A TE meséd. Történetek rólad, neked. Kádár Annamária pszichológus kérdésekkel irányított naplója gyerekeknek íródik és a szülőket szólítja meg
Az egyik legszebb ajándék, amit gyermekünknek adhatunk, ha mesélhetővé tesszük a saját történetét. Ha gyermeket nevelsz, ennek a kiadványnak helye van az életetekben.
A koncepció nem új, léteznek hasonló, úgynevezett kérdésekkel irányított naplók, melyek szülőket, nagyszülőket szólítanak meg, hogy meséljék el történetüket a gyereküknek, az unokáiknak. Ezeknek a hagyományos (papíralapú) naplóknak a kézírás plusz érzelmi többletet ad. Le kell mellé ülni, relatíve időigényes teleírni – és ez benne a jó. Mert ez a napló a gyermek számára évek, évtizedek múltán kincset fog érni… Hisz róla szól. A naplót Kádár Annamária pszichológus, mesepszichológus hitelesíti, ő tervezte meg és állította össze a kérdéseket. A kötet illusztrátora Moldován Mária grafikus – ezúttal is nagyon szerethető képi világot teremtett.
A naplóban megörökíthetők a család fontos pillanatai, emlékei, élményei – fotókkal is illusztrálható.
Az irányított kérdések lehetőséget adnak arra, hogy ne csak a szülő-gyermek kapcsolat örömeit, sikereit gyűjtsük össze, hanem szembenézzünk a megtapasztalt nehézségekkel, csalódásokkal is, és ezekből is erőt és hitet merítsünk.
A magas önbecsülés és a rugalmas alkalmazkodóképesség kialakulásában jelentős szerepe van saját életmesénk és családtörténetünk ismeretének – ezt kutatások sora bizonyítja. Ezt a folyamatot az életszerű történetek támogatják.
A közös történet olyan, mint egy láthatatlan fonal, amely összegubancolódhat, megnyúlhat, de soha nem szakad el. A kézírással megírt családi és személyes történetek lehetőséget adnak arra, hogy gyermekünk a saját életmeséje hősévé váljon, és ha szüksége van rá, mindig feltöltekezhessen édesanyja vagy édesapja személyes üzeneteiből.
Fontos, hogy egy család tagjaként láthassuk és érezhessük magunkat; olyasvalakiként, aki tartozik valahova, aki egy olyan történet szereplője, amely messze visszanyúlik az időben, akinek megvan a maga helye az egymás után következő generációk sorában. Ez az identitástudat védőfaktorként működik az élet számos területén: megerősíti önbizalmunkat, biztonságérzetünket, küzdőképességünket, rugalmas alkalmazkodóképességünket, csökkenti szorongásunkat, javítja kapcsolatainkat.
Mindez nem csak akkor igaz, ha a családunk makulátlan, a történetünk pedig idillikus. A megélt nehézségek, szenvedések, veszteségek ugyanúgy hozzátartoznak az életmesénkhez, mint a szép pillanatok, és ezeket is mesélhetővé kell tennünk, hogy feldolgozhatóvá váljanak, és tanulhassunk belőlük. A hallgatás és titkolózás éppolyan ártalmas, mint a hamis idillt festő történetmesélés…
Ahhoz, hogy tudjuk, kik vagyunk, tudnunk kell, honnan jöttünk – ez segít megbirkózni az élet elkerülhetetlen nehézségeivel. Az ebben a naplóban elmesélt történetek erőforrást jelentenek majd gyermekünk számára az úton, mi pedig ilyen formában mindig velük lehetünk, hogy tapasztalatainkkal és szeretetteljes üzeneteinkkel segítsük őket.
A napló a Kulcslyuk Kiadó gondozásában jelent meg, és a Nyitott Akadémia weboldalán rendelhető >>
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.