Fejlesztő képernyő. Hasznos műsorok, appok nagyovisoknak, kisiskolásoknak
Karantén idején, de hétköznapi békeidőkben is van az a helyzet, amikor éppen minden nevelési elvünk és egyebek ellenére leültetjük az óvodást a tévé elé vagy odaadjuk a kezébe a telefont, mert egyszerűen muszáj. Ugyanakkor van néhány olyan lehetőség, ami a gyerekek hasznára is válhat – és emellett valóban leköti őket.
Da Vinci
Sose felejtem el, a Művészetek Völgyében van egy rendszeres program, ahol különböző fizikai, kémiai kísérleteket mutatnak be fiatal önkéntesek, és egyszer az egyikük az ötéves fiamnak poénból nekiszegezte: na, tudod, mi az a nemnewtoni folyadék? Mire a fiam közölte, hogy a nyomástól megszilárdul és járni lehet rajta. A srác teljesen olyan arccal nézett, mint én régen, amikor a gyerek kapott a kezébe egy darabka mészkövet, amibe belekövesedett egy csiga, és előadta, hogy ez egy ammonitesz. Akkor még kisebb volt, simán talált ki nem létező szavakat, mondtam neki, hogy oké, persze, persze, ammonitesz, de megnézzük az interneten, mi is ez valójában, szerintem nem ammonitesz, hanem csiga: Na, nézzük csak,… igen, aham, ühüm. Hát, ez tényleg egy ammonitesz.
Mindez annak köszönhető, hogy imádja a Da Vinci nevű ismeretterjesztő, oktató tévécsatornát, ami kifejezetten gyerekeknek szól. Nagyon jól felépített műsorokat játszanak, amelyek egyszerre bolondosak és informatívak, sok humorral, ami megfogja a gyerekeket. Nagy kedvenc az Ikerdokik bevetésen, amiben a dokik ugyan a sürgősségire is el szoktak menni, ezért a gyerek néha a szemét eltakarva nézi a műsort (de közben ragaszkodik hozzá, hogy ne kapcsoljak el), viszont rengeteg minden megragad a fejében a szervezet működéséről.
A másik jópofa, ahol egy nemnewtoni folyadékon, egy kukoricakeményítővel kevert vizen jártak, a Tudomány nagyban címmel, de érdekes még a Történelem másképp is, ennél azonban figyelni kell, mert például VIII. Henrik története ijesztő egy óvodás gyereknek, még akkor is, ha viccesen és aranyosan van megrajzolva. A nagyobbakat azonban leköti egy-egy ismert történet másféle szempontból előadva.
Felnőtt szemmel távoli, nehéz összefüggéseket bemutató műsornak tűnik a Természet jobban tudja, a gyerekek számára azonban mégis könnyen érthető, hogy például az ék alak milyen hasznos a természetben és az ember hétköznapi életében is. Ezenfelül több művészeti jellegű műsor is van, ezek még felnőttek számára is nagyon szórakoztatóan mutatják be a korszakokat, a művészeket vagy a konkrét alkotásokat, külön tetszik, hogy rengeteg modern, huszadik századi műről is szó van.
Maga a csatorna szinte az összes szolgáltatónál elérhető, nem kell érte külön fizetni.
Link: https://www.davincikids.tv/hu/tv-schedule/
BOOKR Kids
Ez egy app, ami lényegében véve hangoskönyvek gyűjteménye, de nagyon sok jó, kortárs mű is van köztük. Részben fizetős, de az ingyenes tartalomban is vannak olyan kötetek, mint például Boldizsár Ildikó, ismert meseterepauta Az Árnyék meséje című kötete, ami nagyon leköti a 5-6 éveseket és foglalkoztatja őket. Különösen aktuális és szintén érdekes Gyurkó Szilvia Mosó mese, avagy a kézmosás története című meséje. Egy másik mű a természet és ember kapcsolatáról szól, ismeretterjesztő történet és mese egyben: Aranyosi Ervin, Bodnár Katalin és Horváth Márton kötete, A sas és az ember. De szerepelnek a lehetőségek között olyan klasszikusok is, mint Arany Lászlótól a Babszem Jankó.
