17 napos diéta. Életmódváltó táplálkozási program. Fogyókúrás napló (9.)

Magyar nyelven viszonylag kevés tapasztalati információ áll rendelkezésre a 17 napos diétáról. A Dr. Mike Moreno családorvos által kidolgozott táplálkozási program nem újkeletű, rengeteg követője van, elsősorban az USA-ban. A doktor könyve a Scolar Kiadó jóvoltából néhány éve magyar nyelven is elérhető. Szerkesztőnk vállalta, hogy a kötet és a hozzá tartozó szakácskönyv útmutatásait követve diétáját naplószerűen megörökíti az eletszepitok.hu magazinon. Célja az ideális testsúly elérése, megtartása, továbbá az egészségmegőrzés.

A sorozattal igyekszünk hasznos információkkal szolgálni. Nem célunk, hogy bárkit is meggyőzzünk arról: nincs ennél rövidebb út az egészséges fogyáshoz, súlytartáshoz. Csupán a tapasztalatokat szeretnénk átadni. A sorozat összeállításai nem utólag készülnek, hanem a diéta idején. 

***

A cikksorozat 9. része, a diéta 12. napja.

2018. február 14-én, a 17 napos diéta 7. napján álltam legutóbb mérlegre. Akkor mínusz két kilót mutatott a mérleg, bár ez február elejétől mehetett le rólam (a diéta előtt napokkal kezdtem átállni a szénhidrátszegény étrendre). Akkor írtam, hogy napok kérdése és 70 kiló alá megyek, ami számomra pszichésen fontos – látványra nem feltűnő, hogy éppen 71 vagy 69 kg vagyok a 173 centimhez. 64-65 kilónál vagyok úgymond a formámban – általában ez a nyári súlyom, köztes időszakokban nem zavar, ha 67-68 vagyok, ruhában nem feltűnő. (Erős csontú, izmos típus vagyok, nem célom, hogy 60 kiló alá menjek…)

Nos, ehhez képest, ma 2018. február 18-án, a diéta 12. napján a mérleg nemigen akar lefelé mozdulni, kis jóindulattal 2,5 kg-mal vagyok kevesebb, mint a diéta kezdetén. Úgy tűnt, hogy a fogyás tényleg intenzív lesz (ezt ígéri a diéta első 17 napos ún. gyorsító szakasza), ehhez képest a súlyom mintha megállapodott volna, pontosabban a fogyás üteme lassult. Nem mondom, hogy feldob a helyzet – nem ezt vártam, ezért a csalódottságom. Ha más fogyást ígérő diétába kezdek, 2,5 kg akkor is szép eredménynek számítana 11-15 nap alatt (intenzív sport nélkül), de ettől az étkezési programtól többet vártam. A szervezetem valószínűleg alkalmazkodott az új étrendhez. Ha most elkezdenék normálisan étkezni, értem ez alatt azt, hogy beiktatnám újra az étrendbe a finomított szénhidrátokat, a kenyeret, a gabonaféléket, az édességeket, szinte biztos, hogy felszaladna rám 1-2 kiló. Vigyázni kell ezzel minden diétánál! Ha a fogyókúra véget ér, akkor sem szabad hirtelen visszaállni a régi kerékvágásba, mert a diétával sokkolt szervezet mindent elraktároz zsírok formájában.

Nem értem, mit csinálhatok rosszul. Abban sem vagyok biztos, hogy rosszul csinálom, hisz követem Moreno étrendjét. Nincsenek kihágások. Ez a fehérjediéta az első 17 nap alatt 5-6 kiló mínuszt ígér. 2018. február 23-án, pénteken telik le, s már most látszik, hogy az is nagy eredmény les, ha 3-4 kiló lemegy. Jelenleg a 3 kiló mínusz tűnik reálisnak. Nem akarom szigorúbbra fogni a fogyás kedvéért a napi étrendet. Mit vonhatnék meg? A reggeli 2 tojást? A napi 1-2 almát? A zöldségeket? A natúr joghurtot, a kefírt? Nem vagyok jóllakott így sem, nem akarom büntetésnek megélni a diétát. A családomat továbbra is normál ételekkel táplálom, nem ehetek a nekik szánt ételekből, ami gyengébb napokon igen próbára teszi az akaraterőmet. 

A közérzetem – az influenzát leszámítva – jó. Könnyűnek érzem magam. Azzal vigasztalom magam, hogy nem a kilók száma számít, hanem az, hogy a testem egészséges ételeket kap, és segítem a tavaszi megújulásban. A változásnak előbb-utóbb kilókban is látszódnia kell… Ilyenkor kell igazán erősnek lenni, nem szabad feladni…

Moreno is ír erről a jelenségről a könyvében. 

Kevesebbet eszünk, és emiatt fogyunk – legalábbis az elején. Aztán a lendület vánszorgássá lassul, előhaladásunk akadozni kezd, nemritkán teljesen leáll. Beindul a test önfenntartó reflexe, mivel szeretné őrizni a megszokott súlyt és a meglévő zsírpárnákat. Az aktiválási ciklus korrigálja ezt a folyamatot, újraindítja az anyagcserét, hogy testünk továbbra is zsírégető üzemmódban működjön.

Ha letelik a 17 nap, a diéta a 2. fázissal folytatódhat. Ez az ún. aktiválási ciklus. Ennek lényege, hogy váltogatni kell az első, gyorsító ciklus és a második, aktiváló ciklus napjait: egyik nap aktiváló diétán leszünk, másnap már gyorsító diétán. 

