Logopédiai gyakorlatok ovisoknak – Beszédfejlesztő feladatok otthonra 3.
Az óvoda utolsó évében minden intézményben sor kerül az iskolaérettségi vizsgálatra. A vizsgálat részét képezi – több más mellett – a logopédiai szűrés, a nyelvi készségek felmérése. (Nézik emellett a gyermek mozgásfejlettségét, szociális érettségét, logikai képességeit is.) Általánosságban elmondható, hogy minden csoportban akadnak gyerekek, akiket logopédiai foglalkozás keretében fejleszteni szükséges, általában azért, mert bizonyos hangzókat nem tudnak tisztán kiejteni vagy rosszul artikulálnak. Segíthetjük a gyermek fejlődését, a logopédus munkáját! Érdemes otthon is beiktatni néhány feladatot – ehhez nyújt segítséget az alábbi összeállítás.
A logopédia egyik fontos feladata a megfelelő nyelvhelyzet kialakítása; fontos, hogy a nyelvmozgás leváljon az állmozgásról, továbbá, hogy a nyelv pontosan a felső fogsor fogmederéhez támaszkodjon. A nem megfelelő nyelvhelyzet beszédtünetekben is megnyilvánul, a t,d,l,n,r,sz,z,c,s,zs,cs,ty,gy,ny, hangok képzése nem tökéletes. Az ún. ropis és csettintős játékkal jól erősíthetők a nyelv izmai, a rendszeres gyakorlás segít abban, hogy a gyermek a nyelvmozgását tudatosan irányítani tudja.
Gyakorlatok
1. Tükör előtt nyisd nagyra a szád, nyújtsd előre a nyelved. Tegyél rá egy ropit. Emeld a ropit a felső fogsorodhoz, majd vissza. A feladatot naponta ismételd tízszer!
2. A tükör előtt nagyra nyitott szájjal csettints tízszer. Ügyelj arra, hogy csettintés közben csak a nyelved mozogjon!
3. Tükör előtt nyisd ki, majd lazán zárt össze a szád – tátogj úgy, mint a hal! Ismételd tízszer!
4. Tükör előtt csücsörítsd és mosolyogj! Dobj puszit csücsörítős és mosolygós szájjal! Ismételd tízszer!
Sziszegő hangok gyakorlása
Óvodáskorban a racccsolás és/vagy a pöszeség nem számít kirívó beszédhibának, mindkettő jól korrigálható. A hibás kiejtés jelentkezhet csak a szó elején, a szó közepén, vagy a szó végén, van, hogy csak egyes szavak ejtődnek hibásan; a raccsolás és a pöszeség az s, sz, c, cs, z, zs és az r hangokat érinti, így gyakorlás során szavakat ismételtessünk a gyermekkel, melyekben ezek a hangzók előfordulnak (a szó elején, a szó közepén, a szó végén illetve többszörösen).
A gyakorlást érdemes szótagolással kezdeni!
Gyakorlatok
szi – szé – sze – szá – sza – szo – szö – szu – szü
isz – asz – ász – ész – esz – osz – ösz – usz – üsz
iszi – észé – esze – ászá – asza – oszo – öszö – uszu – üszü
Rajzos-színezős feladat: rajzoljunk tele egy oldalt sz-betűvel kezdődő egyszerűbb ábrákkal. Kérjük meg a gyermeket, hogy színezzék ki a képeket, miközben az ábrán látható dolgokat megnevezi. Mi kerüljön a lapra? Szív, szilva, szék, szemüveg, szánkó, száj, szalámi, szög, szőlő, szitakötő, asztal, nyuszi, kolbász, ananász stb.
Beszédgyakorlat. Naponta ismételtessük a gyermekkel az alábbi mondatokat!
Guszti eszik.
Guszti szőlőt eszik.
Guszti Esztivel szőlőt eszik.
Guszti Esztivel hosszú szemű szőlőt eszik.
Guszti Esztivel hosszú szemű szőlőt eszik a gesztenyefa alatt.
Szonja szoknyát vesz fel.
Szonja szövetszoknyát vesz fel.
Szonja ősszel szövetszoknyát vesz fel.
Szonja ősszel szövetszoknyát, szép kendőt vesz fel.
Szonja ősszel szövetszoknyát, szép kendőt vesz fel, ha fúj a szél.
Mondóka – tanítsuk meg a mondókát!
Három szamár szaladgál,
Országúton poroszkál,
Széllel szemben nyargalászik,
Messzire fut, alig látszik.
hirdetés ▼
hirdetés ▲
Korábbi összeállítások
2011-ben kezdődött a történetem a Facebookon. Online magazinként 2013 óta létezem. Független vagyok. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.