Így lehet a mesterséges intelligencia az összetett üzleti feladatokban a segítségünkre
Az AI, azaz a Mesterséges Intelligencia – angolul Artificial Intelligence – számos lehetőséget hordoz magában, ha a vállalkozásunk egyes folyamataiban tehermentesítésre lenne igényünk. Az AI olyan tevékenységekben lehet a segítségünkre, amelyek a rendszerezést, a kommunikációt vagy az információgyűjtést érintik, így rengeteg időt spórolhatunk. Emellett azonban fontos tisztában lenni azzal, hogy a mesterséges intelligencia akkor megfelelő támasz, ha jól használjuk: helyettünk gondolkodni és dönteni ő sem tud. Mégis akkor mire képes?
Hogyan működik az AI és mire jó ez nekünk?
A mesterséges intelligencia tulajdonképpen egy számítógépes program, mely az emberi intelligencián alapuló viselkedést képes lekövetni. Az AI nem gondolkodik, ahogy azt az emberek teszik, csupán a megszerzett adatok alapján statisztikát képez, illetve összefüggéseket keres.
Miért pont napjainkban kezdte meg térhódítását az AI? A magyarázat egyszerű. A szoftvert, amelynek működésén a mesterséges intelligencia alapul, már régóta fejlesztik, azonban néhány évvel ezelőtt jutott el oda a technológia, valamint a rendelkezésre álló adatmennyiség, hogy a két tényezőt összefogva az AI készen álljon a használatra. Többféle AI-alkalmazást ismerünk, de mindegyik ugyanazon alapul: nagy mennyiségű adaton, valamint betanított statisztikai módszereken. Az AI mára már minden iparágban jelen van, az autóipartól a nyelvtanuláson át az orvoslásig.
Hogyan lehet segítségünkre az AI vállalkozásunkban?
A vállalkozók olyan eszközöket alkalmaznak szívesen a munkafolyamatok során, amelyek növelik a hatékonyságot, a termelékenységet, vagy épp kevésbé kézzelfogható, de annál lényegesebb tényezőket érintenek – mint a rendszerek kialakítása vagy a kommunikáció. A vállalati ökoszisztémában fontos helyet foglalhat el a Mesterséges Intelligencia, amennyiben jól és biztonságosan alkalmazzuk. Nézzük, mely folyamatokat segítheti leginkább!
Adatgyűjtés és adatelemzés
Az AI által végzett adatgyűjtés nagyon sok szempontból gyorsíthatja például az ügyfelek kiszolgálását. Mivel alapja a gépi tanulás, ezért az alapvető rutinkérdésekben irányt tud adni a szolgáltatást igénybe vevőknek. Például egy ügyfélszolgálat online felületén a robotok a chaten keresztül elküldött válaszok segítségével képesek elemezni adott helyzetet, illetve a következő szükséges lépéseket. Így az összetettebb, egyedibb feladatok kerülhetnek a humán erőforrás kezébe, akik emiatt több időt és energiát képesek fordítani ezekre.
Az AI emellett támogathatja a prezentációk elkészítését, cikkek, beszámolók írását, vagy épp az ügyfélelégedettség felmérését és elemzését. Ami fontos, hogy egyértelmű és elegendő mennyiségű adat álljon rendelkezésére, valamint adott feladathoz illeszkedjen az általa képviselt „betanult” gondolkodás.
Adminisztráció
Egyes AI-szoftveren alapuló rendszerek alkalmasak a back office folyamatok szinte teljes elvégzésére, azaz majdnem egy teljes asszisztensi munkakör betöltésére. Persze ezt mindenképp emberi felügyelettel és kreativitással kell támogatnunk.
A hasonló rendszerek többtízezer dokumentum feldolgozására képesek, az egyik legnagyobb előnyük pedig, hogy folyamatosan képezhetőek: azaz egyre többet tudnak tanulni a kapott feladatokról, valamint a vizuális feldolgozórendszerük is fejlődik. Az AI-on alapuló eszközök többféle dokumentumtípust tudnak értelmezni, például PDF-et, Office-t, e-maileket, valamint bizonyos formátumú képi információkat. Emellett képesek kulcsszavak alapján a lényeget kiolvasni, valamint osztályozni és kategóriákba sorolni az információkat.
Üzleti tanácsadás, marketing
Mivel hatalmas mennyiségű információból dolgozik, az AI alkalmas arra, hogy megrajzolja a hosszú távú döntések hátterét. Remek megoldást jelent például a marketing szempontjából, hiszen a fogyasztói magatartás elemzését példátlan hatékonysággal végzi el: monitorozza és értelmezi a trendeket, ez alapján pedig segít kialakítani a lehető legkedvezőbb stratégiát. Emellett az AI használatával a különböző social média felületekre könnyen és gyorsan készíthetőek jól működő és megfelelő hosszúságú marketingszövegek is.
A Mesterséges Intelligencia sokrétű működése miatt az üzleti tanácsadó szerepét is betöltheti: legalábbis az aktuális statisztikákkal, a várható eredményekkel és a folyamatok állandó elemzésével biztos támpontot adhat a fontos emberi döntések terén.
A biztonságot ne tévesszük szem elől!
Bár az AI-nak létezik ingyen elérhető változata, érdemes a komolyabb, előfizetéssel járó rendszerekbe beruházni, hiszen egyrészt sokrétűbb működésük miatt hosszú távon megtérülnek, másrészt jóval biztonságosabbak. Az Amazon Bedrock például minden munkafolyamat során képes segítséget nyújtani: az adatgyűjtéstől, az elemzésen és rendszerezésen át az üzleti folyamatok optimalizálásáig, miközben magas biztonsági szintet nyújt.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a kevésbé professzionális rendszerek rejtenek magukban veszélyeket: mivel szoftverekről beszélünk, fennáll a feltörés lehetősége. Így pedig az AI által tárolt rengeteg személyes és vállalati adat kerülhet nem megfelelő kézbe. Ezért tanácsos az Amazon Bedrockhoz hasonló ellenőrzött, kiemelten biztonságos rendszereket vásárolni.
Az AI jelenleg olyan új eszköz a vállalati kultúrában, mint évtizedekkel ezelőtt az internet vagy a mobiltelefon: ma még újdonság, de aki rövid időn belül nem építi be a munkafolyamatokba, az könnyen lemarad bármilyen iparágban is tevékenykedjen. Nem érdemes tartani tőle: ha megfelelően tájékozódunk, újrastrukturálhatja és fellendítheti a vállalatunk működését.
Nyitókép forrása: freepik
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.