Tanítsd meg tanulni! Hogyan segíthetjük a gyerekeket a helyes tanulási stratégia elsajátításában?
A legtöbb, amit tehetünk a gyerekünkért, az az, hogy nem engedjük elveszíteni a tanulási képességeit! Ha hagyjuk, hogy vidáman, játékosan fedezze fel ő maga a világot, és ha kell, mutatunk neki olyan tanulási eszközöket és módszereket, amelyek az elménk működéséhez igazodnak, nem pedig az elméjét akarjuk rákényszeríteni értelmetlen szabályok alkalmazására. Ha ezt megtettük, elvégeztük a vállalt feladatunkat. A tanulás már a gyerek dolga!
Meggyőződésem, hogy az agyunk éppen ugyanolyan gyerekkorunkban, mint felnőttként. Szerkezetét, működési elvét tekintve nem – vagy nem túl sokat – változik, a legfőbb változás benne az, ahogyan használjuk. Amikor tréningeket tartok gyerekeknek, gyakran elmondom, hogy Albert Einstein vagy Szentgyörgyi Albert agya is ugyanolyan szerkezetű volt, mint bármelyikünké, a különbség „csak” annyi volt, ahogyan használták. Az is meggyőződésem, hogy a hatékony tanulás alapösztönével születünk, aztán ahogyan magunkra szedünk – néha erőltetünk – módszereket, meggyőződéseket, sztereotípiákat, mindez megváltozik. Néha valóságnak véljük azt, hogy „az én agyam már nem úgy működik, mint régen!” – holott az igazság az, hogy nem úgy használom, ahogy régen.
A fenti sorok a Tanítsd meg tanulni! c. könyvhöz tartozó szerzői ajánló. A kötet hatékony tanulási módszereket ismertet, és elsősorban szülőket szólít meg.
Lantos Mihály tanulás-módszertani tréner, egyetemi oktató több hasonló könyvet írt, második kötete a Lépéselőny – Tanulj meg tanulni! címet kapta. Könyve közvetetten szól a gyerekeknek; azt mutatja be, hogyan tudják segíteni a szülők gyermeküket a helyes – az elme működéséhez igazodó – tanulási stratégia kialakításában, elsajátításában.
Lantos Mihály maga fejlesztette ki a Lépéselőny elnevezésű tanulási stratégiát általános- és középiskolában tanuló diákok számára. A módszer megtanítja a gyerekeket arra, hogyan vonják be a tanulási folyamatba a jobb agyféltekét, vagyis hogyan használják a két agyféltekét arra, amire az való. A bal agyféltekét arra, hogy megértse a külvilág információit, a jobb agyféltekét pedig arra, hogy azokat bármikor használható módon berögzítse. Ehhez mutat számos jó technikát a könyv: jegyzeteléshez, időbeosztáshoz, a helyes célok meghatározásához stb.
A könyv praktikus tanácsokkal szolgál arra az esetre is, ha a gyerek megreked a tanulásban, kedvét veszti, ami a 21. századi oktatási környezetben igen gyakori.
„A gyerekeknek szóló Lépéselőny – Tanulj meg tanulni! című könyvet azért írtam, hogy segítsek élményt találni az elméjük kreatív világában, ez a könyv pedig a szülőknek szól, arról, hogy gyerekünk után hogyan segítsük világra a sikeres felnőttet is. „
A szerzőről
Lantos Mihály, egyetemi oktató, tanulás-módszertani tréner alapította a Lépéselőny Tanulásmódszertani Központot, ahol kollégáival együtt a legfontosabb feladatának tekinti, hogy a gyerekeket megtanítsa tanulni. Kárpát-medence szerte több éve tartanak tanulásmódszertani tanfolyamokat, amelyek igen népszerűek.
Web: lantosmihaly.hu
Nyitókép: Yan Krukau/Pexels
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.