Zabtej hideg eljárással

A zabtejet, pontosabban a zabpehelyvizet nemcsak a tejérzékenyek fogyaszthatják; tápanyagban gazdag, ízletes ital, sokoldalúan felhasználható, jó alternatíva az állati eredetű tej kiváltására.

Hideg- és meleg eljárással is készíthetjük – a hideg módszert ismertetjük.

A hideg eljárás során a zabpehelyre hideg, tisztított vizet öntünk, majd két lépésben turmixoljuk, majd leszűrjük. Az így előállított zabtej két-három, de akár 4-5 napig fogyasztható és felhasználható.

Hozzávalók

Fotó: Molnár Ágnes

5 evőkanál (50 g) aprószemű zabpehely

250 ml tisztított víz

+ 250 ml (vagy több) tisztított víz

Elkészítés

Első lépésben a zabpehelyre öntsünk 250 ml vizet. Hagyjuk kis ideig állni, majd turmixoljuk le. Szűrjük le. Tejszín sűrűségű zabtejet kapunk, ezt hígíthatjuk 250 ml vagy több vízzel. Ezzel az eljárással az 5 evőkanál zabpehelyből kb. 450 ml zabtejet kapunk. Minél nagyobb teljesítményű turmixgéppel dolgozunk, annál kevesebb rost marad vissza.

A zabtejet ízlés szerint ízesíthetjük mézzel, csipetnyi sóval.

A visszamaradt rostos részt felhasználhatjuk például kenyér-, süteménysütéshez, dúsíthatjuk vele a reggeli müzlit, készíthetünk belőle fasírtot, sűríthetjük vele a levest, a főzeléket, de hidegen sajtolt olajjal keverve az arcápolónak is jó.

Tipp: tisztított víz nélkül, felforralt majd visszahűtött vízzel is elkészíthetjük. A zabpelyhet meg is piríthatjuk, mielőtt hozzáadjuk a vizet.

A zabról

Fotó: Molnár Ágnes

A zab, a szellem, a lélek, a test erejét növelő, tonizáló szer; gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban, esszenciális zsírsavakban. Jelentős E-, B1-, B2-, B3-, B6-vitaminforrás, bővelkedik foszforban, fluorban, kalciumban, káliumban, magnéziumban, szilíciumban, vasban, mangánban. Tartalmaz pantoténsavat, ezt antistressz vitaminnak is nevezik. Természetes lúgosító hatású gabonaféle.

Élettani hatásai

Gyorsan felszívódik, könnyen emészthető. Erősíti a csontozatot, csökkenti a vérszegénységet. Jó hatással van az idegrendszerre. Növeli a koncentrálóképességet, a szellemi teljesítőképességet. Gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz. Rostdús, segíti a bélmozgást, tisztítja a bélfalat. A fiatal fejlődő szervezetet bőségesen ellátja tápanyaggal. Segít a klimax tüneteinek enyhítésében is.

 

Hogyan készül a zabpehely?

A hántolt, egész gabonaszemet, gőzölik, majd összelapítják. A kíméletes módszernek köszönhetően a gabona megőrzi létfontosságú beltartalmi értékét, tápanyagait, ezért teljes értékű gabonának számít.

Fotók, forrás: Szeretetrehangoltan | Molnár Ágnes

hirdetés
1 válasz
  1. Andrew
    Andrew says:

    Az összes élettani hatása igaz, tanusíthatom. Korábban depreszziós voltam, de mióta fogyasztom, azóta ezek a tünetek elmúltak. Néha fel-felnyerítek vidáman, de rá se hederítek! :)

    Válasz

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − négy =

hirdetés