Mit takar a kisiskolások első félévi szöveges minősítése? Megnéztük az elsős ellenőrzőt
Véget ért a téli szünet, 2017. január 3-án kezdődnek a dolgos mindennapok. A tanítási év első féléve január 20-ig tart; az általános és középiskolások legkésőbb január 27-ig megkapják a félévi bizonyítványukat, ami az elsősöknél szöveges értékelést jelent. Mit takar ez a minősítés? Megnéztük az ún. tájékoztató füzetben, a kisiskolások füzetméretű ellenőrzőkönyvében. Nincs osztályzás, de mint az alábbiakban látható, a gyerek teljesítményét alaposan kiértékelik.
Magatartás
Társaival: barátságos – együttműködő – közömbös – gyakran kerül konfliktusba – segítőkész – nem segítőkész
Közösségben: aktív – passzív – zárkózott – kezdeményező – hátráltató – konfliktust okozó.
Felnőttekhez: udvarias – tisztelettudó – közvetlen – tartózkodó – bizalmatlan
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Szorgalom
Munkáját: önállóan – kevés segítséggel – kizárólag segítséggel végzi
Probléma esetén: segítséget kér – nem kér segítséget
A közösségi munkát: ötletekkel segíti – utasításra teljesíti – gyakran hátráltatja
Tanulmányi feladatainak teljesítése: pontos, hiánytalan – ritkán hiányos – gyakran hiányos
Tanítási órákon: figyel – nem figyel – sokat jelentkezik – mással foglalkozik – a többiekkel együtt halad – a többiektől gyakran lemarad
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Magyar nyelv és irodalom
Beszéd: tiszta, érthető – a ………. hang képzése bizonytalan, a ………… képzése hibás
Szóbeli kifejezőkészsége: korosztályának megfelelő – korosztályáénál gyengébb
Olvasás: A tanult betűk felismerése és olvasása: biztos – bizonytalan – tévesztő
Olvasása: folyamatos – szótagoló – betűző
A szavakat, rövid mondatokat: megérti – csak segítséggel érti meg – nem érti meg
Az olvasott szöveg tartalmát: pontosan – pontatlanul – csak segítséggel – segítséggel sem mondja el
Írás: Ceruzafogása: megfelelő – bizonytalan
Vonalvezetése, írásmozgása: biztos – bizonytalan
Füzetvezetése: tiszta – rendezett – rendezetlen
Betűismerete: biztos – bizonytalan – gyakran tévesztő
Írásának tempója: megfelelő – lassú – kapkodó
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Matematika
Számfogalma: biztos – bizonytalan
A számok tulajdonságainak felismerésében és megnevezésében: önálló – segítséget igénylő
Tájékozódása a számegyenesen: jó – pontatlan
A tanult matematikai jelek (<, >, =) ismerete és alkalmazása: biztos – bizonytalan
A 10-es számkörben műveletet: önállóan – kevés segítséggel – sok segítséggel tud elvégezni
Csökkenő és növekvő sor felállítására: önállóan – segítséggel – segítséggel sem képes
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Környezetismeret
A tanult napok, hónapok és az évszakok neveit: ismeri – nem ismeri
Néhány ház körül és erdőben élő állatot, növényt: meg tud nevezni – nem tud megnevezni
A helyes tisztálkodás szokásait: ismeri – nem ismeri – alkalmazásukban bizonytalan
Megfigyelései: pontosak – felületesek – pontatlanok
Az összefüggések felismerésében: önálló – segítségre szorul
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Ének-zene
A tanult dalokat el tudja énekelni: önállóan – segítséggel – csoportban
A dalokat: szívesen – csak biztatásra énekli
A hallás után, egyszerű ritmus visszaadására: képes – bizonytalan – nem képes
A közös éneklésben, dalos játékokban: szívesen – vonakodva vesz részt
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Rajz és vizuális kultúra
A rajz és festés iránti érdeklődése: élénk – mérsékelt – közömbös
Munkáját: önállóság – ötletszerűség – segítségvárás jellemzi
Az eszközöket: jól – megfelelően – bátortalanul használja
Színhasználata: változatos – egyhangú
A rajzfelület kitöltésére: törekszik – nem törekszik
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Technika és életvitel
Munkái: szépek – igényesek – pontosak – gyakran pontatlanok
Az eszközökkel és az anyagokkal: ügyesen – biztonságosan – bizonytalanul bánik
Kézügyessége: kiváló – jó – korának megfelelő – koránál fejletlenebb
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
Testnevelés
Az órákon, foglalkozásokon: aktív – együttműködő – közömbös
Erőnléte, állóképessége: kiváló – korának megfelelő – csak kis terhelést bír
A szabályokat: önként, pontosan – csak utasításra – ritkán utasításra sem tartja be
Mozgása: harmonikus – összerendezett – koordinálatlan
Különösen ügyes: …………..
(A pedagógus rövid szöveges értékeléssel egészítheti ki a minősítést.)
A tanító/osztályfőnök egyéb tantárgyakról szóbeli minősítést adhat, végül megjegyzéseket tehet.
A félévi minősítés zárása:
A ….. tantárgyból dicséretes teljesítményt nyújtott. A második félévben …. tantárgyból fokozott segítséget igényel.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.