Személyiségfejlesztés, önismeret játékosan. Melyek a legfontosabb értékek az életedben?
Eszedbe jutott már valaha, hogy társasjáték segítségével próbálj megismerni valakit vagy akár önmagad (mélyebb) felfedezéséhez hívj segítséget ily módon? Akár baráti összejöveteleken vetnéd be, akár a családtagjaidat vonnád be, vagy esetleg munkahely csapatépítés keretében nyúlnál hozzá, egy ilyen játék az őszinteségen túl nagy fegyelmezettséget és empátiát igényel, mivel érzékeny pontokra is rátapinthat, olyan dolgokat is kihúzhat belőled, amiről egyébként nem szívesen vagy nem is beszélnél. Ez minden játékostársra elmondható. Összességében mégis izgalmas utazásra invitálnak a pszichológiai játékok, nem az a céljuk, hogy rosszul érzed magad közben vagy utána, sőt! Egy jó játék felszabadítóan hat rád és ténylegesen összekovácsoló ereje van.
Sokféle pszichológiai társasjáték létezik, ezek közül való a Relativity Érték-kaleidoszkóp, mellyel érdemes megismerkedni. Tizenhárom éves kortól ajánlják, és 2-8 személy játszhatja. Mit ígér? A készítőket idézve: „Lehetőséged nyílik önmagad és társaid jobb megismerésére. Megtanulsz az értékek vonatkoztatási rendszerében gondolkodni. Megláthatod a dolgok másik oldalát is. Megértheted mások nézőpontját. Megtudhatsz dolgokat magadról a többiek szemszögéből. Tökéletesedik a kommunikációd. Árnyaltabbá válik a világlátásod. Fejlődik az érzelmi intelligenciád.”
A játékhoz 304 darab kártya tartozik, melyeken egy-egy felirat olvasható, csupa olyan fogalom, amelyekhez fontos érzések és egyéni megélések tartoznak, valamiféle értéket képviselnek, széles értékskálán, a negatívtól a pozitív tartományig. Van, ami kellemes érzést hív elő, van, amelyik nem, és ennél a résznél adódhatnak „kényelmetlen” helyzetek, de ha érző partnerekkel játszol, nem lesz nehéz megnyílni a játéknak. Nem véletlen, hogy extra játékszabályok betartásával lehet belekezdeni, ezek az alábbiak: odafigyelés, „nem szólunk közbe”, „érzelmekkel nem vitatkozunk”, „saját nevünkben beszélünk”, „tapasztalatot fogalmazunk meg, nem ítéletet”, „a saját érzelmi érintettségünket keressük”, „mértéktartás”, „titoktartás”. Ezeknek a szabályoknak egyébként számos interakcióban, hétköznapi helyzetben is nagy hasznát vehetjük… Iránymutatók a kapcsolatainkhoz, a viszonyulásainkhoz, a kommunikációnkhoz.
Számomra már a kártyák felfedezése is izgalmas volt. Véletlenszerűen húztam 5 kártyát a paksamétából, az alábbiakat:
sértés
pontosság
szabálytalanság
feloldozás
viszonylagosság
Mindegyik elgondolkodtat és különböző érzéseket, tapasztalatokat hív elő. A játék során a kártyák vannak főszerepben, melyekkel különböző feladatokat lehet megoldani, aszerint, hogy melyik feladatot adja ki a két dobókocka a 11-ből. A feladatok között található történetmesélés, asszociáció, „vásár”, csere… tehát a játékot változatosan lehet játszani, megdolgoztat és ébren tartja a figyelmet.
A cikk zárásaként húztam még 3 kártyát, melyekre itt, nyilvánosan asszociálok.
- Hiúság. Szerintem: a hiúság az igényesség motorja, ebben is az mérték az érték, inkább legyen, mint ne legyen. Akkor az igazi, ha nem csak a külsőségekre korlátozódik…
- Passzivitás. Szerintem: fakadhat erőtlenségből, a lelkesedésre való képesség hiányával vagy elvesztésével, alapvetően negatív minőségként tudom értelmezni; ami/aki passzív, az nem előremutató, inkább megrekesztő és hátráltató.
- Felszabadultság. Szerintem: egy egészséges lelkiállapot, mondhatni, a lélek egészsége…ebben az állapotban nincs szorongás, félelem, egyéb visszatartó „érzelmi energia”. A felszabadultság rokon az elégedettséggel és az életigenléssel. Jó lenne (többet) ebben az állapotban létezni…
A Relativity-ről a hivatalos weboldalon olvashatsz bővebben >>
Nyitókép: Maria Orlova, Pexels
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.