Lórika kalandjai Magyarországon. Megjelent a környezet- és állatvédelemre nevelő meseregény folytatása. Szórakoztatva tanít a könyvhöz tartozó weboldal is!
Lórika, a kis aranyos arcú kakadu valóságos tolmács. Beszéli valamennyi állat nyelvét, de szót ért az emberekkel is. Kis gazdájával, Petivel, közösen segítenek a bajba jutott állatokon; s értékes, új barátságokat kötnek. A varázslatos indonéziai dzsungel után most hazaköltöznek Magyarországra, innen követhetjük Lórika és a Szentkirályi család kalandjait. Együtt fedezik fel a főváros, Budapest szépségeit, s izgalmas kalandokba keverednek egy hétvégi kirándulás alkalmával a Hortobágyon és egy olyan különleges helyszínen, amelynek addig még a létezéséről sem tudtak. Hőseink itthon is segítenek a rászoruló állatokon, s meggyógyítanak egy erdőt. Végül ismét ragyogó kincset találnak: mindannyian felfedezik, hogy mi a legfontosabb kötelék a világon.
Két éve mutattunk be egy meseregényt, a Lórika kalandjait, remélve, hogy jó fogadtatásra talál. Nos, a könyvnek a közelmúltban megjelent a második része, vagyis beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Lórika története Drajkó-Sárosi Kinga fejében és szívében született meg; s bizton állíthatom, sokkal többről van szó, mint egy laza kis irodalmi kiruccanásról! Kinga lenyűgöző elhivatottsággal menedzseli Lórika ügyét; a kis kakaduval fémjelzett történet elég hamar kinőtte a könyv lapjait, életre kelt a virtuális valóságban is. Lórikának van saját weboldala, valóságos ismeretterjesztő oázisként csalogatja a kis állat- és természetbarátokat s a velük foglalkozó felnőtteket. Lórika elérhető a Facebookon, a YouTube-on, az Instagramon, bámulatos módon halad a korral. Jó – erős – kezekben van.
A szerző, Drajkó-Sárosi Kinga magyar nyelv és irodalom szakos tanár. Tizenöt évig tanított, kisebb megszakításokkal. A Lórika kalandjai című meseregénye volt az első, nagyobb terjedelmű, önálló prózai munkája. A kötet a környezet- és állatvédelemre helyezi a hangsúlyt, hozzájárulva ezzel a gyermekek környezeti neveléséhez. A könyvhöz tartozik egy ismeretterjesztő-oktató honlap is, amely hozzásegíti a gyermekeket a történetben szereplő állatok alaposabb megismeréséhez. A könyvismertető itt olvasható:
Felmerül a kérdés: miért éppen kakadut választott a szerző a meseregény főhősének?
– Gyermekkoromban láthattam képeket, vagy filmet a kakaduról, mert nagyon megtetszett. Esténként egy beszélő kakaduról meséltem a hat évvel fiatalabb húgomnak. Azt játszottuk, hogy ő mindig mond egy-egy újabb állatot, akiről szóljon az aznap esti mese, én pedig beleszövöm azt a történetbe. Néhány év múlva, egy tanítóképző főiskola felvételi alkalmassági vizsgáján óvodás gyerekekkel kellett foglalkoznom. Írólapokat és színes ceruzákat vittem magammal, Lórika történetét kezdtem el mesélni a gyerekeknek úgy, hogy ők nevezhették meg az állatszereplőket, s közben le is rajzolhatták azokat. Így történhetett meg, hogy a kakas és a légy is jelen volt a dzsungelben, én pedig ezzel szorult helyzetbe hoztam saját magam. A gyerekek feladták a leckét! Végül azt az értékelést kaptam az óvónőktől, hogy mosolyogjak többet gyermekek társaságában. Az óvodások viszont kiszaladtak utánam a folyosóra, hogy üzeneteket küldjenek Lórikának, s megkértek, hogy adjam át neki a rajzaikat. Ekkor elhatároztam, hogy ezt a történetet egyszer majd megírom.
A Lórika kalandjai című első kötet helyszíne az indonéziai Szumátra szigete, főszereplői egy magyar kisfiú: Peti, aki családjával együtt orvos édesapja munkája miatt él ott, és Lórika, a kis aranyosarcú kakadu. Lórika képes nemcsak az emberek nyelvén, hanem valamennyi állattal is megértetni magát. Ügyes kis tolmácsnak bizonyul, így kis gazdájával, Petivel, segíteni tudnak a bajba jutott állatokon; hozzájárulnak ahhoz, hogy ember és állat közelebb kerüljön egymáshoz, békésebb együttélést biztosítva ezzel számukra.
– A gyerekek a történet hallgatásakor, olvasásakor egyre több ismerettel gazdagodnak észrevétlenül, sok érdekességet tudhatnak meg az egzotikus állatokról, növényekről. A kötet segíti az érzelmek megélését, választ adhat a gyerekeket foglalkoztató fontos kérdésekre, és oldhatja szorongásaikat. Külön fejezet foglakozik például a valódi szépséggel, belső értékeinkkel, a jó szándékkal, a sportszerűséggel, az összefogással, a család erejével, s a korosztályuk számára nélkülözhetetlen kötelékkel: a barátsággal is – mondja a szerző.
