Az ideális szülő-óvónő kapcsolat az óvodapedagógus szemével

hirdetés

hirdetés

Óvónőnek lenni valójában álommunka. Azt a hihetetlen mennyiségű szeretetet, vidámságot, változatosságot, ami a gyerekekből ösztönösen árad nap mint nap, nem kapnám meg sehol máshol. Látni, ahogyan fejlődnek, új élményeket adni nekik, megismertetni velük a világot – nagyon jó érzés! És végül, három év után úgy engedni el a nagycsoportosokat iskolába, hogy tudom, megállják majd a helyüket. 

A szülők által lerakott alapokból építkezünk

Óvodába kerüléskor, és utána is minden egyes szülői értekezleten hangsúlyozni szoktam ennek a munkának a hosszú távú fontosságát. El szoktam mondani, hogy mi az oviban rengeteget játszunk, közben pedig folyamatosan nevelünk, tanítunk, azonban a munkánk sohasem helyettesítheti, csak kiegészítheti a családi nevelést. Nem másra építkezünk, mint a szülők által lerakott alapokra, azt tudjuk a gyerekekben erősíteni, továbbfejleszteni, amit otthonról, a családi fészekből hoznak magukkal.

A nyílt, őszinte kommunikáció fontossága

Fontos a folyamatos kapcsolattartás, az őszinte, a gyerek érdekét szem előtt tartó kommunikáció. Mindig van lehetőség az óvónéniktől fogadóórát kérni, akár a vezető óvónő bevonásával, ha szükséges. Ilyenkor nyugodtan és hatékonyan beszélgethetünk, hiszen nem vonja el a figyelmünket sem a saját csemeténk, sem a csoportba járó többi gyermek vagy a szüleik. A gyerekekben feszültséget okoz, ha azt látják-hallják, hogy a család és az óvoda között probléma vagy ellentét merül fel. Ilyen esetekben jobb minél hamarabb megoldást találni.

Fotó: bhncdsb.ca

Rövidebb beszélgetésekre, kérdések feltételére inkább alkalmas a délután, amikor már nincs kötött napirendi program, hanem szabad játéktevékenység. A reggeli érkezési időben a szülők is munkába sietnek és az óvó néniknek is ezer tennivalója akad: a gyerekeket fogadni, vigasztalni-megnyugtatni, meghallgatni élményeiket, bevonni őket a játékba. Arra szoktuk kérni a szülőket, hogy reggel inkább írják fel egy kis papírra, ami fontosat közölni szeretnének, azt gyorsan zsebre lehet tenni és biztosan nem veszik el. Például: „Telefonszámom megváltozott: …”, „Józsefet kedden XY viszi haza az óvodából”, „Eszter ma nem alszik itt, és holnap nem jön, mert elutazunk.”

Segítsük az óvodát: gyűjtsünk játékkészítéshez alapanyagokat!

A csoport faliújságjára kiírjuk az éppen tanult verset, hogy ha a gyerekek otthon mondogatják és elakadnak, a szülők tudjanak nekik segíteni. Itt olvashatóak az aktuális tudnivalók, programok, a heti étlap, és ha kérünk valamit a csoportnak, azt is a faliújságon szoktuk jelezni. Ami otthon egyszerűen háztartási hulladék, az az oviban egyenesen kincs lehet: foglalkozások eszköze vagy barkácsolások alapanyaga, például a klasszikus WC-papír guriga, a teafilter papírja, jégkrémes pálcika, kupakok, bébiételes üvegek stb. A gyerekek nagyon büszkék olyankor, amikor az általuk behozott, otthon közösen gyűjtögetett apróságokat használjuk fel, és nem utolsó sorban erősíti bennük a közösséghez tartozás érzését is, hiszen a csoport minden tagjának jut mindenből.

Öltöztessük kényelmes, praktikus ruhákba a kicsiket!

A beszélgetésekre szakítható idő megtalálása mellett a kicsik öltöztetése szokta okozni a legtöbb fejtörést. Az óvodai ruházat mindenképp legyen praktikus, elnyűhető, lehessen benne gurulni, csúszni, mászni. Persze a csinossága is fontos, azonban nem kell feltétlenül komoly összegeket hagyni a boltban az éppen aktuális kedvenc mesehőssel díszített ruhadarabért. Megalkothatjuk textilfilccel, vasalható matricával vagy bármilyen kreatív módszerrel, akár közösen is, ami az eszmei értékét felbecsülhetetlenné teszi.

Gondoskodjunk megfelelő őszi-tavaszi ruházatról!

Nyáron, amikor csak cipőt kell cserélni, és télen, amikor mindent fel kell venni kevésbé bonyolult a helyzet, mint az őszi-tavaszi átmeneti időszakban. Gyakran előfordul, hogy a reggeli érkezés idejében még hűvös van, 10-11 óra körül, amikor az udvarra megyünk, pedig már annyira felmelegszik az idő, hogy elég egy póló is. „De anya azt mondta, vegyem fel a pulcsit!” – sírják ilyenkor a gyerekek, és nehéz őket meggyőzni arról, hogy a szélvédett, napsütéses óvodaudvaron percek alatt leizzadnának benne. A réteges öltözködés a legideálisabb (trikó, rövid ujjú póló, pulóver), és a jó tanács reggel: „ha meleged van, vedd le; ha fázol, vissza kell venni”. Fokozottan figyelünk mi is ebben az időszakban mindenki ruházatára. Lehet, hogy az első igazi enyhe tavaszi napon az egész csoport kórusban skandálja a „nem kell sapka!” örömkiáltást, a fülfájós betegségből frissen felgyógyult kisgyermeknek mégsem engedjük, hogy ne vegye fel a fülét védő fejfedőt.

A folyamatos kommunikáción alapuló, „élő” szülő-óvónő kapcsolat, a közös alapokon nyugvó, egységes nevelés, egymás kölcsönös tiszteletben tartása segíti elő legjobban a gyermekek fejlődését, ami az elsődleges célunk.

Üdvözlettel, Eszter

Mi mindenre érdemes figyelni az óvodai beszoktatásnál?

 

hirdetés

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
2 hozzászólás
  1. kérdés? lehet e az óvónő és a szülők közt telefon szám váltás a munkával való ügyekben. És kinek van kapcsolat tartási és hatás kőre a szülőkel? Értesíteni a szülőkel kapcsolatot fenntartani? Az óvónőnek menyi hatáskőre van munkáján kívül bármilyen óvodai munkával való kapcsolatos meg beszélést tartani a szülőkkel?. T.l.T József.

    1. A telefonszámot kötelező megadniuk a szülőknek, hogy értesíteni tudják őket az óvónők, ha valami gond lenne az óvodában (betegség, baleset stb.). A szülők az esetek nagy részében az intézményt tudják felhívni a hivatali számon, nem minden óvónő adja ki a telefonszámát, s ez valahol érthető is.
      A szülőkkel napi kapcsolatban az óvónők állnak, velük kell minden felmerülő kérdést megbeszélni, de nem minden óvodában van arra lehetőség (nyitottság? idő…), hogy napi szinten hosszasabban váltsanak szót a szülőkkel, többnyire az aktuális dolgok megbeszélésére van idő pár percben. (Hozzáteszem, vannak szülők, akik ennél több figyelmet tudnak maguknak kivívni, amit a többi szülő nem mindig néz jó szemmel – szerintem jogosan.) Fogadóórát kell kérni az óvónőtől, ennek keretében van mód hosszabban beszélgetni (a fogadóóra igényét a szülőtől nem lehet megtagadni).
      Együttműködésre és jó viszonyra kell törekedni, és az esetek többségében ez működik is.

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás