Tippek a nyugodt, pihentető alváshoz: milyen a jó alvókuckó? Otthon-pszichológia sorozat 3/6.

Mindannyian tapasztaltuk már, milyen jó, ha kipihenten tudunk ébredni, mennyire más a világ, ha éjszakánk nyugodtan telik. Ehhez természetesen fontos a kényelmes fekhely, de a nyugodt testi-lelki állapot is. Gyermekeinknek is az említett feltételek szükségesek ahhoz, hogy éjszaka jóízűen tudjanak aludni, és reggel frissen, vidáman induljon velük a nap.

Pótágyat a babának! Cikkünk a képre kattintva olvasható

A kisbaba születése után a szülőknek új napi ritmushoz kell alkalmazkodniuk, a baba alvás-ébrenlét ciklusához. Nagy segítség, ha a kiságy közel van a szülők fekhelyéhez, kezdetben lehet a babaágy a hálószobában is. Megoszlanak a vélemények arról, hogy engedjük-e a gyermeket a szülői ágyban aludni, én úgy gondolom, a szülők közelségétől, simogatásától biztosan nem fog „elromlani” egy kisgyermek sem. Amíg igényli (és az anyának is kényelmesebb), legyen velünk, később pedig a saját szobájában kialakított alvókuckót kell számára biztonságossá, kedvessé tenni.

Az alvóhelyet az adott lehetőségekhez képest mindig a szoba nyugodt pontján rendezzük be! Ez a szomszédos helyiségektől, a bútorok mennyiségétől, a nyílászárók elhelyezkedésétől, és még sok egyéb tényezőtől is függ, de a szülők biztosan megtalálják az ágyikónak a megfelelő helyet. A zavartalan sarok önmagában még nem elég a békés szunyókáláshoz, a színeknek, az elrendezésnek is nyugalmat kell árasztania. Ne vegyük körbe az ágyat magas bútorokkal, zsúfolt polcokkal, mert nyomasztó hatása lehet, viszont kuckós hatást érhetünk el puha textíliákkal, falvédővel, baldachinnal. Használjunk az ágy körül visszafogottabb színeket és mintákat, az élénk, vibráló látvány ingert jelent a gyermeknek, és előfordulhat, hogy ilyen környezetben nehezebben alszik el. Ugyanez igaz a rendetlenül hagyott szobára is, a rend alapfeltétele annak, hogy képesek legyünk ellazulni.

Különleges hálókuckók Fotó: Home Designing

A gyermekek nem egyformák, valaki csak egészen sötétben tud elaludni, míg mások kérik az éjszakai fényt maguknak. Ha gyermekünk fél, maradjunk vele, amíg el nem alszik, nyugtassuk meg, fogjuk a kezét, ezek a félelmek általában elmúlnak, ha érzik, hogy van, aki vigyázza álmukat. Jó alvótársuk lehet egy átmeneti tárgy (plüss, baba, kendő) is, akivel pótolni tudják anyát és apát.

A család esti szokásai is elengedhetetlenek ahhoz, hogy egy kisgyermek a napi feszültségektől meg tudjon szabadulni, és az alváshoz szükséges, kellemes, nyugodt állapotba tudjon kerülni. Igaz, hogy estére mindenki elfárad, de ha ingerültek, idegesek vagyunk, és kapkodunk, hogy mindenki időben ágyba kerüljön, nehezebb dolgunk van, mintha lassan, a másikra odafigyelve töltjük el az esti órákat. Legyen idő arra, hogy közösen megvacsorázunk, közben pedig mindenki elmesélheti, mi történt vele aznap. A gyermek alig várja, hogy szülőjének elmesélje a vele történt eseményeket: a barátnővel való összeveszést, vagy az összecsomózódott cipőfűző esetét. A nyugtalan alváshoz, a forgolódós éjszakához az is elég, ha ezek a számára fontos történések benne maradnak kimondatlanul, feldolgozatlanul.

A fürdésnek, fürdetésnek is feszültségoldó hatása van, a megfelelő hőmérsékletű víz, a pancsolás, simogatás ellazítja az izmokat. A fürdés egy jelzésként is működik, ezután már pizsamába bújunk, nincsen több szaladgálás, ugrálás, jön az esti mese és az alvás.

Fotó: www.muurstickerkinderkamer.eu

Fotó: Home Designing

Az esténk meghatározza, milyen lesz az éjszakánk, az éjjelünk befolyásolja a reggelünket, a reggelünk pedig eldöntheti, miként alakul számunkra az egész nap. Teremtsük meg a nyugodt légkört esténként, ez közös érdek, és megtérül!

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

egy × 4 =

hirdetés