Miért népszerű a fehérjediéta? Segít az éhség leküzdésében, kalóriaégető, gyorsítja az anyagcserét, intenzíven fogyaszt

A fehérjediéta újabban igen népszerű fogyókúrás módszer, nem véletlenül: a magas fehérjetartalmú diéták jóval hatékonyabban működnek, mint az egyéb táplálkozási elvek. 

Magas fehérjetartalmú diétáról beszélhetünk, amikor a táplálék energiatartalmának 30 százalékát fehérjék adják – mondja Farkasdi Edina dietetikus. A megemelt fehérjetartalom segít az éhség leküzdésében is, ráadásul a fehérjék segítenek elégetni a kalóriákat: a magas proteintartalmú étrend 20-30 százalékkal gyorsíthatja az anyagcserét – fejti ki a szakember. Kutatások igazolják, hogy fehérjediétával 43 százalékkal több zsírtól szabadultak meg a fogyni vágyók a magas szénhidráttartalmú diétát folytatókhoz képest ugyanannyi idő alatt. 

Az állati eredetű élelmiszerek közül a sovány húsok és a halak, a sovány tej és tejtermékek, a tojás, míg a növényi eredetűek közül a hüvelyesek, az alga, a csírák és az olajos magvak tartoznak a legjobb proteinforrások közé.

– Egy jól összeállított, személyre szabott, magas fehérjetartalmú étrend és a rendszeres testmozgás mindenképpen meghozza az eredményt, így mindenkinek érdemes belevágni – javasolja a dietetikus. Farkasdi Edina szerint felnőttek esetében a fehérjebevitel optimuma 1 gramm testtömeg kilogrammonként. Tehát egy karcsú, 50 kilogrammos hölgy napi szükséglete 50 gramm, egy megtermett, 90 kilós férfié 90 gramm. Aktív életvitel mellett, betegség esetén, idősek, gyerekek és kismamák számára ennél nagyobb a szervezet fehérjeigénye.

A fehérjékről

A természetben megtalálható fehérjék 22 aminosavból állnak, a szervezetünk ezek egyikét sem nélkülözheti. Némelyiket a szervezet képes előállítani, de vannak olyanok, amelyeket táplálékkal kell bevinnünk, ezeket nevezzük esszenciális aminosavaknak. Ha egy fehérje rendelkezik az összes esszenciális aminosavval – mégpedig megfelelő arányban –, akkor azt elsőrendű, komplett, teljes fehérjének nevezzük. Ilyen fehérjeforrások a tojás, a tej és a tejtermékek, a halak és a húsfélék.

– A fehérjediéta összeállításánál nagyon fontos, hogy a komplett teljes értékű fehérjeforrásokat részesítsük előnyben. Rendszeres testmozgásnál több teljes értékű fehérjét igényel a szervezetünk. A sovány tej és tejtermékek, a húsfélék, a halak és a tojás kiváló fehérjeforrások – fejti ki a dietetikus.

Miért fontos a fehérje fogyasztása, ha sportolunk? Az edzés alatt az izomrostok szerkezetében úgynevezett mikrosérülések (apró „szakadások”) keletkezhetnek, valamint hosszú távú terhelés esetén beindul a fehérjebontás is, mivel ilyenkor a szénhidrátok, zsírok mellett az izomfehérjék is biztosítanak energiát. Bármilyen sportról is van szó – legyen az futás, úszás, fitnesz – a fehérjéknek az edzés után rendkívül fontos szerepük van, segítik az izmok regenerálódását.

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennyolc − tíz =

hirdetés