Az applikációban egy nyuszi magasságának a mozgatásával állítható be, milyen korú gyerekek számára szeretnénk meséket válogatni, a lapokon megjelenő illusztrációkat pedig minimális szinten animálták, így nézni is lehet a meséket, lényegében véve olyanok, mint egy diafilm. A mesék végén pedig nagyon jó feladatok vannak: ehhez már felnőtt segítsége kell, de megéri, ráadásul a gyerekek többször is szívesen végigcsinálják. Egyik kedvencünk a Nyakigláb, Csupaháj és Málészáj című mese végén az a feladat, hogy rokonértelmű szavakat kell összecsoportosítani a magas, a dagi és az ügyetlen jelzők értelmében. A gyerekek olyan szavakkal ismerkednek meg ennek kapcsán, mint a nyurga, a hórihorgas, a langaléta vagy a mamlasz.
Link: https://bookrkids.com/edm/Mesetar/
Mozaik 3D
Egészen különleges oktató applikáció, az elején be lehet állítani az életkort, igazából még a középiskolások számára is hasznos lehet, de kicsiknek az az érdekes benne, hogy a számos témában készült 3D modelleket mozgatni lehet, alulról, felülről, minden oldalról megtekinteni: ez lehet az emberi vérkeringés, a vírusok felépítése, a négyütemű motor, a Föld kialakulása, térbeli geometriai alakzatok, a Nizwai erőd vagy az Hagia Szophia: az épületekben sétálgatni is lehet. A modellekhez animáció is jár magyarázattal, bár ez utóbbi inkább nagyobb gyerekeknek szól, a kicsik nem értik a szöveget, felnőttnek is nagyon oda kell figyelni.
Az app egy része ingyenes, de a fizetős részből is hetente öt témaegységet ingyen meg lehet tekinteni: számunkra ez például már két hónapja elég is.
Link: https://www.mozaweb.hu/mozaik3D
Mathland
Szintén app, ahol matematikai feladatokat kell megoldani időre, megintcsak beállítható életkorral. Végülis egyszerű elven épül fel a játék, a feladványok megoldásával kaphat pontokat a játékos, amelyeket aztán arra költhet, hogy a játékban előre jusson. A világa inkább fiúknak való, kalózos, kincskeresős témával. Egyre nehezebb feladatok irányába nyílik meg az út, de vissza lehet térni az egyszerűbbekhez is, a matematikai műveletek begyakorlására tökéletes játék. Egy ponton túl fizetőssé válik, de azért nehéz játék, odáig még nem jutott el a gyerek, pedig egy hónapja játszik vele.
Link: https://mathlandgame.com/
Zöld Toll-díjas újságíró, szerkesztő
Közel 20 éve dolgozom újságíróként és szerkesztőként, sokáig kulturális vonalon is tevékenykedtem, aztán megtaláltak az ökológiával, megújuló energiával, fenntartható technológiával kapcsolatos témák: ebben igazán megtaláltam önmagam, emberként, újságíróként is – a szakmai elismerések is így értek el. Elsősorban a környezettudatosság érdekel, ezt a kérdéskört olyan szempontból érdemes megközelíteni, amely a hétköznapi embert a leginkább érdekelheti: inkább a gyakorlat, mint az elmélet oldaláról, inkább a megvalósult, működő projekteket ismertetve, mint a távoli jövőbe vesző álmokat. Szeretem bemutatni az embereket, akik megalkotják vagy alkalmazzák az alternatív módszereket, ezenkívül szívesen foglalkozom a közösségeket teremtő, illetve erősítő mozgalmakkal, mint amilyenek a nagyvárosi közösségi kertek vagy a közösségi mezőgazdálkodás… Megtépázott az élet; mindig azt igyekszem átadni, hogy – bármilyen közhelyes is – a szeretet a legfontosabb. Ha azokkal lehetsz, akik szeretnek és akiket szeretsz. És ha erre figyelsz, örülni fogsz a kávénak reggel, az éppen következő évszak jeleinek az utcán, egy mosolynak egy idegentől, az alvó kisgyerekednek vagy annak, hogy jól áll a hajad reggel és nem kell beszárítani… Az élet szép. Tényleg.