Vállalkozó nők. Mivel jár, mit jelent, ha magadnak dolgozol?
Van, aki önmegvalósítási céllal, világmegváltó tervekkel kezd vállalkozni. Van, aki erre született; tele van újabb és újabb ötletekkel, a legbanálisabb elgondolásokból képes ragyogó bizniszt csinálni. Van, aki a kapcsolatrendszerét aknázza ki roppant ügyesen, s erre alapít vállalkozást, s vannak, akik irtó tehetségesek, de az üzleti érzékük csapnivaló. Van, aki nem elég merész saját útra lépni – mert kell hozzá bátorság is. Pénz is, hogy egyáltalán el tudj indulni. Mások kényszerből indítanak vállalkozást; nem tudnak vagy nem akarnak elhelyezkedni a szakmájukban, ezért vállalják a szabadúszást, vállalva az elúszás kockázatát is. Persze kényszerből indított vállalkozások is lehetnek nagyon sikeresek. A siker pedig inspiráló.
A saját vállalkozás szabadságot ad, relatív kötetlensége mellett is fegyelemre, okos időbeosztásra kényszerít és folyamatos fejlődésre. Ha felfut, szabad(abb) lehetsz, kiszervezheted a feladatokat, de addig nincs megállás, bele kell tenned magad.
A saját út szabadsága viszonylagos. Magadért dolgozol, magadnak, de nem kizárólagosan. Meg kell keresni a kenyérre valót, el kell tartanod (részben vagy egészben) a családodat. Fizetned kell a könyvelőt – ha van, a munkatársakat -, az ilyenolyan adókat, a járulékokat, s minden mást, amire a munkádhoz szükséged van. Bevételt kell termelned, lehetőség szerint korrekt, szabálykövető módon. Ha nem figyelsz a pénzügyi egyensúlyra, ha folyamatosan nagyobbak a kiadásaid, mint a bevételeid, könnyen elcsúszhatsz; márpedig egy csődhelyzetből kikeveredni lelkileg is nehéz, főleg akkor, ha világmegváltó tervekkel vágtál bele.
Bátraké a szerencse?
Min múlik egy vállalkozás sikere? Mennyire jellemzi vállalkozókedv a magyar nőket? Milyen személyiségjegyekkel bírnak az ügyes vállalkozók? Melyik évben dől el többnyire, hogy egy friss vállalkozás képes-e fennmaradni?
A vállalkozásokat – akár nő, akár férfi a vállalkozó – alapvetően két típusba sorolhatjuk a vállalkozó motivációja szerint. Az egyik csoportba azok tartoznak, akik a lehetőség által motiváltak, ők egy üzleti lehetőséget ragadnak meg. A másik csoportba tartozók a szükség által motiváltak; ők nem látnak más megoldást a megfelelő megélhetési forrás előteremtésére – nyilatkozta korábban a magazinnak Papszt Kriszta, pénzügyi és vállalkozásfejlesztési tanácsadó vállalkozói és jó(l)lét mentor. Különböző kutatások adatai alapján elmondható, hogy a lehetőség által motivált női vállalkozói aktivitás összefügg a nők foglalkoztatottságának mértékével. A nők vállalkozókedvére kihat az is, hogy mennyi pozitív, megerősítő példát látnak.
Azokon a területeken vannak többen a női vállalkozók, ahol nem tartanak attól, hogy sikertelenek lesznek. Tapasztalatunk az, hogy a nők olyan „témában” indítanak vállalkozást, amelyhez érzelmileg kötődnek, kevesebb a csak anyagi megfontolásból indított női vállalkozás. Éppen ezért az is tapasztalat, hogy a női vállalkozások sokszor indulnak el üzleti terv, cashflow terv nélkül.
Tipizálhatók az ún. sikerágazatok, amelyben a nőknek kifejezetten érdemes vállalkozóként működniük? Papszt Kriszta szerint az már lassan a múlté, hogy jellemzően a fodrász, a műkörmös, s általában véve a női szakmák tartoznak ebbe a körbe. Azokban a szakmákban, ahol egyszemélyes vállalkozást üzemeltet valaki – szinte mindegy, hogy férfi vagy nő -, sikeres lehet. A siker nagy részben múlik a vállalkozó személyiségén, az anyagi helyzetén, a kapcsolatrendszerén.
