Keresd a jót! Tevékenységek, melyek erőt adnak, kikapcsolnak és feltöltenek

A stressz hatásairól, és ennek kapcsán pozitív megküzdési módszerekről olvashattok a Gerencsér Dóra pszichológussal készített interjúnkban. A témához kapcsolódóan olyan tevékenységeket gyűjtöttünk össze, melyek segítenek a stresszhatások közömbösítésében. Valószínűleg ezeket sokan ösztönösen alkalmazzák, de jó, ha tudatosul is, hogy a stresszkezelésben kiemelt szerepe van az öngondoskodásnak, s az alábbi időtöltések mindegyike ebbe a körbe tartozik.

 
Alkotótevékenységek

Minden kétkezi vagy szellemi alkotófolyamat képes kikapcsolni, kiemelni a taposómalomból, gyógyír a stresszre. Az alkotófolyamat aktív meditáció, segít elcsendesíteni az elmét, becsatornázza a figyelmet, segít a cselekvésben lenni, ezáltal nyugtatólag hat. Nem kell megtanulnod kötni, ha úgy gondolod, nincs hozzá tehetséged, érzéked, de hatalmas a merítést, biztosan találsz olyan kreatív, felszabadító tevékenységet, ami érdekel, ami igazán tetszik. Ha szkeptikus is vagy, egy próbát megér, hogy kipróbáld magad alkotóként! 

Praktikus dolgokban is gondolkodhatsz: a sütés-főzés is alkotótevékenység (szánj rá időt, próbálj ki új recepteket, gyakorold az örömfőzést!), készíthetsz egyedi dekortárgyakat, megtanulhatsz barkácsolni stb.

Sportolj, mozogj, maradj aktív! 

A sport, a mozgás kiváló stresszoldó. Válassz olyan mozgásformát, ami illik hozzád, szabadon kísérletezhetsz! Már az is sokat segít, ha minden nap gyalogolsz vagy rendszeresen beiktatsz hosszabb sétákat. Időről időre tervezz be 10-20-30 napos kihívásokat – nemcsak a pozitív hatásait fogod érezni, de azt is, hogy ura vagy önmagadnak, ily módon is acélozhatod az akaraterődet. Milyen kihívásokra gondolok? Például elhatározhatod, hogy egy hónapon át minden nap megteszel 10 ezer lépést, vagy minden nap plankelsz pár percet, fokozatosan emelve az időtartamot vagy eljársz kocogni stb. Vagy tornázz, kezdj el jógázni, próbáld ki a pilatest stb.! „Támogató” mobilappokat is használhatsz a kihívásokhoz.

Kapcsolódj másokhoz!

Az őszinte, mély beszélgetések feltöltő erejűek, a feltöltő, gyógyító erejű kapcsolatokat keresd! Már az is sokat jelent, ha képes vagy beszélni az érzéseidről, félelmeidről, a téged ért stresszhatásokról, és ugyanilyen fontos, hogy képes legyél meghallgatni másokat. Kapcsolatainkat ápolni kell, kövesd a kölcsönösség és a mértéktartás elvét (nem elég, ha van, aki meghallgat, te is figyelj másokra!). Sokkal nehezebb leküzdeni a nehézségeket, ha magadba zárkózol vagy arra törekedsz, hogy fenntartsd a stabilitás, az erő látszatát, ez rengeteg energiát emészt fel. Felnőtt korban nem egyszerű új, bizalmi kapcsolatokat kialakítani, de nem is lehetetlen. Sok múlik a nyitottságodon, a hozzáállásodon. (Bár lentebb írunk az internet áldatlan hatásairól, a netnek számos előnye is van, a közösségi médiának például közösségszervező ereje. Csatlakozhatsz tematikus csoportokhoz, a neten szövődött baráti kapcsolatok is töltenek – a lényeg az értő, érző kommunikáción van, ne engedd, hogy mások lehúzzanak, tartsd magad távol a kéretlen, otromba kritikáktól!)

Vezess naplót! Írd ki magadból, ami foglalkoztat!

