Hogyan készítsük fel a kiselsősöket az iskolakezdésre?
Az óvodából az iskolába való átmenetet a szülők is nagy várakozással élik meg. A gyermek iskolára való felkészítését többféle módon segíthetjük.
Fizikai felkészülés
Az egészséges étrend és elegendő alvás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. Fontos, hogy a gyerekek minőségi és mennyiségi alvására már az iskolakezdés előtt figyeljünk, hogy a napi rutin részét képezze a lámpaoltás meghatározott ideje. Odafigyeléssel, következetességel támogathatjuk a gyermek megfelelő biológiai ritmusát, ami az egészséges életmód egyik kulcsfontosságú eleme. Az iskolakezdés előtt néhány héttel a reggeli ébresztő idejét is korábbra hozhatjuk, alkalmazkodva a szeptemberben kezdődő napindításhoz.
A fizikai felkészítéssel segíthetjük, hogy a gyerekek energikusak és koncentráltak legyenek.
Iskolakezdés előtt célszerű meggyőződni arról is, hogy a gyermek egészséges, nincs olyan egészségügyi problémája, ami befolyásolhatja az iskolai teljesítményét. Ha a gyermek eltérő fejlődésű, és erről van feállított diagnózis, feltétlenül javasolt a tanév elején személyes konzultációt kezdeményezni az osztályfőnökkel, az iskolában elérhető szakemberekkel (fejlesztőpedagógus, iskolapszichológus, szociális segítő stb.). Ezzel a gyermek beilleszkedését segítjük. Amennyiben nincs felállított diagnózis, számíthatunk arra, hogy a pedagógusoktól kapunk visszajelzéseket esetleges nehézségekről (viselkedési, beilleszkedési, magatartási zavar, figyelemzavar stb.), ennek érdemes utánamenni, ehhez is kérhetünk segítséget az iskolában elérhető szakemberektől.
Ha a kisdiák számára fejlesztéseket javasolnak, ezeket vegyük komolyan! Ebben az életkorban komoly eredmények érhetők el rendszeres és szakszerű fejlesztéssel. (Gyermekvédelmi megközelítésben elhanyagolásnak számít, ha a gyermek a szülő döntése miatt nem kapja meg a javasolt fejlesztéseket. Ez pedig gyermekvédelmi jelzésre kötelezi azokat a szakembereket, akik tudnak erről.)
Szellemi és érzelmi felkészülés
Pozitív hozzáállás kialakítása: beszéljünk pozitívan az iskoláról, hogy a gyermek ne riadjon vissza az iskolakezdéstől. Mesélhetünk a saját iskolai élményeinkről, a pozitívumokra fókuszálva. Nem érdemes előrevetíteni problémákat, vagy fegyelmezési céllal az iskolával riogatni, ezzel csak szorongást váltunk ki a gyermekből.
Szociális készségek fejlesztése: segítsük a gyerekeket a társas kapcsolatok kialakításában, építésében, iktassunk be rendszeresen például játszótéri találkozókat vagy közös játékokat, közösségi programokon való részvételt.
A beszélgetés is nagyon fontos! Kérdezzük meg a gyerekek véleményét különböző témákban, és hallgassuk őket figyelmesen. Ez segíti őket az önkifejezésben. Tanítsuk meg a gyerekeket kérdezni is, ha beszélgetünk velük, motiváljuk őket arra, hogy aktívan vegyenek részt a beszélgetésekben. A közös, együttműködést igénylő játékok, közös feladatok is fejlesztik a szociális készségeket.
Az érzelmi intelligencia alapjait kisgyermekkorban alapozhatjuk meg, ebben is kulcsfontosságú a beszélgetés, az érzelmek, érzések szabad kinyilvánítása. Rendszeresen kezdeményezzünk beszélgetést a gyerekekkel arról, hogyan érzik magukat, és ún. pozitív kicsengésű énüzenetekkel is kommunikálhatunk velük, például: „nehéz volt ez a nap számomra, de minden sikerült, amit elterveztem”, „büszke vagyok rád, mert…”, „úgy érzékelem, hogy ma…” stb. Sok családban még mindig tabu érzésekről, érzelmekről beszélni…
A szerepjátékok is remekül fejlesztik a szociális kompetenciákat. A gyerekek különböző helyzetekbe képzelhetik magukat, ami segít nekik megérteni mások nézőpontját és fejleszti az empátiájukat. Kérdésekkel is segíthetjük ezt a folyamatot: „Mi történt? Szerinted hogy érzi magát most a bőrében…?” „Te mit tettél volna a helyében…?” stb.
Konfliktuskezelés. Az iskolában (is) lesznek konfliktusok, ez biztos, de a gyerekeket nem érdemes előre kifejezetten erre kondicionálni. Indirekt módokon viszont segíthetjük fejleszteni a konfliktuskezelési készségeket. Érdemes beszélgetni a gyerekekkel arról, hogyan oldhatják meg a konfliktusokat békés módon, hogyan lehet megbeszélni a problémákat, kompromisszumot kötni és bocsánatot kérni.
Beszélgethetünk arról is, hogy mit jelent a kirekesztés, mi mindenben tud megnyilvánulni. És arról is, hogy miért nem elfogadható az agresszió, a bántalmazás. Fontos tudatosítani szülőkben, gyerekekben is, hogy konfliktus, bántalmazás esetén segítséget kérhetnek az iskolában. Ez nem árulkodás! (A pedagógiai szemlélet, ha lassan is, de pozitív irányba változik e tekintetben…) A bántalmazás, kirekesztés ellen fontos békésen fellépni, szakszerű segítséget kérni (az iskolapszichológus, a szociális segítő osztályfoglalkozásokat tud tartani ebben a témában).
A társas szabályok és etikett alapja a békés együttélésnek. Beszélgessünk a gyerekekkel a társas szabályokról, az etikett fontosságáról! Gyakoroljuk a köszönést, a kérdezést és a köszönetnyilvánítást. Mutassunk jó példát a gyerekeknek! A gyerekek sokat tanulnak a szüleik és környezetük viselkedéséből, ezért fontos, hogy szülőként is betartsuk a társas szabályokat és udvariasan viselkedjünk.
Tanulmányi felkészülés
Olvassunk együtt a gyerekekkel, és bátorítsuk őket, hogy próbáljanak meg saját történeteket írni vagy rajzolni.
Játsszunk egyszerű számolós játékokat, melyek segítenek a gyerekeknek megérteni az alapvető matematikai fogalmakat.
Gyakorlati előkészületek
Iskolai felszerelés beszerzése: vásároljuk meg közösen az iskolai felszereléseket, hogy a gyerekek izgatottan várják az iskolakezdést.
Iskolába való bejárás gyakorlása: ha szükséges, gyakoroljuk a közlekedést az iskolába, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat.
Inspiráló tanulósarok kialakítása.
Mentális és érzelmi támogatás
Nyitott kommunikáció: biztosítsuk a gyerekeket arról, hogy bármilyen kérdésük vagy félelmük van, azt megoszthatják velünk.
Stressz kezelése: tanítsuk meg a gyerekeket egyszerű stresszkezelési technikákra, mint például a mély légzés vagy a relaxációs gyakorlatok.
Ezek a lépések segíthetnek abban, hogy a gyerekek magabiztosan és felkészülten kezdjék meg az iskolai életüket. Az egyéni szükségletek figyelembevétele és a rugalmasság kulcsfontosságú a sikeres iskolakezdéshez.
Nyitókép: Ksenia Chernaya/Pexels
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.