Mi fán terem a szuperélelmiszer? Mit takar a trendi gyűjtőfogalom?

A szuperélelmiszer – super food – mint gyűjtőfogalom az utóbbi években vált használatossá, divatossá. Azokat az alapanyagokat, ételeket nevezzük szuperélelmiszernek, melyek egészségesek, rendkívül kedvező élettani hatással bírnak, de ennél pontosabban is lehet – és célszerű – definiálni a meghatározást. A közelmúltban megjelent Szuper élelmiszerek konyhaközelben c. magyar receptkönyv pontosan körülírja ezt a sokak által (helytelenül is) használt rendi fogalmat.

Szuperélelmiszernek nevezzük azokat az adalékanyag-mentes élelmiszereket, amelyek természetes formájukban a legtöbb jótékony hatással vannak az emberi szervezetre. (…) a szuperélelmiszerek egyike sem mesterségesen előállított étel. Tulajdonságaikkal segítik az általános közérzet, a test és szellem frissességét, valamint energizálnak – 

írja a Kossuth Kiadó gondozásában megjelent könyvben a szerző, Vereb „Rocky” Adrienn.

A szuperélelmiszerek tehát hozzájárulhatnak egyes betegségek megelőzéséhez, lassíthatják az öregedési folyamatokat, hiszen olyan ételalapanyagok tartoznak ebbe a kategóriába, melyek bővelkednek vitaminokban, ásványi anyagokban, nyomelemekben, antioxidánsokban, rostokban, ráadásul nem tartalmaznak adalékanyagokat, nincsenek káros mellékhatásaik. Már kis mennyiség elfogyasztásával is támogatjuk az egészségünket, fizikai-szellemi jóllétünket. Az egészségtudatos életmódhoz elengedhetetlen ezen élelmiszerek ismerete, de a szuperételek – mint arra Vereb „Rocky” Adrienn is felhívja a figyelmet – nem csodaszerek, pusztán a szervezet kiegyensúlyozott működését segítenek megőrizni.

Magyarországon is rengeteg szuperélelmiszernek minősülő alapanyag érhető el, a teljesség igénye nélkül: kökény, csipkebogyó, málna, áfonya, bodza, homoktövis, szeder, eper, cseresznye, meggy, körte, alma, sárgabarack, őszibarack, dinnye, szilva, csalán, mángold, spenót, káposzta, sárgarépa, petrezselyem, snidling, lencse, dió, cékla, brokkoli, karfiol, paradicsom… stb. 

A zöldfűszerek is fontos szerepet töltenek be a kiegyensúlyozott táplálkozásban, hiszen nemcsak ízesebbé teszik az ételeinket, de jótékony hatásúak is, magas a klorofilltartalmuk – gyulladáscsökkentők -, és sok bennük az antioxidáns is. Érdemes friss fűszereket használni sütéshez-főzéshez, ízesítéshez: kakukkfüvet, mentát, zellert, petrezselymet, bazsalikomot stb. Bizonyos zöldfűszerek leveles szára is fogyasztható.

A sárgarépa levele nem mérgező, hanem ehető, kellemes, enyhe répaízű – hívja fel a figyelmet Vereb „Rocky” Adrienn -, ha felhasználás előtt blansírozzuk, megőrizhetjük élénk zöld színét. A karalábé levele is ehető, sőt, a brokkoli, a karfiol, az uborka és a borsó levele is. A cékla és a retek minden része fogyasztható. A gyümölcsök közül a szőlő levelét is felhasználhatjuk ételek ízesítéséhez, főzéshez, hússal vagy rizzsel töltve kifejezetten ízletes. Fontos tudni azonban, hogy bizonyos növények egyes részei mérgezőek! Ilyen például a rebarbara levele, melynek kissé savanykás szárából gyakran készítenek kompótot, vagy pitét.

A Szuperélelmiszerek konyhaközelben c. kiadványban 35 kipróbált, könnyen elkészíthető recept található. Minden recepthez rövid szuperfood-ismertető és jelmagyarázat tartozik az egyéni érzékenység, étrend figyelembevételével: vegetáriánus, vegán, gluténmentes, laktóz-, tejmentes, tojásmentes, olajos magvaktól mentes ételek közül lehet választani. A könyvben reggelihez, tízóraihoz, ebédhez, vacsorához egyaránt találunk recepteket, finom vendégváró falatokhoz és desszertekhez is kapunk ötleteket.

Receptek, ételötletek a kiadványból a teljesség igénye nélkül

Spárgakrémleves grillezett spárgafejekkel

Mitől szuper? A spárga gazdag E- és C-vitaminban. Flavonoidokat tartalmaz, ezért antioxidánsként hat szervezetünkre. A növény szárát jól emészthető rostok alkotják.

Gyömbéres káposztasaláta

Mitől szuper? A káposztának magas a növényirost-tartalma, C-vitaminban gazdag, továbbá segíti a szervezet természetes méregtelenítését.

Jarfood variációk

A jarfood már itthon is nagy divat. Egy befőttesüvegben egymásra rétegezzünk sok zöldséget, húst vagy halat és már kész is az ebéd. Ezt akár munkába is magunkkal vihetjük.

Uborkás vitaminvíz

Az uborka kiválóan alkalmas a szervezet hidratálására arcpakolásként is, vagy nyersen fogyasztva. Vitaminvizet készíthetünk belőle gyümölcsök, fűszernövények hozzáadásával.

Mitől szuper? Az uborka B-vitaminokban és C-vitaminban gazdag, valamint flavonoidokat is tartalmaz, így kiváló antioxidáns és immunerősítő. A benne lévő rostok pedig segítik a bélrendszer működését.

Napfényital zöldekből vagy Csalánteás zöld szupersmoothie

Mitől szuper? Bármilyen zöld színű zöldséget választunk a zöld italhoz, biztosan sok klorofillt tartalmaz majd. A klorofill nem más, mint egy zöld színanyag, melynek segítségével a növények képesek elnyelni a napfény energiáját, és abból szerves vegyületeket állítanak elő. Általa a nyers zöldségekből készült ital kitűnő lúgosító, méregtelenítő és immunerősítő.

 

Kossuth Kiadó, 190 x 235 mm, 112+4 oldal, ISBN 978-963-09-8658-8

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

10 + 13 =

hirdetés