Milyen egy jó kamaszkuckó? Otthonpszichológus tippjei
Otthonpszichológia sorozatom zárásaként egy olyan témát választottam, ami picit elhanyagolt része az otthonteremtésnek. Foglalkozunk saját otthonnal szembeni elvárásainkkal, gyermekeink szobájával, elképzeléseivel, de a kamasz korosztály élettere valamiért mindig háttérbe szorul. Pedig a személyiségükhöz illeszkedő, igényeikhez igazodó kuckó nekik is egy fontos kapaszkodót jelenthet.
Nem egyformák a tinédzserek: vannak, akik folyton úton vannak, és szinte csak aludni járnak haza, másokat meg alig lehet szobájukból kirobbantani, és a friss levegőre zavarni. Bármelyik csoportba tartozik is kamaszunk, kicsit megmozgathatjuk (testileg és lelkileg is) egy szoba-átalakítás felajánlásával. Ha még egy bulit is tarthat, amivel megünnepelheti új kuckóját, még lelkesebb lesz, meglátják!
Vajon hogyan érdemes nekiállni? Mire kell figyelnünk? Amikor saját lakásunkat tervezzük, akkor egész énünket aktiváljuk. Gondolkodunk hétköznapjainkról, igényeinkről, vágyainkról, majd döntünk térről, tárgyakról, színekről. Olyan, mintha a készülő helyiségekkel együtt mi is kicsit felfrissülnénk. Ha tini gyermekünkre bízzuk, hogy gondolja át, milyen szobában érezné jól magát, akkor arra késztetjük, hogy ő is foglalkozzon saját magával. Hagyjunk időt erre, hadd forrjon ki, mit szeretne maga köré! Adjunk a kezébe néhány katalógust, mutassunk neki magazinokat, és ha odalép, hogy megmutassa, mi tetszik neki, akkor beszélgessünk vele, legyünk érdeklődők, és ha szüksége is van egy-egy helyreigazításra, a döntés végül legyen az övé! Ha a szobája felújításában bizalmat kap, és dönthet, akkor egyéb problémáival kapcsolatban is bizalommal fog hozzánk fordulni. Ebben az időszakban erre kölcsönösen szükségünk van.
Fotó: Home Designing
Fotó: Home Designing
Az egész folyamat, beleértve a felvetést, a tervezésről való beszélgetést és a megvalósítást is, egy jó alkalom arra, hogy belekukkantsunk kamasz gyermekünk világába. Kaphatunk egy visszajelzést arról, hol tart az identitásformálásban, kik és mik fontosak számára, mennyire önálló, milyen tervei vannak stb. A kamaszszobával kapcsolatban nem a négyzetméterek, a bútorok a fontosak (ő úgy is szólni fog, hogy szeretne helyet a számítógépének és/vagy a haveroknak), hanem a kölcsönösség, a bizalom, a támogatás. Közelebb kerülhetünk hozzájuk, és ők is hozzánk.
Hagyjuk, hogy nagy gyermekünk saját környezetét kreatívan alakíthassa!
Fotó: www.embellishmentsstudio.com
Fotó: Home Designing
Legyen érdeklődésének megfelelő a dekoráció, engedjük, hogy neki tetsző tárgyak vegyék körül! Lehet, hogy kedvenc zenekarának posztereivel tapétázza ki a szobát, vagy épp a havertól szerezett koponyát tartja majd a tökéletes dekorációnak. Egy ismerősömnél a kamasz gyerkőcnek versfala volt. Az ágya fölé filctollal írogatta a számára fontos sorokat. Ami a szülőnek esetleg irkafirkának vagy haszontalanságnak tűnik, az a gyermeknek egy önkifejezési eszköz. Keresse bátran önmagát, előbb vagy utóbb meg fogja találni, és minden letisztul majd körülötte. Tervei, céljai, jövőképe és a szobája is.
Fotó: Home Designing
Fotó: Home Designing
Amit mi magunk tervezünk és készítünk, azt magunkénak érezzük. Amit sajátunknak érzünk, azt szívesebben használjuk, és arra jobban is vigyázunk. Ez félig felnőtt gyermekünkkel is így van, és mire egészen felnőtt lesz, addigra egy igazi, meghitt, kölcsönösségre és szeretetre épülő otthont fog tudni kialakítani valaki mással, valahol máshol.
Nyitókép: IKEA
Pszichológus, szakíró, a Tuti Szoba Facebook oldal szerkesztője
Jól lenni és érdeklődéssel jelen lenni – ezt tartom a hétköznapjaimban és a munkámban is a legfontosabbnak. Rengeteget olvasok, sokat tanulok, és szívesen írok. Kedvenc és kimeríthetetlen témám az otthon lélektana. A tartalmas, pozitív, minőségi otthonlét megteremtéséről szólnak cikkeim, videóim és könyvem, az Otthonkönyv is. Amikor nem az otthonélményekről írok, akkor – pedagógusi múltamhoz visszanyúlva, és személyes érintettségem miatt – fejlesztő feladatokat gyűjtök és tervezek autista gyermekek számára. Szeretek mindent, ami értéket képvisel, ami elgondolkodtat, megmozgat, lelkesít.