A szeretet nem elég. Milyen megerősítésekre van szükséged a kapcsolatban? Hatásos önreflexiós gyakorlat, nem csak pároknak

Párkapcsolatban, házasságban, a családban sok „részegységből” tevődik össze az összetartó erő. Ezek a kapcsolat minőségéről is árulkodnak, mégsem jellemző, hogy sorra vesszük ezeket a fontos „összetevőket”. Sokan elintézik annyival, hogy a szeretet a legfontosabb, ez mindent magában foglal, ha a szeretet megvan, nem szenvedhetünk hiányt semmiben. Ez bizonyos értelemben így is van, de lássuk be, azért meglehetősen felszínes és naiv magyarázat. Időnként igenis érdemes a kapcsolatunk mélységét, minőségét más szemmel is megvizsgálni.

Párkapcsolatban, házasságban élők számára hatékony lehet az alábbi „gyakorlat”, habár kiterjeszthető baráti és munkatársi kapcsolatra is. Hivatásos segítők ezt a módszert egyébként alkalmazzák, alkalmazhatják ügyfeleiknél, ha úgy ítélik meg, hogy segítheti a hozzájuk fordulókat, akik ezzel az önreflexiós gyakorlattal feltérképezhetik a saját kapcsolathálózatukat, a rendelkezésükre álló természetes támaszokat, azok milyenségét (elégséges, elégtelen voltát vagy akár az erejét). Végighaladva a listán, elmondható, hogy sok esetben igencsak meglepő eredmények (válaszok) születnek. Ez a gyakorlat (hivatalos nevén kapcsolathálózati kártya) rámutat, hogy milyen dolgokat várunk, várhatunk el a másiktól (másoktól), s ezeket milyen fokban kapjuk meg a konkrét, vizsgált kapcsolatban. Ötös skálán lehet jelölni, hogy az adott „támasz” mennyire jellemző az adott kapcsolatban. 

A gyakorlat elvégezhető párosan is, de egyedül is végigvehetjük. Ha párosan végeznénk el, fontos, tisztázó beszélgetés alapjául is szolgálhat, a szőnyeg alá söpört, a nem vagy kevéssé érzékelt hiányosságokat feltárva a gyakorlatnak kapcsolatmegújító hatása is lehet – érdemes ezzel a szándékkal belekezdeni, hisz nem a problémák keresése, hanem a jobbító szándék a cél.

A feladat. Gondold végig az alábbiakat aszerint, hogy

  1. milyen fokban van igényed az adott kapcsolatban az alábbi 14 támaszra? (1-től 5-ig jelöld)
  2. milyen fokban kapod meg az adott kapcsolatodban ezeket? (1-től 5-ig jelöld)
Mennyire fontosak számodra az alábbiak?

Jelöld 1-től 5-ig terjedő skálán! Az egyes, ha egyáltalán nem fontos számodra, kettes, ha kissé fontos számodra, hármas, ha közepesen fontos, négyes, ha elég fontos, ötös, ha nagyon fontos. 

1. Figyelmesség (dicséret, érdeklődés, amit a másiktól kaphatsz)

2. Hasznosság megélése (a gondoskodás, segítés öröme)

3. Szeretet (gondoskodás, érzelmi vonzódás)

4. Testi közelség (érzelmi és fizikai kielégülést jelentő intim viszony)

5. Valahova tartozás (közös aktivitások, együttlét, a valahová tartozás érzése)

6. Bátorítás (a másik által történő megerősítés, annak megélése, hogy bíznak benned)

7. Elismerés (bizalom és megerősítés, amit a másiktól kaphatsz, elfogadottság érzése, empátia)

8. Vigasz (megnyugtatás, a másik által nyújtott érzelmi támasz megléte)

9. Példa (példa, minta, amit a másik adhat)

10. Vezetés (tanács, szellemi támogatás)

11. Anyagi segítés (anyagiakban vagy eszközökben megjelenő támogatás)

12. Tudás (hasznos információk a másiktól)

13. Őszinteség (nyílt kommunikáció, érzelmek kifejezése)

14. Kölcsönösség (adás és elfogadás megélése)

 

Most gondold végig azt, hogy milyen fokon éled meg ebben a kapcsolatban az alábbiakat?

Jelöld 1-től 5-ig terjedő skálán. Az egyes a legkevésbé jellemző, a kettes kissé jellemző, a hármas a közepesen jellemző, a négyes az eléggé jellemző, ötössel pedig azt jelölheted, ha maximálisan elégedett vagy. 

1. Figyelmesség (dicséret, érdeklődés, amit a másiktól kaphatsz)

2. Hasznosság megélése (a gondoskodás, segítés öröme)

3. Szeretet (gondoskodás, érzelmi vonzódás)

4. Testi közelség (érzelmi és fizikai kielégülést jelentő intim viszony)

5. Valahova tartozás (közös aktivitások, együttlét, a valahová tartozás érzése)

6. Bátorítás (a másik által történő megerősítés, annak megélése, hogy bíznak benned)

7. Elismerés (bizalom és megerősítés, amit a másiktól kaphatsz, elfogadottság érzése, empátia)

8. Vigasz (megnyugtatás, a másik által nyújtott érzelmi támasz megléte)

9. Példa (példa, minta, amit a másik adhat)

10. Vezetés (tanács, szellemi támogatás)

11. Anyagi segítés (anyagiakban vagy eszközökben megjelenő támogatás)

12. Tudás (hasznos információk a másiktól)

13. Őszinteség (nyílt kommunikáció, érzelmek kifejezése)

14. Kölcsönösség (adás és elfogadás megélése)

 

Elgondolkodtató, ha többségben van a 1-es és a 2-es értékelés, illetve az is, ha túl nagy a kontraszt az általad igényelt és a tényleges megélés között. Ráeszmélhetsz, hogy bár a szeretet megvan, bizonyos dolgok mégis hiányoznak. Például: nagyon igényled az adott kapcsolatban az elismerést, az őszinteséget vagy a testi közelséget stb., de hiába, nem kapod meg azon a fokon, amennyire szükséged lenne rá. Máris elmondható, hogy nem vagy egyensúlyban. (És nem is leszel, amíg a másik nem is tud erről vagy valamiért képtelen ezt a számodra elvárt szinten nyújtani.)

Nemcsak párkapcsolaton, házasságon, családon belül nyújtott, nyújtható támaszok feltérképezésére jó ez a lista, más jellegű kapcsolatokra is kiterjeszthető (munkatársi vagy baráti kapcsolatok működésére is jól rávilágít).

Amit a gyakorlatról érdemes tudni: érzékeny területeket feszegethet, mert nemcsak azt mutatja meg, hogy mi működik jól az életedben (a kapcsolataidban), hanem a hiányterületekre is rátapinthat. A gyakorlat végeztével valószínűleg tisztábban fogod látni a kapcsolataid erősségeit és a javítandó részeit. Ha a változtatás iránti igény kölcsönös, elindulhat egy pozitív, életminőséget emelő folyamat a kapcsolatban. Fájó felismerésekhez is juthatunk, persze, hisz nem lehet mindent egy csapásra megjavítani, varázspálca híján a másik embert sem tudjuk megváltoztatni, habár ennek a gyakorlatnak nem is ez a célja.  

Nyitókép: @juanpphotoandvideo, Pexels

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő × egy =

hirdetés