A mese olyan, mint a friss levegő: arra is hat, aki nem is akarja. Gyógyító történetek Csóka Judit pszichológus-meseterapeuta válogatásában
A Föld teremtésekor se betegség, se halál nem létezett. A földlakó nyenyec egészségben élt…
Így kezdődik az első mese – Szent monda a halálról a Mesék a gyógyulásról c. kötetben. A könyv negyven mesét tartalmaz a világ minden tájáról Csóka Judit klinikai szakpszichológus, meseterapeuta válogatásában. Csóka Judit Boldizsár Ildikó tanítványának vallja magát, általa fedezte fel a mesékben és a történetekben rejlő erőt.
– Éppen az egyik képzésemről tartottam hazafelé, amikor ráakadtam Boldizsár Ildikó Meseterápia című könyvére – írja a könyv bevezetőjében. Sorsdöntő találkozás volt, ahogy fogytak a könyv lapjai, egyre inkább úgy érezte: megtalálta a neki való pszichoterápiás módszert, amivel a legtöbbet tudja adni a hozzá fordulóknak. Csóka Judit elsőként saját magán próbálta ki a mesék gyógyító erejét.
– A gyógyulás ott történt, ahol nem is vártam: az elutasítás szégyenét és az ebből táplálkozó haragot oldották fel a mesék – írja. Megszámlálhatatlanul sok mese szól arról, hogy a megvetett, elutasított, bolondnak hitt mesehős elindul, legyőzi az elébe kerülő akadályokat s végül elnyeri a vágyott boldogságot.
– A keleti mesék abban segítettek, hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni, de ne adjam fel, keressek más megoldásokat. A nyugati mesék hősei pedig abban segítettek, hogy amin lehet, azon változtassak, induljak el, ne maradjak benne olyan helyzetekben, amelyek, mint a mocsár, lehúznak és lassú halálra ítélnek.
A meseterápia egyik lényeges eleme, hogy a meséket nem felolvassuk, hanem élőszóban, fejből meséljük el. Csóka Judit első meséje, amit ily módon mesélt el, A csillagszemű juhász volt.
– A szemek tágra nyíltak, az arcok ellágyultak, a testek mozdulatlanná váltak. Hallgatóságom – öt-hat óvodás, valamint a szüleik – és én eggyé váltunk a történetben, igazi közösséggé, és megtapasztalhattuk a szeretet áramlását.
A meseterapeuta később máshol is próbálkozott: mesélt hajléktalanszállón, pszichiátrián, kardiológián, börtönben, anyaotthonban, óvodában, általános iskolában, gimnáziumban, tudományos konferencián. És a csoda mindannyiszor megtörtént.
A mese ugyanis olyan, mint a friss levegő: arra is hat, aki nem is akarja.
Hogyan gyógyít a mese?
Amikor egy mesehős szorult helyzetbe kerül, elindul. Nem ez történik, amikor valaki megbetegszik. A beteg nem mindig tud maga elindulni, hogy megtalálja a gyógyulását. Ilyenkor a segítők szerepe válik fontossá. Mindenekelőtt fel kell vállalni a betegség tényét, mert enélkül nem kezdődhet meg a gyógyítás és a gyógyulás sem. Csóka Judit szerint a testi gyógyulás a lélek gyógyulását is jelenti: az egészség visszaszerzése közben a személyiség is változik, érettebbé, erősebbé válik. (…)
Bármilyen furcsán hangzik is, a betegségnek lehetnek előnyei. (…) Fontos kérdés, hogyan viselkedünk, amikor betegek vagyunk. Hogyan viszonyulunk a saját betegségünkhöz. Tanulunk-e belőle, alázattal viseljük-e vagy ellenkezőleg? (…) Képesek vagyunk-e látni a betegségben a lehetőséget arra, hogy változzunk, jobb emberré váljunk.
A kötetben szereplő mesék ezekre a kérdésekre is rávilágítanak.
– Bízom benne, hogy a betegeknek erőt és vigasztalást nyújtanak, a gyógyítóknak segítenek a kitartásban és bölcsességük növekedésében, az olvasóknak pedig üdítő, elgondolkodtató olvasmányul szolgálnak.
Boldizsár Ildikó ajánlója
– Csóka Judit komolyan vette azt a kijelentést, hogy ,,minden élethelyzetnek megvan a maga meséje”, és utánajárt annak, mit mondanak a mesék a betegségekről és a gyógyulásról. Megdöbbentő anyagra bukkant, amelyben nemcsak az a legfontosabb üzenet, hogy a betegségekből van kiút, hanem az is, hogy milyen sok figyelemre, gondoskodásra és törődésre van szükség életünk szebbé és jobbá tételéhez. S nem csupán másoktól, hanem saját magunktól is.

Csóka Judit
Csóka Judit 1965-ben született Budapesten. Érettségi után a Nemzetközi Pető Intézetben tanult, és 1988-ban konduktori oklevelet szerzett. Három év múlva felvételt nyert az ELTE pszichológia szakára; 1995-ben végzett pszichológusként a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatnál kezdett dolgozni, majd 1999-ben klinikai szakpszichológus lett. 2012-ben találkozott a mesékkel, Boldizsár Ildikónál tanult; 2014-ben meseterapeuta oklevelet szerzett. Jelenleg Székesfehérváron él.
Mesék a gyógyulásról – A tartalom
Szent monda a halálról
Naamán meggyógyítása
Lukács evangéliumából
Két próbatétel – három totem
Pandzsi Larasz kakasa
Bagal-ool, a szegény halász
Morrede fia
Hála és hálátlanság
A tigris sírja
A kövér király
Hogyan tudta ki a szolga a sellők titkát?
A beteg király
A csillagász, a doktor, meg az órás
Hogyan gyógyította meg a róka a holló rühes fiókáit?
Az egér meg a papi ének
A beteg oroszlán
A büszke lány bűnhődése
A csodatevő tó
A gyógyító víz
A kétszívű királyfi
A lány sah
A molnárfiú meg a királylány
A nagy orrú királyfi
A Nap fája
A szörnyeteg királykisasszony
Hogyan nyelt legyet Hanzaemon úr
A Nap lánya
Jakab
A sebesült oroszlán
A szegény leányról, aki aranyvirágot lép
A Nap sógorai
A szélvári csudavirág
A sárga madár
A szerencsétlen Danyilo
Az oroszlánvadász
A galamb meg a varjú
Furulyás Palkó
Doktoros történet
A vak király
Az élet hatalma
Több mint 20 évet töltöttem az írott média izgalmas világában. Szerettem volna kimaradni a nagy médiaátrendeződésből, 8 éve ezért hoztam létre ezt a független felületet. A magazin kitartó munka és elköteleződés eredménye, család, munka mellett, szabadidőnk terhére gondozzuk alkotótársaimmal.
Ambivertált vagyok, azaz kevert típus, de jellemzőbb rám az introvertáltság. A kreativitás gyerekkorom óta szerves része az életemnek. Családcentrikus vagyok, szeretem a könyveket, gyűjtőként minden könyvespolcot „kinövök”. Vonz a film, a színház, az építészet világa is. Szeretek úton lenni, új helyeket felfedezni.
A gyermekvédelmi alapellátásban dolgozom; szociális munkás, intézményi kommunikátor, újságíró, kiadványszerkesztő képesítésekkel rendelkezem. Megszerzett tanúsítványaim: szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel (Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola módszertana); az iskolai bántalmazás megelőzése és kezelése serdülőknél (ENABLE program); gyermekút a kora gyermekkori intervenciós ellátórendszerben. Jelenleg a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet végzős MA-hallgatója vagyok, kutatási területem az iskolai mentálhigiéné.
Köszönöm!