Nászúton. „Nincs férjem! Feleségem van…”
Világszerte rengetegen tanulnak a Duolingo segítségével nyelvet, a mobilra kifejlesztett alkalmazást több mint 300 millióan használják. Nagy előnye, hogy ingyenes (bár létezik reklámmentes, fizetős változata is), tudományos alapú nyelvoktatási platform.
Bár nem helyettesíti a hagyományos nyelvoktatást, az alkalmazás fejleszti a szókincset, alaptól középszintig a nyelvtani szerkezetek elsajátítását (beépülését); bármikor kéznél van, így rugalmasan használható. Gyerekekkel is érdemes megismertetni.
Amiért most írunk róla, az egy napokban tett felfedezés, ami nem a nyelvtanulással kapcsolatos. Miről van szó? A rengeteg ember által használt mobilapplikáció a társadalmi szemléletformálást is próbálja a maga eszközeivel segíteni. Ez esetben egy olyan megosztó témában, mint az azonos neműek szerelme, házassága.
A Duolingo német tanfolyamában, a „Stories” modulban találtuk az alábbi párbeszédet. (A Stories témái a kiejtést és a szövegértést fejlesztik, a párbeszédeket kérdések szakítják meg, ezekre kell helyesen válaszolni.)
Nézzük a „Honeymoon” topic szövegét!
(A képernyőfotók után olvasható a párbeszéd magyarul.)
A történet
Éva beül egy taxiba, megkéri a sofőrt, hogy vigye ki a vasútállomásra. A taxis megkérdi, hogy Éva szabadságon van-e, mire a nő közli: nászútra megy. Van két vonatjegye Bécsbe. A beszélgetés így folytatódik:
– És hol van a férj?
– Nincs férjem. Feleségem van; nem egyszerű eset. Nem akar velem jönni Bécsbe. Le vagyok sújtva…
– Sajnálom. Rendben. Viszem a vasútállomásra.
Közben egy nő rohan a taxi után.
– Sophia?
– Eva! Annyira sajnálom! Szeretlek!
– Én is szeretlek!
– Megyek veled Bécsbe!
Taxis: – Jó utat!
***
Ennyi a történet.
A Duolingo egyik leckéje.
Meglepő vagy nincs benne semmi különös?
Talán egyszer mindannyiunk számára magától értetődően természetes lesz a nemi identitás szabad, előítéletektől és diszkriminációktól mentes megélése.

Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média izgalmas világában, szinte minden klasszikus sajtóműfajban kipróbáltam magam. 2006-2012 között szakújságíróként tevékenykedtem, szakmai kiadványok és rendezvények létrejöttében közreműködtem.
Néhány éve visszakanyarodtam a segítő hivatáshoz; gyermekvédelmi alapellátás keretében általános és középiskolásokkal foglalkozom, prevenciós foglalkozásokat tartok, szakmai érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a szociális kompetenciafejlesztés és a készségfejlesztés áll. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetének mesterképzésén az iskolai mentálhigiéné volt a kutatási témám. Okleveles szociális munkás, intézményi kommunikátor, újságíró és kiadványszerkesztő képesítésekkel rendelkezem.