Magyarázat mindenre. Látlelet a kettészakadt országról. Október 5-től a mozikban!
Az már önmagában is nagy eredmény, hogy a Magyarázat mindenre c. filmet a rangos Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be először; 2023. szeptember 1-jén vetítették, ezzel szinte egy időben a forgalmazó jóvoltából egy szűkebb közönség is láthatta a Cirko-Gejzír Moziban Budapesten. Reisz Gábor nagyjátékfilmje Velencében végül elnyerte a legjobb film díját az A-kategóriás Orizzonti (Horizontok) szekciójában.
A film október 5-én került a magyar mozikba.
A Magyarázat mindenre látlelet a mai magyar valóságról. A 2022-ben játszódó film egy 18 éves fiú botrányba torkolló érettségi vizsgájának történetén keresztül fest reális képet egy kettészakadt országról. A banális félreértés kapcsán kibontakozó történések abszurditásait kényelmes és megnyugtató lenne az írói-rendezői fantázia szárnyalásával magyarázni. Az elsikálás lehetősége persze adott, de mivel a film minden értelemben ismerős hazai terepen tart bennünket, nehéz magunktól elidegeníteni. Izgalmas lenne külföldiként látni és értelmezni, talán józanabbul, tisztábban látnánk, mi történik velünk, körülöttünk.
– Az, hogy az emberek nem tudnak egymással kommunikálni, illetve hogy kétpólusú a társadalom, ha nem is ennyire radikálisan, máshol is jelen van – említik az alkotók. – A film lengyel, szlovák és olasz tanácsadói azonnal értettek mindent, a francia talán kicsit kevésbé. Ő például csodálkozott azon, hogyan jelentethetett meg a film egyik főszereplője, az újságíró egy oknyomozó sztorit ennyire kevés forrás felhasználásával. A többiek kinevették, szerintük épp hogy „túl stréber” volt.
Egy szó mint száz: hiteles közérzeti film született napjaink Magyarországáról.
A történet röviden
Nyár van Budapesten. A gimnazista Ábelnek az érettségire kellene készülni, de épp most ébredt rá, hogy szerelmes legjobb barátjába, Jankába. Janka jó tanuló, a vizsga miatt nem kell izgulnia, viszont ő is reménytelenül szerelmes, csak éppen a történelemtanárukba, Jakabba. Jakabnak családja van, pedagógusként próbál túlélni Magyarországon, és korábban már összetűzésbe került Ábel konzervatív apjával. A két részre szakadt társadalom feszültségei felszínre törnek, amikor Ábel történelemérettségije országos botrányba torkollik, ő pedig valahol a két oldal között áll, mindennek a kellős közepén, és még mindig szerelmes.
Rendezői koncepció
Reisz Gábor gondolatai
Hosszú idő óta érzem fojtogatónak a két részre szakadt ország légkörét, amiben élek, és ami áthatja a mindennapokat.
2021-ben, a Színház- és Filmművészeti Egyetem felülről, államilag irányított teljes átszervezésekor az intézmény elveszítette az autonómiáját, ezzel akkor a tanárok és diákok egyaránt nem értettek egyet. A fiatalok – egyéb eszköz híján – blokád alá vették az egyetemet, és az események rövid időn belül pártpolitikai irányt vettek, holott a céljuk csak az volt, hogy szabad oktatásban részesülhessenek. Egykori hallgatóként és filmkészítőként én is kiálltam mellettük, és egy demonstrációról hazafelé megfogalmazódott bennem, hogy beszélnünk kell a minket körülvevő helyzetről, és úgy gondolom, hogy ennek minden művészet, így a film is eszköze kell, hogy legyen. Ez indította el bennem a
Magyarázat mindenre alapötletét.
A két részre szakadás nemcsak a parlamentben, hanem a mindennapi emberi kapcsolatokban, az utcán is érezhetően jelen van évek óta.
Ennek a konfliktusnak számomra az egyik legkifejezőbb példája a kokárdaviselés. Magyarország egyik prominens ünnepén, az 1848-as szabadságharc évfordulóján szokás nemzeti színű kokárdát viselni, és ennek megítélése szintén politikai kérdés lett: a nemzeti oldal pártrendezvényeken és demonstrációkon kitűzött kokárdái miatt a szimbólum jelentése az elmúlt 20 évben nagyon megváltozott: míg régen a magyar függetlenséget, az országhoz való tartozást jelentette, ma már a pártkommunikáció szerint aki felveszi, nemzeti, aki nem, az nemzetellenes.
A helyzet annyira elmérgesedett, hogy nincsen olyan ártatlannak induló baráti vagy családi beszélgetés, ahol egy lépcső után ne jutnánk el oda, ki hova tartozik, emiatt egyre kevésbé kíváncsiak az emberek egymás véleményére, egyre kevésbé hallgatják meg a másikat. Azt gondolom, ha megszűnik a normális emberi kommunikáció, senki nem tud fejlődni, hiszen ez az egyik alapja egy élhető társadalomnak.
Ezek voltak a Magyarázat mindenre megírásának kiindulópontjai, melyeket volt tanárommal, Schulze Éva forgatókönyvíróval kezdtünk el fejleszteni 2021 végén. Az írás alatt fontos szempont volt, hogy megértsük és bemutassuk mindkét oldal szándékait és elveszettségét. A korábbi pályázatainkat – sok más sikeres és tehetséges filmessel együtt – elutasította a Nemzeti Filmintézet, ezért a filmet állandó alkotótársammal, Berkes Juli producerrel nagyon kis költségvetéssel, egy nagyon fiatal, sok esetben pályakezdő, de annál lelkesebb emberekből álló 17 fős csapattal, baráti és családi szívességek segítségével forgattuk le 20 nap alatt.
Az utómunkát az MPhilms és a Szlovák Audiovizuális Alap támogatta.
***
Külön említést érdemelnek a film dramaturgiai jelentőséggel bíró betétdalai: számos ismert magyar népdal csendül fel, amelyek nagy részét egy 25 fős gyermekkórus énekelte fel.
Forgalmazó Cirko Film
A Magyarázat mindenre filmzenéje >>
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.