– Az író-olvasó találkozókon a gyerekek szinte követelték Lórika történetének folytatását, s rengeteg biztató, újabb könyv megírására buzdító levelet is kaptam az olvasóktól. A második meseregény születését az olvasóink végigkövethették a Facebook-oldalunkon, s egy anyuka arról írt levelet, hogy a kislánya első önállóan elolvasott könyve volt a Lórika kalandjai, ezért nagyon várják a folytatást.
Mindenképpen Magyarországon játszódó kalandokat szerettem volna megírni, magyar tájakat, s a hazánkban honos, sőt, őshonos állatokat bemutatni. Célkitűzéseim között szerepelt az is, hogy minél több valós helyszín mellett, minél több, a valóságban is létező szereplőről írjak, ezt a gyerekek szinte egybehangzóan kérték tőlem. De azt is feladatomnak tekintettem, hogy újabb ismeretekkel gazdagodjanak a kis olvasóim a környezetvédelemmel kapcsolatban, és ismét beszéljen a könyv hozzájuk a félelmeikről, a kívánságaikról, mindennapi gondjaikról is.
A kötet feladata tehát ismét kettős lett: egy izgalmas, fordulatos cselekményen keresztül szórakoztassa a gyerekeket; de ugyanakkor sarkallja a jó tettekre, ösztönözze őket a bátorságra, az elfogadásra, elmélyítve a családi összetartozás fontosságának érzését is.
Az első könyvet öt-hat éves kortól, a folytatását nyolcéves kortól ajánlja Drajkó-Sárosi Kinga.
– Mindkét könyvem alkalmas önálló olvasmánynak is az alsó tagozatosok számára. A honlapon is közreadott feladatlapok jól példázzák, milyen mértékben fejlesztik a könyveim a gyermekek szókincsét, helyesírás- és fogalmazáskészségét, szövegértését, erkölcsi érzékét.
A kötethez szervesen kapcsolódó weboldalt férjével, Drajkó Tibor programozóval tervezték és valósították meg. A holnapon ingyenes feladatlapok, állatismertetők találhatók, valamint további hasznos weboldalakat is ajánlanak a látogatóknak. Az első könyv honlapjáról egy piros gomb segítségével át lehet lépni az új könyv honlapjára.
Harlekin ara papagájok
A második meseregény további különlegessége, hogy a Hortobágyi Madárkórházban játszódó három fejezetet Dr. Déri János, a madárkórház vezetője, állatorvosa lektorálta.
– A papagájokkal kapcsolatos fejezetek megírása közben folyamatosan konzultáltam Tuza József papagájtenyésztővel. Mindkét szaktekintély karakterét megörökítettem a meseregényben, csakúgy, mint Kovács Angelikát. A Szarkaszerelem című fejezet az ő igaz történetére épül, de kedves személyiségét még több fejezeten keresztül is „benne tartottam” a mesében. Angelika számos videóval és fényképpel, valamint a saját szavait idéző engedéllyel is támogatta a könyvünket.
Bocsárd látható a képen. Fotó: Muhi Adrienn
Tizenegy éves unokaöcsém, Koczka Bocsárd is közreműködött az illusztrációk elkészítésében. Bocsárd ihlette már az első könyvben is a főszereplő kisfiú figuráját. Mivel ő egy olvasni nagyon szerető, művelt kisfiú, igen jó tanuló, és nagyon szereti az állatokat, ezért megkértük, hogy ne csupán írhassunk róla, ne csak megrajzolhassuk őt, hanem közreműködőként is vegyen részt a munkánkban. Az erdő szabályait Bocsárd kézírása illusztrálja.
Kinga és férje a környezetvédelemről nem csupán beszélni és írni szeret.
– Mi is próbáljuk csökkenteni a saját ökológiai lábnyomunkat. Szelektíven gyűjtjük a hulladékot, hogy hogyan érdemes, azt bele is írtam a második meseregényembe. Igyekeztem a gyerekeknek átadni az ezzel kapcsolatos tudásomat. Egész egyszerűen azért, mert az ember nyugodtabban alszik ettől, úgy érzi, hogy hozzájárul a bolygó egészségéhez, és bátran tud a pedagógus kollégák vagy a gyerekek szemébe nézni, amikor erről beszél. Nagyon fontos, hogy a gyerekek minél jobban megismerjék a kedvenc állataikat, a természetet- és állatvédelmet, a közvetlen környezetüket, és tágabb értelemben vett hazájukat. Mert ők alkotják majd azt a környezettudatos társadalmat, akiknek köszönhetően javul az élet minősége bolygónkon.
Kinga biztos abban, hogy lesz következő Lórika-meseregény is, hiszen már az anyaggyűjtést, kutatást is elkezdte hozzá.
– Sok szép állatfajt szeretnék még szerepeltetni, olyanokat, amelyek a mostani magyarországi részből kimaradtak. Nagy hangsúlyt fektetnénk további állatvédő szervezetek munkájára is, valamint szeretnék közelebbről is megismerkedni az ökoiskolák, erdei iskolák atmoszférájával.
Nyitókép: Sass Judit
A Lórika könyvek itt rendelhetők >>
Lórika kalandjai – Facebook oldal >>
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.