Önkimerítés: figyelemelterelés, menekülés. Amikor a munka mánia. Miből tudhatod, hogy érintett vagy?

A munka gyakori menekülési útvonal a megromlott magánélet, vagy nem várt felelősség elől. Alapvetően egyikünk élete sem tökéletes, néhányan szembenézünk ezzel, néhányan pedig kiskapuk után kutakodunk. Felnőtt ember lévén jó eséllyel van egy állásunk, amely remek kiút lehet, ha otthon nincs rendben valami.

Gyakori jelenség gyermek születése után, hogy az édesapa nem tud mit kezdeni az állandóan síró, magatehetetlen gyermekkel, vagy valamilyen okból kifolyólag folyamatos konfliktus várja otthon, de az is lehet, hogy egyszerűen önmagával nem tud szembe nézni, és egyszerűbb, „jobb” megoldás az irodában maradni, amíg csak lehet.

Ez egy bizonyos fokig építő hatással is lehet az életére, a karrierre, hiszen több energiát tesz a munkába az illető, így jobban megy a vállalkozás vagy könnyedén előléptetéshez vezethet. Azonban ez a fajta hozzáállás hamar átcsaphat egyfajta megszállottságba, a sikerek hajszolásába, ami egy komoly betegség előszobája lehet, innen már csak egy lépés a munkamánia.

A munkamániát a pszichológia komoly függőségként tartja számon, mely háttérbe szorítja az egyén társas kapcsolatait, és magánéletét. Kizárólag a munkának él az ember. A munkamánia azonban nem tévesztendő össze a kemény munkával.

Kemény munkával is érhetünk el nagy eredményeket, mialatt a trópusi nyaralásunkról álmodozunk, viszont munkamániásként a nyaralás alatt is a munkán törjük a fejünket és nem a családdal süttetjük a hasunkat a tenger parton. A kettő egyáltalán nem ugyanaz.

Néhány jel, ami munkamániára utal:

túlvállalás, napi 10-12 óra munka. A munka nem ér véget a munkaidő leteltével, otthon is csak ez foglalkoztatja az illetőt

szinte minden helyzetben, még hétvégén és szabadság alatt is a munka tölti ki a gondolatokat, nem ad felszabadultságot, örömöt más tevékenység

az illető nem képes feladatokat leadni, kiszervezni, mert úgy érzi, akkor tökéletes minden, ha ő maga csinálja meg. Szorong, ha kiadja a munkafolyamatokat, attól tart, hogy elveszíti az irányítást

a leterheltség fizikai tünetei: fáradékonyság, levertség, stressz, fejfájás, emésztési zavarok stb.

A munkamániás sok esetben még éjszaka is a feladataival „foglalkozik”, nem piheni ki magát, rosszul alszik

Aki belekerül ebbe az ördögi körbe, nem mindig érzékeli reálisan, hogy mi történik vele. Ha a környezete figyelmezteti, nem veszi komolyan őket. Általában a fizikai tünetek miatt kezd el aggódni, ekkor kezd utánajárni, hogy mi lehet a gond. És jellemzően a testi tünetek szintjén kezdi kutatni az okokat. S mivel a problémák gyökere sok esetben nem testi eredetű, a háziorvos nem sokat tud segíteni…

Ha tapasztalod a fenti tüneteket, érdemes elgondolkodni, hogy milyen a viszonyod a munkával. Tanulj meg megállni, lassítani, nemet mondani! Nem érdemes a menekülést választani a problémákkal szemben. A munka csak ideig-óráig hoz megváltást, majd lavinaként zúdítja a problémákat. Megelégeli a család, a környezet, konfliktus konfliktus követ… A munkamánia komoly csapdahelyzetet teremt, magányossá és elviselhetetlenné tehet. Lazíts! Nyisd ki a szemed! És változtass, ha kell!

Írta: Tolvaj Vica

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × 1 =

hirdetés