten termő gránátalmafa október végén
Budapesten termő gránátalmafa október végén
A gránátalma valóban különleges, hiszen a magjáért fogyasztjuk: az érett gyümölcsnek nincs húsa, csak sok-sok apró, kocsonyás, lédús magja.
Az érett gránátalma héja kemény, de nem száraz, színe sötét vörös. Vásárlásnál érdemes a héját megnyomkodni, ha túl száraz, az azt jelzi, hogy már a magjai sem lédúsak, zamatosak.
Kedvező egészségügyi hatásai
A legjobb antioxidáns a gyümölcsök között.
Lassítja az öregedést, gátolja a daganatképződést.
Erősíti az immunrendszert.
Védi az idegrendszert, a csontrendszert.
Csökkenti a vér sűrűségét, a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.
Koleszterin- és vérnyomáscsökkentő.
Lassítja a csontritkulást.
Enyhíti a depresszió tüneteit.
Diétázók is fogyaszthatják.
A magok kinyerése
A gyümölcs tetejét és alját vágjuk le, majd vágjuk négy-hat cikkelyre. Ezután a magokat könnyedén ki tudjuk kanalazni, kocogtatására leválnak a hártyáról. Ha a gránátalmát nem salátába vagy ivólének szánjuk, elég csak a tetejét megnyitni, s kikanalazhatjuk belőle a magokat.
Egy közepes gránátalmából 1-1,5 deci sötétvörös levet nyerhetünk ki. Nagyon finom és egészséges, ezért megéri vele bíbelődni. (Kisebb szűrőn keresztül passzírozzuk ki a magokat.)
Az édeskés-fanyar ízű gránátalmát felhasználhatjuk saláták ízesítéséhez. Érdemes kipróbálni jégsalátával, bébispenóttal (idényben), különleges ízkombináció, a lédús magok kiváltják az öntetet. Grillezett húsok mellé is kínálhatjuk.