Kezdődik az iskoláskor? Időszerű újragondolni a gyerekszobát!
Az iskoláskor újabb mérföldkő a gyermek életében, életterét az új szükségletekhez kell igazítani.
Kényelmes íróasztal és szék szükséges az íráshoz, olvasáshoz, elegendő hely a tároláshoz. A praktikus szempontok kerülnek előtérbe, ám ekkor is célszerű figyelembe venni a gyermek „kreatív” igényeit. A mesefigurák eltűnhetnek a falakról, egyszerűbb, egyszínű falra lehet váltani. Ha komolyabb munkálatokra nincs lehetőségünk (vagy nem is szükségszerű), minimális változtatásokkal is tudatosíthatjuk a gyermekben: az iskola beköszöntével már nemcsak a játéké és a pihenésé lesz a főszerep otthon; kis birodalmában a füzeteknek, tankönyveknek, iskolaszereknek is helyet kell biztosítani.
A leendő elsősök megkaphatják első komolyabb íróasztalukat, többnyire új tárolókról, polcokról is gondoskodni kell. A régebbi játékokat a gyermekkel közösen gyűjtsük össze, hogy hely szabaduljon fel. A szoba közös átrendezése kreatív elfoglaltság, örömteli élmény – a gyermek hálás lesz, hogy egyenrangú partnerként kezeljük!
Ha a szoba adottságai engedik, olvasósarkot is berendezhetünk a csemetének, ahová a könyveivel szívesen elvonul.
A sokfiókos komód praktikus, sok apróságot elnyel, könnyű rendszerezni. A polcos szekrényeken is könnyen rendet teremthetünk, ha rendszerezve, tároló dobozokba pakoljuk az apróságokat.
Az íróasztal lehetőleg legyen polcos-fiókos, az asztal mellé, vagy közelébe helyezzük az iskolai holmik számára rendszeresített polcokat. Ha kevés a hely, egy-egy fali polc is elegendő. Olyan, nagyobb méretű asztalt próbáljunk választani, amelyet a gyermek sokáig – általános iskolás éveiben – tud használni. Újrahasznosításban is gondolkodhatunk: ha megvan még a pelenkázóasztal, átalakíthatjuk íróasztallá.
Az asztalt világos helyre, az ablak közelébe tegyük; jó, ha a szék állítható magasságú és háttámlájú. Az asztal legyen megvilágítható állólámpával és fali lámpával is. Gondoskodjunk néhány irattartó papucsról, szemeteskosárról, írószertartókról (ezek házilag is készíthetők), kisebb tároló dobozkákról, s ha van elég hely, az asztalon elhelyezhetünk néhány gyermeknek kedves tárgyat is.
Ha korábban nem volt falióra a gyerekszobában, iskolakezdés előtt ezt is beszerezhetjük, ezzel is jelezve számára: komolyabb, kötöttségeket is hozó időszak következik az életében, ahol a pontosság – az időbeosztás – szerepe felértékelődik. Lehetőleg analóg, könnyen értelmezhető számlapos órát válasszunk! Érdemes arra is figyelni, mennyire ketyeg hangosan a szerkezet, lehetőleg halk járásút válasszunk, mert a hangos ketyegés az esti, éjszakai csendben zavaró tud lenni.
A falakat is újragondolhatjuk iskolakezdés előtt, komolyabb, letisztultabb dizájnban gondolkodva. Kerüljük a sötét tónusokat, ha erősebb színt szeretnénk, elegendő egy-egy kisebb falrészletet az adott árnyalattal lefesteni. A gyermekkel közösen új falmatricákra, fali dekorációkra cserélhetjük a régit (ha van).
Talán a legnagyobb kihívás egy gyermekes háznál – főleg a gyerekszobában – a zsúfoltság kiiktatása, hiszen a gyermekkel együtt az ingóságai is szépen gyarapodnak. Legalább félévente érdemes leltározni, és a bedobozolni (elajándékozni, elraktározni, eladni) a ritkán használt, feleslegessé vált holmikat. Egy zsúfolt szoba nyomasztóan hat ránk, akkor is, ha nem vagyunk ennek tudatában.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.