Mária. Jézus születésének drámai körülményeire összpontosít a Netflix látványos filmje
Az adventi időszakra időzítette a Netflix a Mária c. film premierjét: 2024. december 6-ától érhető el a kínálatban az amerikai-brit történelmi dráma, ami kevéssé szokványos megközelítésben, Mária és I. Heródes zsidó király egyéni drámájára fókuszálva mutatja be Jézus születésének történetét.
A film látványvilága megragadó, a történések egyik kiemelt helyszíne a Jeruzsálemi templom, ami Heródes egyik hatalmi szívügye volt, sok időt és pénzt áldozott a bővítésére. A kb. 20 méter magas gyönyörű, monumentális épületet Heródes templomának nevezik, „Harmadik templomként” is ismertté vált. Érdekesség, hogy az arannyal fedett templomban kárpit választotta el az Isten számára fenntartott szent helyet a templom többi részétől, és ez a kárpit hasadt szét Jézus kereszthalálakor teljes hosszában. A Mária c. film ezt nem mutatja be, igaz, nem is jut el Jézus halálig a cselekmény, D. J. Caruso rendező filmje a Messiás születésének körülményeire összepontosít. Érdekes adalék az is, hogy a Templomból napjainkra megmaradt jeruzsálemi Siratófal a Heródes által újjáépített templom külső udvarát határolta nyugatról.
Júdea királyát, Heródest a zseniális Sir Anthony Hopkins alakítja; hatalomittas, kegyetlen, realitásérzékét fokozatosan elvesztő karaktert formál meg, és Hopkins tökéletesen adja vissza a tébolyult uralkodó zsarnoki figuráját. Furcsa belegondolni, hogy az Oscar-díjas színész – nem mellékesen tehetséges zongorista, zeneszerző – 86 éves.
Jézus édesanyját egy izraeli színésznő, Noa Cohen alakítja, és ezen szereposztás miatt már a premier előtt igen éles kritikákat kapott a film a közösségi médiában, az izraeli-palesztin konfliktus sok embert – érintettet – késztetett ennek kapcsán (is) állásfoglalásra.
***
A történet középpontjában Mária egyéni sorsdrámája áll, ez persze koránt sem bontakozik ki a maga mélységében és teljességében, hiszen Jézus születéséig kísérhetjük nyomon az életét. Mária kiválasztottsága már a fogantatásakor bizonyosság a szülei számára, a neveltetése során ezt igyekeznek is szem előtt tartani. Mária tiszta, Isten felé elkötelezett hithű életet él. Majd – felnőve – találkozik Józseffel, a férfi eljegyzi, s ezután kezdődik a megpróbáltatások sora.
A film érzékelteti, hogy a szeplőtelen fogantatás milyen „hétköznapi” terhekkel, veszélyekkel járt Mária és a családja számára. Veszélybe került a menyasszony jegyessége, (átmenetileg) megrendült benne szerettei bizalma, a nép ítélkezése pedig nem merült ki pusztán pletykában, megvetésben, akkoriban halálra kövezés járt a „hűtlenségért”. Újszerű ez a megközelítés, valóban nem szoktuk Szűz Máriát ilyen „szemüvegen” át látni.
Heródes zsidó király a film másik kiemelt drámai hőse, akit ellenszenvvel, legfeljebb szánalommal tudunk szemlélni. Tébolya fokozódik a Messiással kapcsolatos jóslatokkal; képtelen feldolgozni, hogy a születendő Jézus veszélyt jelenhet a trónjára, ezért elrendeli Betlehemben és környékén a tömeges csecsemőgyilkosságot – minden kétévesnél fiatalabb fiúgyermeket megölet.
A hagyomány 2000 gyermekről tud, ami elképzelhetetlenül nagy számnak tűnik; a mészárlás részleteibe pedig jobb bele sem gondolni. December 28. Aprószentek napja, azoké a csecsemőké, akiket az újszülött Jézus után nyomoztató Heródes mészároltatott le.
A Mária c. film megmutatja, milyen viszontagságok közepette kezdődött Jézus élete; erről a mélypontról ível majd további mélységekbe a kiválasztott nő, Anya sorsdrámája.
Elgondolkodtató, magával ragadó filmdráma, elcsendesítő adventi program.
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.