Az elfogadás és a megértés könyve: Generációk harca a figyelemért
Egy könyv, ami a 2024. decemberi megjelenése óta megtalálható a legtöbb példányban eladott könyvek listáján. Egy téma, ami sokunkat foglalkoztat, hisz az életünk része: a különböző generációk együttélése a 21. század második évtizedében. A kötet címe: Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? Szerzője Steigervald Krisztán generációkutató, a téma elismert és foglalkoztatott szakavatottja. Ez a második „generációs” könyve. Ahogy az első, úgy a kötet is a Partvonal Kiadó gondozásában jelent meg.
A közgazdász és coach végzettségű szakember több mint 20 éve foglalkozik generációkutatással, évek óta tart előadásokat arról, milyen történelmi, technológiai és kulturális események hatására változtunk meg az utóbbi csaknem száz évben; hogyan hatottak az egyes korszakok a gondolkodásunkra és a világlátásunkra, miért alakultak ki ebből különböző generációk, melyiknek milyen jellegzetességei vannak, miképpen viszonyulnak egymáshoz, és hogyan érthetnék meg egymást ezek tagjai a jobb együttműködés érdekében – egy sikeresebb, boldogabb élet reményében.
„Ma Magyarországon hat generáció éli életét, hat meglehetősen különböző embercsoport. Egyszerű általánosítással azt mondhatnánk, hogy ezek a generációk mást kedvelnek, máshogy élnek, mások a tulajdonságaik. De ez nem lenne teljesen igaz, hiszen vannak közös tapasztalatok, együtt megélt évtizedek, azonos ismerősök és kollektív problémák. Az már más kérdés, hogy ezeket esetleg nem ugyanúgy élték meg ezek a generációk”, fogalmaz Steigervald Krisztán.
A hat generáció
- Alfa (2010 után születettek)
- Z-generáció (1996 és 2010 között születettek)
- Y-generáció (1981-1995)
- X-generáció (1965-1980)
- Baby Boomer (1946-1964)
- Veterán (1945 és az előtte születettek)
Részletesen olvashatunk a generaciok.com weboldalon ezen nemzedékek főbb jellemzőiről.
A Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? c. könyv idehaza elsőként vállalkozott a generációk közötti kommunikációs különbségek bemutatására. A 2020-ban megjelent – és azóta is a sikerlistákon szereplő – kötet várva várt folytatása ezúttal a figyelem és a figyelmetlenség fogalmát helyezi a fókuszba. Kinek mit jelent a figyelem? Milyen szokások, családi szabályok és hagyományok alapján döntjük el, mire figyeljünk és mire nem? Milyen mértékben rendezte át az életünket, hogyan tereli a figyelmünket a digitális tér? Miért van annyi figyelemzavaros gyerek és felnőtt a társadalmunkban? Egyáltalán képesek vagyunk még ebben a zajban figyelni egymásra? És önmagunkra?
A Generációk harca a figyelemért érzékeny témákat is érintő könyve személyes példák és kutatások alapján, kommunikációs, pszichológiai, mentálhigiénés, valamint pedagógiai szempontokat egyaránt figyelembe véve vizsgálja a generációk tartalomfogyasztását, értékrendjét és emberi kapcsolatait a szerzőtől már megszokott közvetlen, érthető stílusban – számos aha! élménnyel szolgálva az olvasónak.
Részletek a könyvből
A 21. század merőben új kultúrát mutat és tanít a mostani fiataloknak – írja a szerző -, szemben a szüleik, nagyszüleik gyerekkorával. Jól érzékelhető, hogy a cybertérben, interneten kialakulú új trendek, értékek „leszivárognak”, és új normává válnak a valóságos világba és elkezdni formálni a valós kultúránkat – ez pedig a cybermigráció. (6. fejezet: Ahogy fent, úgy lent – Az online tér leszivárgása a „valós” életünkbe)
„…az életkor. A generációhoz való tartozás (…) egy közös tapasztalati gyűjtemény, élménygyűjtemény, amelyet a gyerekkorban megtapasztalt valóság határoz meg az azonos időszakban születetteknek. Attól függően ugyanis, hogy ki mikor látta meg a napvilágot, hogy milyen földi környezettel találkozott kisgyermekként, alakul ki a tudatában és a tudatalattijában, milyen értékek, feltételek és keretek mentén fogja érzékelni és működtetni az életet.”
„Azt, hogy mi számít normálisnak, az éppen adott időszak társadalma határozza meg. A normalitás, az elfogadott értékek attól (is) függenek, hogy mikor és hol vagyunk. Mi volt a normális Magyarországon 1960-ban? És mi 1985-ben? És mi a normális 2023 Magyarországán? (…) Megvan az elfogadás most? Megadjuk utódainknak az elfogadást a viselkedésükre? Vagy hibáztatjuk a saját gyerekeinket a miatt az új, követhetetlen online rendszer miatt, amelyet tulajdonképpen mi adtunk át nekik?” (3. fejezet: Hídépítés a generációk között)
„Nekünk, idősebbeknek van meg az az egyedi tudásunk, amely két évszázadra is épül: a lassú, analóg, internetmentes 20. századra és a hipergyors, digitális, okoseszközökkel behálózott 21. századra. (…) Meg kell mutatnunk a jövő generációjának mindazt, amit a jelen környezetben már nem tudnak megkapni. Ez a mi felelősségünk, küldetésünk, akik a 20. században születtünk.” (4. fejezet: Egy globálisan új kultúra)
*
A generációk harca a figyelemért c. kötet Tibenszky Moni Lisa oktatási újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója szerint
„az elfogadás és a megértés könyve. Olvasás közben szülőként hasznos önismereti útra lépünk, ahol a könyv lapjairól egy baráti hangú coachtól rengeteg útbaigazító táblát kapunk: nem direktívát, hanem lehetőségeket, hogy megértsük a hozott és tanult családi mintáinkat, a generációk közötti különbségeket, és segítséget nyújt abban, hogy átkeretezhessük a szülőségünket (is).
Értékes és hiánypótló olvasmány, ajánlom minden családi könyvtárba. Jó érzés olvasni és hagyni, hogy hatással legyen ránk – mert jót és jól üzen.”
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.