A szokás hatalma. 127 apró trükk a boldogabb, egészségesebb és gazdagabb életért. Könyvismertető

 

Rengeteg életmódtippel, életvezetési tanáccsal vagyunk ellátva, zúdulnak ránk az információk, ám ezeknek nem sok hasznuk van, ha bennünk nem érik meg a valós változtatási szándék, ha a változ(tat)áshoz nincs kellő akarat(erő). Hinni kell abban, hogy mindig van kiút – mindig van remény a változásra, s ebben magunk vagyunk a kulcsfigurák, annak ellenére, hogy hajlamosak vagyunk a körülményeinkkel magyarázni az akadályozó tényezőket. Vannak külső akadályok, természetesen, de a bennünk munkáló elakadásokkal érdemes első körben foglalkozni. Életünk számos területét időről időre felül kell vizsgálni, mindig van, min javítani, jobbítani. A fejlődés mozgatója pedig a változás, a változtatni tudás képessége, ami nem megy komolyabb önvizsgálat nélkül.

A szokás hatalma – 127 apró trükk a boldogabb, egészségesebb és gazdagabb életért. Ez a közelmúltban megjelent könyv kifejezetten jól összeszedett és jól rendszerezett kiadvány. Az első négy fejezet is sok érdekes, hasznosítható – általánosabb – információt tartalmaz, ám az ötödik fejezettől válik igazán izgalmassá az olvasmány. A szerző ezekben a részekben ún. szokáselemeket vesz sorra az élet 7 meghatározó területeiről: karrierépítés, pénzügyek, egészség, kikapcsolódás, rendtartás, kapcsolatépítés, spiritualitás. 

– Azt mondják, a sikerhez vezető út, ha az ember jól választja meg a szokásait. (…) új szokásokat felvenni nem könnyű, sőt, hosszú és sok energiát felemésztő kihívás – olvasható a kötet ismertetőjében. A szokás hatalma című könyvből 127 gyorsan elsajátítható „jó szokás” ismerhető meg, melyek iránymutatóként szolgálnak a saját szokások átalakításhoz, bevezetéséhez, következetes gyakorlásához.

A kötet alapvető szokásokat, támogató szokásokat, illetve elefántszokásokat különböztet meg. Utóbbiak a kényszerű, kellemetlen, nehezebb feladatok megoldásában segíthetnek. Ezen szokások beépítésével önsegítő módon tudjuk szervezni a mindennapjainkat, alakítani életritmusunkat, javítani egészségünket, közérzetünket. A lényeg, hogy ne esetlegesen (ahogy esik, úgy puffan alapon) „működjünk”, hanem tanuljunk meg tudatosan cselekedni a jól-létünk érdekében.

A karrierépítés szokásai c. fejezetben például szó esik a napirend tervezés fontosságáról, a három legfontosabb teendő beazonosításáról, de például arról is, hogy a napi feladatokat miért érdemes (lehetőség szerint) a legnehezebb feladattal kezdeni. A szerző felhívja a figyelmet arra is, hogy hogyan lehet elhárítani a zavaró tényezőket a munka megkezdése előtt (sokakban nem is tudatosul, mennyi minden hátráltatja őket „észrevétlen” egy-egy munkanapon), de jó tippeket ad időgazdálkodáshoz is.

A pénzügyi szokások c. fejezetben a tudatos pénzkezelésről, gazdálkodásról olvashatunk részletesen. Néhány tipp a könyvből: kövesd nyomon kiadásaidat! Legyen költségvetési kereted! Mielőtt nagyobb árfekvésű terméket vásárolnál, végezz összehasonlító elemzést! Írj bevásárlólistát, tervezd meg előre a heti menüt! (Az ételeken, élelmiszereken nagyon sokat lehet spórolni, ráadásul nem a minőségi étkezés rovására.)

Az egészségmegőrzés szokásai c. fejezet is nagyon jó tippekkel szolgál. 

