A mozgásfejlődés fontossága, szerepe csecsemő- és kisgyermekkorban. Ötletek játékos fejlesztéshez, tippek gyógypedagógustól
Minden (jól funkcionáló) szülő természetes vágya, hogy a gyermeke úgy fejlődjön, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Főleg az első gyermekes szülők hajlamosak a túlzott aggodalmaskodásra, árgus szemekkel figyelik a kicsi minden mozdulatát.
Előfordul sajnos, hogy a baba nem úgy fejlődik, ahogy a vele egyidősek, és ezt általában a szakemberek is korán kiszűrik, de van, hogy bizonyos problémák váratlanul, relatíve későn derülnek ki, például óvodáskorban vagy iskolakezdés előtt. Hogyan függ össze a mozgás és a tanulás? Gyógypedagógust kérdeztünk.
Melyek a legjobb fejlesztő feladatok, játékok az ovis korosztálynak finommotorika és nagymozgások fejlesztéséhez?
Érdemes egyszerűbb feladatokkal indítani, mint gyurmázás, papír apróra tépkedése, vagy mozaikminták kirakása. Aztán jöhetnek „komolyabb” feladatok, például építőkockás játékok. Folyékony szappan helyett adhatunk a gyerek kezébe hagyományos szappant, meg kell, hogy tartsa a kezében, és ez már összetettebb mozdulatot igényel. Játszhatunk az ujjakkal, végezhetünk ujjtornát, jó játék lehet egy hosszabb fonal feltekerése egy papír gurigára – ez koncentrációt igényel és fejleszti a precizitást.
Hogyan ismerhetjük fel, hogy probléma lehet a gyermek finommozgásával, és miért fontos ennek fejlesztése?
A mozgás – nagymozgások, finommotorika -, a kognitív műveletek és a beszéd összefüggnek, a három terület egymásra hatással van. Tehát amennyiben a mozgás területén elmaradás tapasztalható, valószínűleg a beszéd és a kognitív műveletek is érintettek, ezért nagyon fontos az esetleges elmaradásnak mihamarabbi észrevétele, illetve ezen területek együttes fejlesztésének megkezdése.
Mikor ismerhető fel legkorábban, hogy a gyermek mozgásban kissé elmaradottabb a társaihoz képest?
Már csecsemőkorban felismerhető a mozgás területén való elmaradás a reflexek segítségével, illetve a mozgás fejlődésének nyomon követésével.
Melyek azok a mozgások, amelyek kulcsfontosságúak és jelzésértékűek bizonyos problémák kiszűrésére?
Jelzés lehet, ha késik a teljes mozgásfejlődés, például a hasra fordulás későbbre tolódik. De bármelyiket említhetném. Kulcsfontosságúnak számít a kúszás és mászás megléte, minősége, illetve sorrendje. Meghatározó, egy-egy mozgás hiánya is, ha például kimarad a kúszás, csak mászás van. Egyes esetekben a mozgásminta nem megfelelő minőségű, például csak az egyik oldalát használja – jobb kéz, jobb láb, bal kéz, bal láb. Van, hogy elmaradnak az úgynevezett keresztező mozdulatok, és az is előfordulhat, hogy a mozgások sorrendje felcserélődik, például előbb mászik, mint kúszik a gyermek. Ezek mind-mind jelzések, valamint intő jelek lehetnek a későbbiekre, tanulmányokra is kihathatnak. Számos anamnézisben éppen ezért ezek a mozgásminták kérdésként szerepelnek.
Fontos, hogy folyamatosan egyeztessünk az óvónővel, hogy mit lát a gyermek mozgásán! Fontos időben elkezdeni a fent említettek alapján a fejlesztést.
Az interjút Tolvaj Vica készítette
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.