Ventillációnak nevezik a szaknyelvben azt a folyamatot, amikor megosztod másokkal (barátaiddal, munkatársaiddal stb.), ami foglalkoztat, nyomaszt, pusztán csak azért, hogy ezeket az érzéseket a szavak szintjén kiadd magadból. Nem mindig egyszerű a problémákról beszélni, ilyenkor segítségül hívhatod a „gyógyító”  írást. Vezess naplót, írj ki magadból mindent! Ha ezeket a memoárokat el is teszed, és évek múltán előveszed, különös élmény lesz. Nem kizárt, hogy csodálkozni fogsz egy-egy bejegyzéseden, és az idő távlatából úgy fogod látni, hogy egy csomó jelentéktelen dolog miatt aggodalmaskodtál, feleslegesen. Sok nyomasztó helyzethez a türelem és a kitartás a megoldókulcs… Ezt a szemléletet is segíti elsajátítani a naplóírás.

Háziállatok gyógyító hatása

A háziállatok jelenléte is pozitívan hat ránk. Nagy felelősség az állattartás, mielőtt magadhoz fogadnál egy kis kedvencet, érdemes végiggondolni, hogy tudsz-e róla gondoskodni hosszú távon. Persze egy háziállat időnként stresszfaktor is lehet, de megajándékoz a ragaszkodás és az összetartozás élményével, hosszú távú elköteleződést (és feladatot) jelent, elkísér életed egy-egy szakaszán. Ha lakásban tartasz kutyát, a napi mozgásadagod is meglesz… Életet mentesz, ha menhelyről fogadsz be cicát, kutyát.

Kütyümentes napszakok, napok

Mit szépítsük? Rágyógyultunk az okostelefonjainkra. Ingerlékenyek vagyunk a szó átvitt és szoros értelmében. Rengeteg inger ér bennünket, iszonyatos mennyiségű információ érkezik okostelefonon keresztül; benne vagyunk az áramlatban, ami arra késztet, hogy minden információt a lehető leggyorsabban dolgozzunk fel, hisz pillanatokon belül jönnek az újabb és újabb feldolgozandó élmények, hírek, tartalmak. Ez a gyorsaság megöli a koncentrációt. Nem vagyunk robotok, ezért – hogy megbirkózzunk ezzel az erőteljes hatással – értelemszerűen felszínesebbé válunk, türelmetlenebbé (nehogy lemaradjunk valamiről), az ingerek elterelik a figyelmet, egyszerűen nem tudunk kikapcsolni. Ám ez a hatás ritkán tudatosul. A digitális detox (mentális méregtelenítés) segít megtapasztalni, milyen kitörni a külső ingerek szorongatásából, milyen önmagadban, önmagaddal lenni (más kérdés, hogy sokan éppen ettől menekülnek). A belső nyugalom helyreállításában sokat segíthet, ha rendszeresen beiktatsz kütyümentes napszakokat, napokat! Olyan érzés, mintha hazaérkeztél volna… (Megdöbbentő, hogy már 10-12 éves gyerekeknek segíteni kell abban – szakembereknek -, hogy kigyógyuljanak a mobilfüggőségből.)

Meditáció, relaxációs technikák

A stresszkezelés hagyományos útja. Ne hidd, hogy nem való neked! Próbálj ki meditációs appokat, videókat, hallgass meditációs zenét! Teremts csendet a zajban, szánj néhány percet minden nap arra, hogy a gondolataidat összefésüld, a nyomasztó érzéseket semlegesítsd. Ebben segíthet a vezetett meditáció…

Néha elég „csak lenni”

Van, akinek a pörgés lételeme, akkor érzi magát hatékonynak, feltöltöttnek, ha mindig történik valami, ezért tesz is arról, hogy ne nagyon legyenek üresjáratok. Nem ritka, hogy a teljesítménynyomás, a stressz az otthoni, ház körüli teendőket is áthatja. Ilyenkor az ember azt érzi, hogy folyamatosan terheket görget maga előtt, soha nem ér a végére az elvégzendő feladatoknak, és nincs egy perc szusszanásnyi ideje. Elsősorban rajtad múlik, miként éled meg a napi feladatokat, és hogyan állsz ehhez – ha fáradtnak, túlhajszoltnak érzed magad, ezt jelezd a szeretteidnek is. Próbáld száműzni a megfelelési kényszert a háztartásodból, az otthonodból, s eszerint szervezd a feladatokat. 

További stresszűzők, a teljesség igénye nélkül

Kertészkedés, növények gondozása, túrázás, olvasás, (társas)játék, művészetek, színház, zene, éneklés, tánc, film, otthoni szépségpercek, szauna…

Téged mi kapcsol ki legjobban? Írd meg kommentben!

 
 

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

egy × 2 =

hirdetés