Nagy kihívás egy vállalkozást beindítani, megismertetni. Összetett dolog. Célszerű az indulás előtt rengeteg kérdést átgondolni, piackutatást végezni, vállalkozási ismeretekkel felkészülni, támogató csapatot építeni ügyvéd, jogász, könyvelő, adótanácsadó, marketinges stb. bevonásával. Persze ezt meg lehet oldani kis költségvetésből is egy támogató közösségben, kapcsolatokat építve. Ha már elindul a vállalkozás, akkor a megismertetéséhez, felfuttatásához vagy időt vagy pénzt kell áldozni.
Ami fontos, legyen egy víziója a vállalkozónak: hova akar eljutni, mit akar megvalósítani. S persze ehhez nem árt, ha van egy stratégiája, terve.
Milyen egyszeri kiadásokkal kell számolni induláskor, illetve melyek a rendszeres, állandó kiadások? Az indulási költségeket, eszközöket a pénzügyi tervben mindenképp érdemes feltüntetni. A várható kiadások pontos felméréséhez össze kell állítani az egyéb indulási költségeket is. Vállalkozás indításakor az alábbi kiadásokra kell számítani:
Jogi forma létrehozásának költsége
Ingatlan, vagy bérleti jog vásárlásának költsége
Üzlethelyiség, iroda átalakításának, dekorációnak a költsége
Felszerelés, berendezés, eszközök beszerzési költsége
Nyitó árukészlet beszerzési költsége
Arculattervezés költsége
Weboldal létrehozásának költségei
A tevékenység megkezdéséhez szükséges reklámköltségek
Jogászok, szakértők díjazása
Különböző, szükséges engedélyek megszerzésének költsége
Bankszámlanyitás költsége
Milyen szempontok alapján célszerű kiválasztani a vállalkozási formát? Íme, néhány szempont: tulajdonosi felelősség. Milyen mértékben akar felelősséget vállalni? Teljes vagyonával, törzsbetétjével? Presztízs. Ha a célcsoportot nagyvállalatok képezik, akkor a kft-nek nagyobb a presztízsértéke, mint egy egyéni vállalkozásnak. Egyedül vagy többen lesznek a vállalkozásban?
Ha valaki nagyon jó valamiben, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy vállalkozóként is sikeres lesz. Milyen “személyiségbeli” többletek szükségesek a vállalkozás felfuttatásához? A siker relatív, mindenkinek mást jelent sikeresnek lenni. Egy 1000 vállalkozónő körében végzett kutatás eredménye alapján sikeres vállalkozónő az, aki folyamatosan fejleszt és fejlődik, együttműködik más vállalkozásokkal, rendelkezik folyamatos bevételt biztosító vevő- és ügyfélkörrel, ismerik a pályázati forrásokat és pályáznak, hajlandók bankhitelt igénybe venni, van honlapjuk, s rendelkeznek üzleti tervvel.
A személyiségbeli többletek? Jó, ha az illető motivált, teljesítmény- és sikerorientált, szereti a függetlenséget, magabiztos, képes gyors döntéseket hozni, s szükség esetén képes korrigálni a döntését, bízik önmagában, s abban, hogy képes valóra váltani terveit, optimista, pozitívan gondolkodik, jól tűri a kudarcot, képes ésszerű kockázatvállalására, tud csapatban dolgozni, de képes egyedül is boldogulni, szereti a kihívásokat, képes a figyelmét megosztani, innovatív, átfogóan képes gondolkodni, van víziója, képes nyíltan kommunikálni, jól tudja kezelni a feszült helyzeteket, képes a hibáiból tanulni…
A vállalkozás túlélése szempontjából az első 3-3,5 év a kritikus. A siker érdekében fontos a folyamatos tanulás, készségfejlesztés, és kapcsolatépítés. Azt, hogy mikor kell egy vállalkozást „bezárni”, a számok döntik el. A vállalkozói létforma nem kortól függ. A kisgyermekes anyukák „mozgatórugója”, hogy kötetlenebb időbeosztásban, a család érdekeinek szem előtt tartásával akarnak maguknak munkahelyet teremteni; s ezt csak erősíti az a tény, hogy nem minden munkahelyre, pozícióban tudnak, akarnak visszamenni szülés után. Az életkor helyett sokkal inkább a személyiségtípus a mérvadó ebben a kérdésben.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.