Húsmentes, állati eredetű étel nélkül boldogan élni. Veganizmus és vegetarianizmus a mindennapokban

Fontos különbség van a vegán és a vegetáriánus életmód között: vegán az, aki semmilyen állati eredetű ételt nem fogyaszt, nem használ fel, sőt az élethez köthető ruhadarabokat és kozmetikumokat is elutasítja. A vegetáriánus életformát követők viszont kizárólag egy állat megöléséhez köthető ételt nem fogyasztanak, alapvetően ide a húsfélék tartoznak, de bizonyos ágazatok a tojást és a tejet sem veszik magukhoz.

Lehet, hogy ez elsőre ijesztően hangzik, gyakran érvelnek azzal, hogy az ember húsevő, ősidők óta vadászunk, a hatalmas csülkök és steakek a főételeink alapelemei, ezek után hogyan lehet kihagyni ezeket az étrendünkből? Mi legyen a vasárnapi ebéd, ha nem rántott hús?

Egyesek az állatok védelme érdekében mondanak le az állati eredetű táplálékokról, mások a saját egészségük miatt aggódnak, és van, akik csupán divatból engedik el a „bűnös ételeket”. De alapvetően ez nem számít, mindegy az indíttatás – a lényeg, hogy ha döntöttünk, akkor álljunk bele az elhatározásunkba, tartsuk be a játékszabályokat, és a legfontosabb, hogy ne ijedjünk meg a kötöttségtől.

Sokszor hallani, hogy azért mellőzi valaki az életmódváltást, mert nehéz az átállás, lehetetlennek véli beépíteni az életébe az ezzel járó változtatásokat. Néhány éve ez igaz is volt, mert sajnos sem az éttermek sem az üzletek nem voltak a segítségünkre, de manapság már szinte bármilyen diétát vagy életmódot követünk sokkal könnyebben el tudunk igazodni az ételek tengerében.

Érdemes követni a témával foglalkozó blogokat, Facebook csoportokat, sok erőt és ötletet tudnak adni számunkra. Bármilyen életmódba is kezdünk, vagy csupán egy diétát követünk, mindenképpen hasznos, hogy ezáltal kénytelenek vagyunk odafigyelni magunkra. Kénytelenek vagyunk megnézni mit eszünk, belekényszerítjük magunkat abba, hogy egészségesebben éljünk. 

Aki nem tud teljesen lemondani bizonyos ételekről, rengeteg szuper helyettesítő termékkel találkozhat. Nem kell félni a növényi tejektől, nem kell félni a tofutól és főként nem kell megijedni a vitaminnal teli zöldségektől. Bátran kombinálhatók; például egy finom karfiolpörkölt bőséggel kivált bármilyen hússal készült ételt.

Fontos, hogy az új étrendben megtaláljuk a hozzánk közel álló íz kombinációkat. Ne a régit, ne a jól megszokottat keressük, hanem fedezzük fel az új, friss lehetőségeket, és nyissuk ki az ajtót egy új világnak.

Az utóbbi években elkezdtek alkalmazkodni a vendéglátó egységek is a vegán életmódhoz, a legtöbb kávézóban már lehet mandula- vagy rizstejjel kérni a kávét, de egyre több vegán étteremmel is találkozhatunk, főleg Budapest belvárosában. Számos főzőtanfolyam épül már a témára.

Szóval, ha régóta foglalkoztat az életmódváltás, hajrá! Kezdj bele, és adj időt magadnak!

Mindenki másként éli meg az átállást. Néhány hétre, hónapra szükség van az új ízek felfedezéséhez. Ha valami miatt mégsem a te utad a veganizmus vagy a vetegarianizmus, még mindig válthatsz vagy visszatérhetsz a korábbi életmódodhoz, bár garantálom, hogy ha egyszer megízleled a természet ízét, nem fogsz ízfokozók után vágyakozni.

Írta: Tolvaj Vica

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennyolc − 12 =

hirdetés