A német útdíjak emelése: mi vár a magyar fuvarozókra?
Németország újonnan bevezetett útdíjreformja komoly kétségeket és zavart keltett az európai fuvarozási piacon. Az emelt tarifák már december elsejétől érvénybe léptek, és hamarosan hatásukat is érezhetjük az árakban és a forgalomban.
A döntést már hónapok óta viták és tiltakozások övezik, ami azt is jelzi, hogy a szállítóiparnak komoly kihívásokkal kell szembenéznie a változások közepette. Ez az új útdíjstruktúra sok magyar fuvarozót is érzékenyen érint, akik rendszeresen látogatják a német autópályákat, de vélhetően azokat is fogja, akik még csak most keresnek nemzetközi járművezető állást. Illetve mivel egyre több hölgy választja a sofőrködést, ezért is foglalkozunk ezzel a témával oldalunkon.
Németország új útdíjstratégiája: részletek és következmények
Az új útdíjkoncepció középpontjában a jármű súlyosztályozásának átalakítása áll, ami mostantól a műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg (TPMLM) alapján történik. Ennek a lépésnek köszönhetően számos tehergépjármű először fog útdíjat fizetni.
Az útdíj meghatározásában korábban fontos szerepet játszó részecskeszűrési osztály már a múlté; a hangsúly most a jármű CO2-kibocsátásán van, amely szerint új skálán osztályozzák a járműveket. Ez az elmozdulás nemcsak a fenntarthatóság növelését célozza meg, hanem újraírja a fuvarozói költségeket is.
Egy jelentős változás, hogy a gázüzemű tehergépjárművek szintén fizetni fognak. A dízelüzemű járművekkel azonos tarifák 2024 januártól váltak kötelezővé. A kisebb járművek sem maradnak ki az érintettek köréből, hiszen 2024 júliusától már azoknak az autóknak is útdíjat kell fizetniük, amelyek össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.
A tiltakozások háttere: mi a fuvarozók álláspontja?
Az útdíjemelés mértéke és annak gazdasági következményei komoly aggodalmakat váltottak ki. A fuvarozók szövetsége, a BLV-pro kiemeli az útdíjak majdnem duplájára emelésének veszélyeit, és azt követelik, hogy a német kormány vizsgálja felül ezt a politikát.
Az útdíjak növekedése szerintük nem csak a szállítmányozók, hanem közvetetten az ellátásbiztonságra is fenyegetést jelent. A szövetség azon dolgozik, hogy az autópályadíj-struktúrákat átfogóan felülvizsgálják, és méltányosabb megoldás szülessen.
Fontossá vált az is, hogy az útdíjakból származó bevételeket infrastruktúra-fejlesztésekre fordítsák, mint például tehergépjármű-parkolók építésére vagy a közlekedési hálózat fejlesztésére. A fuvarozók szorgalmazzák a vasút és közúti szállítás közötti egyensúly megtalálását annak érdekében, hogy semelyik fél ne élvezzen igazságtalan előnyt.
Hatások a magyar fuvarpiacra
A növekvő útdíjak nemcsak a német szállítással foglalkozókat, hanem a magyar fuvarozókat is sújtják. A költségnövekedés ugyanis a fuvarozási árak emelkedéséhez vezethet, amit előbb-utóbb a magyar piacon is éreztetni fog. Akik Németországba tervezik útjukat, számíthatnak arra, hogy a változások közvetlenül befolyásolják a költségvetésüket.
Ezek az újdonságok mindenkit érintenek, aki valamilyen módon átlépi a határokat Európán belül, így most különösen fontos valódi képet alkotni a piac lehetőségeiről és veszélyeiről. Az ellátási lánc biztonsága, a környezetbarát megoldások iránti igény és az infrastruktúra fejlesztése azt mutatja, hogy a jövő közlekedésének átalakítása elkerülhetetlen.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.