A gyorsító és az aktiváló napok váltogatásának módszere egy tudományosan igazolt elméleten, a váltókoplaláson alapul (elég rosszul hangzik), bár ez esetben nincs szó koplalásról. A módszer lényege, hogy alacsony és magas kalóriás napokat váltogatunk, hogy így adjuk le a zsírpárnákat. (A Kaliforniai Egyetem kutatói kísérletezték ki a módszert.) 

Mi történik a váltókoplalás során?

Ebben a ciklusban is meglehetősen alacsony a szénhidrátbevitel. Az izmok a bennük tárolt szénhidrátokból nyernek energiát. A test zsírégető képessége javul. 

Lendületbe jön az anyagcsere. Szervezetünk nem fogja tudni, mi történik körülötte, mert nem tud hozzászokni a napi sovány étrendhez. Sokkoljuk az anyagcserét, hogy elkerüljük a megszokást.

Csökken az étvágy. Az aktiválási fázisban ehetünk keményítőt tartalmazó ételeket, természetes, lassan emészthető szénhidrátokat: zabkását, teljes kiőrlésű gabonát, barna rizst, babot, hüvelyeseket és édesburgonyát – egy egész sor élelmiszert az 1. ciklushoz képest. Ezek nagyobb telítettségérzést biztosítanak.

Megelőzhetjük a szénhidrát-érzékenység kialakulását. Az aktiválási ciklusban naponta két adag lassú, természetes szénhidrátot ehetünk.

Érdemes beszerezni Moreno könyvét, akit érdekel a 17 napos diéta! (A 2. ciklust is szeretném végigcsinálni, sőt, az egész programot, de csak az első 17 napról írok részletesebb fogyókúrás naplót a magazinon. Időnként majd jelentkezem egy-egy beszámolóval. Ez egy hosszú távú projekt…mint a címben is olvasható: életmódváltó táplálkozási program.)

Az étrendemről

Február 7-e óta meglehetősen egyhangú az étrendem, ezzel számoltam is. Bírom, de nem állíthatom, hogy nem hiányzik ebéd után egy kis (hagyományos) desszert. Reggelire szinte mindig tojást eszem más-más kísérő étellel: kevés sajttal, zöldségekkel. Korábban ez egyáltalán nem volt jellemző. Ha véget ér a diéta, ezt a részét biztosan ki is iktatom. 

A tízóraim többnyire gyümölcs (alma, narancs, ananász, kiwi), és mivel a program szerint fontos a napi kétszeri probiotikum, délelőtt és délután elfogyasztok egy kis dobozos natúr joghurtot és/vagy kefirt. Önmagában ez sem akkora élvezet, mint mondjuk egy friss-ropogós kiflivel… Az ebéd hektikus, nem mindig tudok itthonról ételt vinni a munkahelyemre, ezért napok óta az ebédem is gyümölcs és sajt, zöldséggel. Vacsorára általában főzök, vagy összedobok egy kis salátát. Húst esténként eszem: csirkemellet, pulykát, ritkábban halat. 

A mai reggelim: két tojásból rántotta hozzáadott zsiradék nélkül, krémfehér sajt (kb. 2 dkg), pár szelet kápia paprika, fél paradicsom, pár szelet uborka, 2 dl frissen facsart narancslé.

 

Szépítők Magazin (@szepitokmagazin) által megosztott bejegyzés,

A mai ebédem: szuvidált kacsamell bőre nélkül, fűszerezett párolt zöldségek.

 

Szépítők Magazin (@szepitokmagazin) által megosztott bejegyzés,

Vacsorára csirkés Cézár salátát készítek diétásan (pirított kenyérkocka nélkül, joghurtos dressinggel).

Ez a második diétás hétvégém. Ma már hiányzott az ebéd utáni süti (a családtagjaimnak is). Ha desszertre vágyom, mirelit bogyós gyümölcsöt turmixolok natúr joghurttal, kefírrel vagy sovány túróval (hozzáadott édesítő, méz, cukor nélkül). 

Moreno diétás programjának szerves része a napi 17 perc mozgás. Nem ír elő intenzív, izzasztó sportot, letudható akár napi gyors gyaloglással. Mivel még nem lábaltam ki teljesen az influenzaszerű betegségből, a sportot nem erőltetem, de a napi 20-30 gyorsított séta mindig megvan… Biztos vagyok abban, hogy az intenzívebb mozgás gyorsítaná a fogyás folyamatát. 

Ma ezzel a motivációs idézettel búcsúzom, köszönöm a figyelmet!

#17naposdiéta

Instragramon érdemes követned a #17daydiet és a #17daydietcycle1 hashtaget. Magyar nyelvű hashtaget az eletszepitok.hu Instagram oldala használt először (általam): #17naposdiéta. Ha elkezditek a diétát, Insta fotóitokhoz használjátok a #17naposdiéta hashtaget!

 

Bátran tegyetek fel kérdéseket kommentben vagy e-mailben (szerkesztoseg@eletszepitok.hu, tárgy mezőbe írjátok: 17 napos diéta). Életmódváltós, fogyókúrás sikertörténeteiteket is szívesen látjuk!

hirdetés
1 válasz
  1. Dóri
    Dóri says:

    Szia, Én a negyedik napnál tartok, de egelőre nálam sem olyan intenzív a fogyás, inkább csak könnyűnek érzem magam. Mondjuk van még egy hetem, hogy eljussak a 12. naphoz, ahol Te most vagy, nem tudom, addig hogyan fog változni a súlyom.

    A könyv alapján, amit én olvasok és ami alapján a diétát csinálom (https://www.amazon.com/17-Day-Diet-Breakthrough/dp/1476756074), sem az ananász, sem a sajtok nem megengedettek, és zöldségekből sem minden. Talán ez lehet az oka annak, hogy nem “olvadnak” Rólad a kilók.

    Dóri

    Válasz

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 × kettő =

hirdetés