Egészséged a legfontosabb kincsed. Ha nem élsz egészséges életet, akkor céljaid megvalósítására való képességed súlyos hátrányokat szenved, csakúgy, mint a lehetőségeid, hogy a lehető legtöbbet hozd ki életed minden egyes napjából. Miközben állítod, hogy nem fér bele a napjaidba valamilyen testmozgás még ötperces szokásként sem, addig számtalan egyéb apróságot képes vagy megvalósítani korlátozott időn belül… 

Néhány tipp a fejezetből: állj mérlegre! Vezess étkezési naplót! Napi egy élelmiszert helyettesíts valami mással, megpróbálhatsz használni rizs helyett quinoát, majonéz helyett mustárt vagy avokádót, tejföl helyett görög joghurtot, tehéntej helyett mandulatejet stb. Szedj naponta vitaminokat! Tölts meg vízzel egy literes üveget és iszogasd meg pár óra alatt. Hordj lépésszámláló funkcióval rendelkező eszközt! (A mobiltelefon kiváló, tölts le lépésszámláló alkalmazást!) Sétálj! Végezz 7 perces gyakorlatsorokat! Ugrókötelezz! Figyelj a helyes testtartásra! Kövess egy esti „rendszerleállító” rutint!

A kikapcsolódás szokásai c. fejezetből ízelítő: vezess be önképző szokásokat! Olvass el egy könyvfejezetet! Tanulj új szavakat, szókincsed bővítése érdekében. Használj kifestőkönyvet! Rajzolgass! Oldj meg logikai feladványokat, keresztrejtvényeket! Nézz motivációs videókat! Bővítsd a „bakancslistád”, vagy ha nincs ilyened, kezdd el írni! (Ilyen és hasonló kérdéseket válaszolj meg: „Mi szeretnék lenni?”, „Mit szeretnék elérni?”, „Mit szeretnék látni?” stb. Ne becsüld le a gondolat teremtő erejét!) Szerezz örömet másoknak! Bővítsd a „hamarosan” listád, azaz rendszerezd a rövid távú terveidet!

A rendtartás szokásai c. fejezet a rendszerezésben segít. Mindösszesen öt-tíz percet igényel napi szinten a káoszmentes környezet kialakítása. Tippek: pakolj el három dolgot naponta 1-4 alkalommal! Szanálj ki egy tárgyat naponta! Rendezd az irataidat rendszeresen! Rakj időnként rendet a számítógépeden és az okostelefonodban is! Tervezd meg, alakítsd ki a reggeli rutinod – nagyon sokat tudnak hozzáadni a napodhoz a tervezett reggelek.

A kapcsolatépítés szokásai c. fejezetből néhány tipp – elöljáróban, ebben a részben azért akarnak kissé „meredek” ajánlások, például: „Mutatkozz be egy ismeretlennek!” Vadidegennek, és naponta! Ugyanez vonatkozik az „Ölelj meg egy embert!” tippre is. Hát, nem tudom, ki merné ezt „bevállalni”, a fogadtatást is el lehet képzelni… A „Bókolj!” rendben van, fontos, hogy dicsérni, elismerni tudjunk másokat. A többi tipp a könyvben megtalálható.

A spiritualitás szokásai c. fejezetre lehet, hogy kapásból sokan legyintenek, mert a spirituális szóhoz sok negatív tartalom tapad. A szerző ezért magyarázattal is szolgál: szokásaink hozzásegíthetnek a béke és a nyugalom érzéséhez. A szerző a manapság divatos „énidő” fontosságát hangsúlyozza ebben a fejezetben. Tanácsai (többek között): ismételgess megerősítő szavakat! Gondold végig, mi mindenért lehetsz hálás! Lélegezz mélyeket – a tudatos légzés megnyugtat, feltölt. Végezz relaxációs gyakorlatokat! Alkalmazd a kreatív vizualizálást! (Képzeld el a vágyott célodat!) Engedd el a megbántottság érzését! Zuhanyozz meditatívan! (Minden tevékenységbe belevihető a meditatív jelleg…még a mosogatásba is!) Légy kedves minden különösebb ok nélkül! (Ez evidencia is lehetne, de ha körülnézünk, gyakran láthatjuk, hogy a kedvesség ok nélkül szinte már gyanús…) Végezz önkéntes munkát! stb.

Összegezve: A szokás hatalma c. 325 oldalas kötet hasznos, informatív és érdekes kiadvány, amely segíti a helyes életvezetés gyakorlatát.

A könyv az Édesvíz Kiadó gondozásában jelent meg >>

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

húsz − 8 =

hirdetés