Dubánci, avagy „Makk Marcik” Csehországból. Petr Vaclavek háromgyermekes prágai apuka saját tölgyfái terméséből készít zseniális figurákat
Petr Vaclavek tölgyfatermésből készít miniatűr figurákat, humoros jeleneteket. Dubánci művésznéven nemzetközi hírnévre tett szert, pedig eredendően nem volt más célja, csak az, hogy a gyermekei kedvében járjon…
A fotón az egyik makk manó látható az alkotójával, Petr Vaclavekkel
Petr Vaclavek végzettsége szerint szoftvermérnök, a prágai Károly Egyetemen szerzett diplomát információs rendszerek és adatbázis szakon. Szabadúszó grafikusként dolgozik jelenleg, főleg vektoros illusztrációkat készít. A cseh fővárosban, Prágában él a feleségével és három gyermekükkel. Természeti idill veszi körül: erdő szomszédságában laknak egy kis házban, a kertjüket két hatalmas – több mint száz éves – tölgyfa „koronázza”. Ezek a fák szolgáltatják ötletes ökofiguráihoz, a miniatűr építményeihez az alapanyagot.
Mit jelent a Dubánci? Petr válasza: a cseh kifejezés a makkból készült figurákra utal, a „makk manók” szinonímájaként használatos.
Az biztosra vehető, hogy a gyermekei nem unatkoznak az alkotó szellemű, kreatív apuka mellett, de hogy a szabadidős elfoglaltságából ilyen népszerűségre tesz szert, azt álmában sem gondolta. Mint mondja, 900 olyan fotót tárol, melyek az alkotásait örökítik meg, jellemzően a szabadban, zöld környezetben.
A Vaclavek alkotásaiból készült képek egy része megvásárolható használati tárgy és ajándéktárgy formájában, naptárakat, poharakat, kitűzőket, képeslapokat, pólókat díszítenek, némelyik puzzle-ként is kirakható.
Petr Vaclavek weboldala: dubanci.cz
Facebook oldala: facebook.com/dubanci
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.