A sértegetéstől a hegyi beszéden át a mártírkodásig. Amikor a szülői fegyelmezés „félremegy”. Könyvajánló

Hogyan kommunikálhatunk úgy a gyermekünkkel, hogy a mondanivalónk üzenete célba érjen, a gyerek megértse, tanuljon belőle, s akár neveljük vagy fegyelmezzük, annak se a gyermek önbecsülése, se a szülő-gyermek kapcsolat, az együttműködés ne lássa kárát?

Kommunikációnkban gyakran használunk beváltnak hitt sémákat, ezeket a verbális megnyilvánulásokat sokan ösztönösen alkalmazzuk, a legkülönfélébb helyzetekben, s nem feltétlenül gondoljuk végig, hogy amit mondunk (vagy ahogy mondjuk), azzal mit ültetünk el a gyermekben – szégyenérzetet, bűntudatot, a szeretetlenség és értéktelenség érzetét.

Az alábbiakban a leggyakoribb kommunikációs sémákat – ha úgy tetszik, hibákat – vesszük sorra a Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje c. kötetből.

Okolás, vádolás

Példák: Miért kell mindig hozzányúlnod? Miért vagy ilyen? Miért nem vagy képes semmit normálisan csinálni? Hányszor kell még elmondanom…? Az a baj, hogy soha nem figyelsz oda, amikor hozzád beszélek! stb.

Sértegetés

Példák: Hogy lehetsz ilyen ostoba? Hogy lehet ilyen hülyeséget csinálni? Hogy eszel? Gusztustalan vagy! Micsoda trehány vagy! Hogy lehet ilyen rendetlen a szobád? stb.

Fenyegetés

Példák: Rácsapok a kezedre! Itt foglak hagyni! El fogom venni tőled! stb.

Parancs

Példák: Most azonnal takarítsd ki a szobádat! Segíts bevinni a csomagokat! Egy-kettő! Mire vársz? Szedd a lábad! stb.

Hegyi beszéd

Példák: Látom, fogalmad sincs róla, milyen fontos a jó modor. Meg kell értened, hogy csak akkor várhatjuk el másoktól, hogy udvariasak legyenek velünk, ha mi is azok vagyunk velük. stb.

Figyelmeztetés

Példák: Óvatosan, még elüt egy autó! Ne mássz fel oda! Le akarsz esni? Vedd fel a kabátod, mielőtt csúnyán megfázol!

Mártírkodás

Példák: Hagyjátok már abba az ordítást! Azt akarjátok, hogy belebetegedjek? Vagy hogy szívinfarktust kapjak? Várd csak ki, amíg saját gyerekeid lesznek! Akkor majd megtudod, milyen érzés ez! Látod ezeket az ősz hajszálakat? Ezek miattad kerültek a fejemre! A sírba viszel. stb.

Összehasonlítás

Példák: Miért nem tudsz olyan lenni, mint a bátyád? Miért nem öltözöl úgy, mint Erik? Példát vehetnél Lizáról. stb.

Szarkazmus

Példák: Hát ez nagyon okos húzás volt tőled! Ez lenne a házi feladatod? Remélem, a tanárod tud kínaiul olvasni, mert én nem. stb.

Jóslás

Példák: Tudod, milyen felnőtt lesz belőled, ha így folytatod? Olyan, akiben senki nem bízik meg. Egy barátod sem lesz. Nem fogsz menni semmire. stb.

 

Még egy-két generációval korábban is úgy gondolták: a szülők feladata elsősorban az, hogy lenyesegessék gyermekeik vadhajtásait, mert így fognak idomulni a társadalmi elvárásokhoz, és így válhatnak sikeressé. Mára nyilvánvalóvá vált, mennyire elavult, s mennyire nem bizonyult hatásosnak a régi módszer… Egyáltalán nem segítette elő azt, hogy a gyerekekből egészséges önbizalommal rendelkező, önszabályozásra képes és a tehetségüket kibontakoztató felnőttek váljanak. A Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje c. kötet ahhoz nyújt támpontokat, hogyan dicsérjük a gyerekünket oly módon, hogy azáltal tápláljuk az erősségeit, hogyan fejlesszük az önkontrollját, megismerhetjük a fegyelmezés konstruktív módjait.

Hasznos olvasmány – rávilágít a saját rögzültségeinkre, hiányosságainkra. A jó hír, hogy módunkban áll változtatni a hozzáállásunkon és a kommunikációs stratégiáinkon.

 

 

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × egy =

hirdetés