Éttermi etikett: hogyan (ne) viselkedjen a pincér a vendéggel?

hirdetés

Egy étterem stílusa számtalan tényező függvénye. Nem mindegy, mi van az étlapon, milyen a konyhafőnök hozzáállása hivatásához, nem mindegy, milyen a berendezés, hol helyezkedik el az étterem, és persze egyáltalán nem mindegy az sem, kik járnak oda.

Amikor étterme stílusát igyekszik kialakítani, minderre gondolnia kell. Ami mégis a legerőteljesebb benyomást teszi a vendégekre – jóval erőteljesebbet, mint a függöny színe vagy az étlap betűtípusa – az az, hogy hogyan viselkedik velük az étterem személyzete. Az éttermi dolgozók személyes stílusa, viselkedése alapján alakítja ki a vendég a véleményét az étteremről.

Íme, a tíz legfontosabb stílus- vagy viselkedésbeli hiányosság egy pincér részéről!

 

Nem örül a vendég, ha…

 

…nem veszik észre időben, hogy megérkezett. Amikor a vendég belép, először feltérképezi a helyiséget, majd a szemével keres valakit, aki segít neki, hova üljön le. Az elvárás az, hogy az első pillanattól kezdve törődjenek vele, ne topogjon az ajtóban. Legyen valaki, aki üdvözli, helyére kíséri. A napszaknak megfelelő köszöntés jár neki. ” Jó napot kívánok!” (Így egész formában, a teljes mondat, nem elég az eleje.)

…túl közel áll hozzá a felszolgáló. Senki sem szereti, ha fél méternél jobban megközelítik. Saját intim terünkbe nem szívesen engedünk be egy idegent. A pincér álljon legalább egy méterre a vendégtől, akkor a szemkontaktus is könnyen alakítható.

…a felszolgáló öltözete nem igényes. Mondjunk példát? Vasalatlan, foltos az inge, nincs nyakkendője, hosszú a nadrágszára, úgy rogyadozik a cipőjén, mint a kályhacső, poros a cipője, vagy ne adj’ Isten, sáros.

…ápolatlan az étterem személyzete. Az ápolatlan kéz, a piszkos köröm: botrány. Nem engedheti meg magának egyetlen vezető sem, hogy a kollégái ne tartsák be az elvárt személyi higiéniát.

…rögtön, még a helyfoglalás előtt, vagy abban a pillanatban, amikor leül, már azt kérdezik, mit inna. Várjanak legalább két percet, hogy kényelmesen elhelyezkedjen, körbenézzen. Szegény azt sem tudja,. hol van, mi a választék, még nem hangolódott az étteremre, de már mondania kellene, mit akar inni. Ennyire nem sürgős! A vendég is tudja, ha étterembe megy, az időbe kerül.

…nem érti a felszolgáló beszédét, ha az étterem személyzete túl halkan, hadarva, vagy motyogva beszél. Az állandó visszakérdezéstől előbb-utóbb ideges lesz mind a két fél.

…úgy érzi, hogy türelmetlenek vele. Manapság fantázianevet kapnak az ételek. Az egyik ilyen-, a másik olyan módra készül, s bizony ez magyarázatra szorul. Nem várható el, hogy első olvasatra mindenkinek világos legyen, mi mit jelent. Ha aznap már sokadjára kell ismételnie az egyes fogások összetevőit és készítési módját, akkor is maradjon nyugodt és figyelmes, ne hadarjon unott hangon és ne forgassa a szemeit, ha visszakérdez a vendég.

…a felszolgáló flegmán áll az asztal mellett, esetleg még rágógumizik is. Ugyanígy nagy hiba, ha nem néz a vendégre, amikor az kérdez valamit, vagy ha válaszadás közben elfordítja a fejét, másra figyel.

…az étteremben nem adják meg neki a minimális tiszteletet, például egyszerűen letegezik. Fiatalok által látogatott helyeken, fiatal pincérek szájából gyakran hallani ilyet – akkor is, ha vendég idősebb náluk. Ha a vendég a tegezést kedveli, majd szól, és kéri, hogy tegezzék – ez nem olyan nagy baj. Ellenben ha valakit bánt, sért a tegezés, akkor egészen biztos, hogy utoljára járt az Ön éttermében. A vendéget, bármilyen fiatal is, az „uram, hölgyem, kisasszony, kedves vendég” megszólítás illeti meg.

…fizetéskor a felszolgáló kézben viszi ki a nyugtát, leteszi az asztalra, s jó hangosan mondja az összeget. Ez akkor sem elegáns, ha egyedül van a vendég, akkor meg főleg nem, ha társasággal. Arra való a kemény fedelű számlatartó, hogy azt vigyék az asztalhoz, s mikor a vendég beletette a pénzt, elvigyék.

Minden vendéglátással foglalkozó vezetőnek, tulajdonosnak az a célja, hogy jó híre legyen, szeressék a vendégek. Az elégedett ügyfél visszatér, ajánlja az éttermet, vendégeket hoz…

 

Pántyéné Horváth Klára

Szerző: Pántyéné Horváth Klára | www.stiluskommunikacio.eu | Fotók: SXC

Jelbeszéd az étteremben – nem mindegy, hogyan helyezzük el az evőeszközöket a tányéron, a pincérek olvasnak ebből, s diszkréten üzenhetünk is nekik.
Ajánló

Cseh gasztronómia

Gasztrotrendek 2013-ban

 

hirdetés

Szépítők Magazin

Életszépítők néven kezdődött a történetem 2012-ben. Magazinként 2013 óta olvashatsz. Független, önerőből fenntartott magazin vagyok a weboldalak rengetegében. Ha mondanivalód van vagy szeretnél bemutatkozni nálam saját alkotással, írj az info@szepitokmagazin.hu e-mail címre!

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás