„Ha nem akarnak szegények lenni, válasszanak jobb lottószámokat!” Ne nézz fel! Filmjegyzet

„Nyomj egy lájkot, és iratkozz fel, én vagyok az utolsó ember a Földön!”

Ezzel a mondattal is végződhetett volna a Ne nézz fel! (Don’t Look Up) c. szatirikus katasztrófafilm, de a rendező végül nem ezt a slusszpoént választotta. Ehelyett Meryl Streep mezítelen hátsó felének látványával kell beérnünk, ami, lássuk be, ugyancsak meglepő végkifejlet, a történések ismeretében pláne. Ráadásul meglepetésszerűen a stáblistában tűnnek fel a záró képsorok, hogy felrázzanak minket, és kapjunk még egy utolsó fricskát. 

Adam McKay rendező filmje 2021. december 24-én került fel a Netflixre, azóta vezeti a hazai nézettségi toplistát. A film nagy vonzerejét az A-listás színészek, szereplők adják, a húzónevek között szerepel Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Jennifer Lawrence, Jonah Hill, Ariana Grande énekesnő, Kid Cudi rapper stb. A film elég megosztó, sokan zseniálisnak minősítik, mások csapnivalóan gyengének, de az biztos, hogy felkavarta az állóvizet.

A Ne nézz fel! egy tudatosan lebutított, elkomolytalankodott dráma, könnyen fogyasztható történet, elnagyolt, de a valóságtól nem teljesen elrugaszkodott. Görbe tükör, siralmas korlenyomat, cinikus társadalomkritika.

Lars von Trier 2011-ben bemutatott Melankólia c. filmdrámája hasonló témát dolgoz fel, abban a filmben is egy kisbolygó fenyegeti az emberiséget, amely a Föld felé tart, de teljesen más aspektusból – a főszereplők belső megélésére fókuszálva – mutatja be az apokaliptikus eseményeket, lassú és vontatott. Adam McKay-től ehhez képes zajos és hektikus filmet kaptunk. Végigkíséri az AHA-élmény, a mellékesnek tűnő félmondatok is üzennek.

Az események abszurditása, a klisék ellenére sem tudunk elszakadni a valóságtól, valós eseményektől; mert igen, így működik az a világ, amit a mohóság, az érdek, a hatalomvágy irányít. A haszonért, hatalomért pedig szinte bármi feláldozható.

A film lehetne feszesebb, néhány jelenetet üres, felesleges időhúzásnak érzek. A történetet nagy vonalakban ismertetem, a stílusát és a mondanivalóját érzékeltetve, ne olvassák azok, akik még nem látták a filmet és nem szeretik a spoilerezést.

***

A történet szerint egy csillagásznak készülő doktorandusz (Jennifer Lawrence) szupernóvák megfigyelése közben döbbenetes felfedezést tesz: egy 9 kilométer átmérőjú üstökös tart a Föld felé, amely fél év múlva becsapódik, végzetes pusztítást okozva. Az ütközést senki sem élheti túl. A film meglehetősen kevés pozitív jellemet vonultat fel, ez a karakán lány közülük való, bár nem megy sokra vele. Megosztja felfedezését a témavezető professzorával – a teszetosza tudóst Leonardo DiCaprio alakítja. Mindketten a kötelességüknek érzik, hogy a veszélyről személyesen tájékoztassák az USA elnökét, akit Meryl Streep alakít. Be is jutnak a Fehér Házba, de a kiábrándítóan felszínes, jellemgyenge, hataloméhes karakterként ábrázolt elnökasszony fölényeskedőn lerázza a csillagászokat. Nem veszi komolyan a felfedezést, más dolga van, közelednek az előválasztások… Marie Antoinette francia királyné 21. századi megfelelője, kalács helyett azt javasolja a népnek: „Ha nem akarnak szegények lenni, válasszanak jobb lottószámokat!”

Az elnök sleppje – hivatalosan tanácsadó stáb – sem rendül meg a csillagászok bejelentésén. A kabinetfőnök maga az elnök fia, igazán tenyérbemászó figura, hatalmas ego, szexista és rendkívül buta. Jonah Hill lubickol a szerepben, korábban már parádésat alakított DiCaprio mellett, A Wall Street Farkasa c. filmben.

A Fehér Házban elhangzottakat, miszerint fél éven belül a bolygó és az emberiség megsemmisülhet, államtitoknak nyilvánítják.

Ilyesmi tényleg megtörténhet(ne) a valóságban? Sokak szerint ez nem kérdés. Az üstökös sok más, nagy horderejű eseménnyel helyettesíthető, a legtöbben a klímaváltozásra és a COVID-járványra asszociálnak a filmbéli történésekről, pedig a forgatókönyv a pandémia időszaka előtt született.

A kétségbeesett csillagászok nem akarnak csendben asszisztálni a simlis kormánynak, ezért a médián keresztül próbálják tájékoztatni a nyilvánosságot. Először egy napilap közöl cikket az üstökösről, ezután behívják őket egy tévéműsorba, élő adásban, két bulvárhír, celebinterjú között jelenthetik be a közelgő katasztrófát. Csakhogy minden a visszájára fordul. A film a médiát is kipellengérezi, zseniálisak a stúdióban játszódó jelenetek, a színészek sziporkáznak. 

– Nem fog eltalálni egy házat New Jersey-ben a tengerparton? A volt nejemé, én fizettem azért a házért… – reagál az üstökös hírére a tévés.

A csillagász lány a vészhelyzet bagatellizálása miatt idegösszeomlást kap élő adásban: „ez nem vicc, mind meghalunk, térjenek észhez!”. Perceken belül ízléstelen mémek tucatjai kezdenek keringeni róla a közösségi médiában, nevetséges őrültet kreálnak belőle. Micsoda láncolat…! És végül is tényleg így működik – diszfunkcionális módon – a nyilvánosság. 

Az adás után pedig jönnek a cáfolatok hitelesnek tűnő forrásoktól, köztük a NASA igazgatójától: „az üstökös-sztori csak hisztériakeltés”. Van, aki azt állítja, hogy zsidó milliárdosok találták ki az egészet. A média pedig, érzékelve, hogy az ügy nem vált ki nagy nézettséget, olvasottságot (nem hoz reklámbevételt), elintézi ennyivel:

„Hölgyeim és Uraim! Kellemes világvégét kívánunk Önöknek!”

A főbb fordulatokat nem mesélem el…elég annyi, hogy a hülyeség és az észérség tarol-

A film rávilágít arra is, hogy mennyire nehéz összetartani a bajban, mennyire könnyű befolyásolni, megosztani az embereket. Sokan kétségbeesetten készülnek a becsapódásra, megrohamozzák a boltokat, slágertermék lesz az ásó, aminek a hatalmas kereslet miatt az egekbe szökik az ára… Ezzel párhuzamosan teret kapnak a józan észt nélkülöző összeesküvés-elméletek, az emberiség két táborra szakad. 

„Nem létezik az üstökös!”

„Az üstökös létezik. Tudományos tény. Vannak pontos számítások.”

„Honnan tudjuk, hogy létezik?” 

„Onnan tudjuk, mert láttuk.”

„Ne nézz fel!” (az égre)

„Nézz fel, és meglátod!”

„Ne nézz fel!”

„Nézz fel!”

Az üstökösben hívők és az üstököst tagadók táborát lehetetlenség közelíteni egymáshoz, de nem is ez a cél… „Tudjátok, miért akarják, hogy felnézzetek? Mert azt akarják, hogy rettegjetek! Tudjátok, miért akarják, hogy felnézzetek? Mert lenéznek benneteket! Inkább lefelé nézzetek, tegyétek az egyik lábatokat a másik elé…” – hangzik az elnöki szónoklat.

Manipuláció, totális őrület, egymás igazáról meggyőzhetetlen, szembenálló táborok. Ismerős. Ebben élünk.

Hamiskodni azonban nem lehet a végtelenségig, a filmben legalábbis, mert az igazság láthatóvá válik: feltűnik az égbolton a közeledő üstökös, és végre felnyílik a szeme a Ne nézz fel! szlogent skandáló félrevezetett, dühös tömegnek…

A befejezés viszont kifejezetten békés. A két csillagászt látjuk szeretteik körében az „utolsó vacsora” jelenetében. Kicsit döcögős és erőltetett, valószínűleg kigondoltan ilyen. „Mindenünk megvolt”, mondja a vacsoraasztalnál Leonardo DiCaprio. Köztudottan nagy környezetvédő. Nem volt megírva a zárómondat, állítólag improvizált. Igaza van, mindenünk megvan, csak sajnos az embernek semmi nem elég. Ez lesz a vesztünk – a telhetetlenség.

 

– Ymon

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

2 + 15 =

hirdetés