Mit mondjunk, mit kerüljünk? A koronavírusról gyerekekkel. Iskolapszichológusok útmutatója
A koronavírus miatti aggodalom szorongást okoz a gyermekekben és családokban egyaránt. Hogy a gyermekeknek tudjunk segíteni szorongásuk csökkentésében, a megelőzéshez kapcsolódó pontos információkkal kell őket ellátnunk – szükségtelen félelemkeltés elkerülése mellett. Az alábbi kommunikációs javaslatokat az amerikai Iskolapszichológusok Országos Egyesülete állította össze. (Részleteket közlünk az útmutatóból.)
Fontos észben tartani, hogy a gyermekek nehéz helyzetekben a felnőttektől várnak iránymutatást arra nézve, hogy hogyan reagáljanak. Ha a szülők túlzott mértékű aggodalmat mutatnak, a gyermekek szorongása tovább nőhet. Ugyanakkor a gyermekeknek tényszerű, koruknak megfelelő információkra is szüksége van a betegség lehetséges komolyságával kapcsolatban, és konkrét instrukciókra, hogy hogyan kerüljék el a fertőzést, illetve annak terjedését. A szorongást segít csökkenteni, ha gyermekeinknek pozitív megelőzési lehetőségeket tanítunk, beszélgetünk velük félelmeikről és tudatosítjuk bennük, hogy aktívan tehetnek a fertőzés elkerüléséért (ezzel növelve annak érzését, hogy képesek kontrollálni a helyzetet valamilyen mértékben saját maguk is).
Támogató javaslatok
Maradjon nyugodt és megnyugtató
• Gyermekeire verbális és nonverbális reakciói egyaránt hatással vannak és követni fogják őket.
• Amit mond és amit tesz a koronavírussal (COVID-19), a jelenlegi megelőzési intézkedésekkel és a kapcsolódó eseményekkel kapcsolatban, növelheti vagy csökkentheti a gyermekei szorongását.
• Ha igaz, nyomatékosítsa gyermekeiben, hogy ők és a családjuk jól vannak.
• Emlékeztesse őket arra, hogy önök és az egészségügyben dolgozó felnőttek ügyelnek az ő biztonságukra és egészségükre.
• Hagyja, hogy gyermekei az érzéseikről beszéljenek, és segítsen nekik az aggodalmaikat új, számukra hasznosabb szemszögből látni.
Legyen elérhető
• A gyermekeknek lehet, hogy a szokásosnál több figyelemre lesz szükségük, és előfordulhat hogy beszélni akarnak majd az aggodalmaikról, félelmeikről és kérdéseikről.
• Fontos, hogy a gyermekek tudják, hogy van valaki, aki meghallgatja őket; teremtse meg az időt számukra.
• Mondja nekik, hogy szereti őket, és adjon nekik sok szeretet, minél gyakrabban!
Kerüljük a túlzott hibáztatást
• Amikor nagy a feszültség, hajlamosak vagyunk hibáztatni valakit. Fontos, hogy elkerüljük a sztereotípiákat és azt is, hogy egy bizonyos embercsoportot tegyünk felelőssé a vírus kialakulása miatt.
• A mások felé irányuló erőszakot és negatív megjegyzéseket meg kell állítanunk és jeleznünk kell az iskola vezetése számára.
• Figyeljen oda minden megjegyzésre, melyeket más felnőttek tesznek a családja körül. Talán el kell majd magyaráznia nekik, hogy mit jelentenek ezek a megjegyzések, hogyha eltérnek saját családi értékeitől.
Számítógép, televíziónézés és média
• Korlátozza a TV nézését, valamint az interneten elérhető információkat. Próbálja meg elkerülni az olyan információk nézését/hallgatását, amely felzaklathatják, amikor a gyerekek is jelen vannak.
• Beszéljen arról gyermekeivel, hogy az interneten előfordulhatnak olyan információk is, amelyek pletykákra, vagy pontatlan információkra épülnek.
• Beszéljen gyermekeivel a vírusra vonatkozó tényszerű információkról – ez csökkentheti az ezzel kapcsolatos szorongásukat.
• A COVID-19 koronavírushoz kapcsolódó hírek folyamatos keresése, olvasása és nézése növelheti a szorongást – kerülje el ezt.
• Legyen tudatában, hogy a gyermekek életkorának nem megfelelő információk feszültséget vagy zavarodottságot kelthetnek a gyermekekben.
• Helyette játsszon gyermekével, vagy találjanak ki egyéb érdekes közös tevékenységeket. Tartsa fent az átlagos napi rutint, amennyire lehetséges.
• Tartsák magukat egy állandó beosztáshoz, hiszen ez nemcsak megnyugtatóan hathat, de hozzájárulhat a fizikai egészséghez is.
• Bátorítsa gyermekeit, hogy csinálják meg iskolai feladataikat, valamint tananyagon kívüli feladataikat, de ne gyakoroljon rájuk nagy nyomást, ha túlterheltnek tűnnek. Legyen őszinte és törekedjen minél pontosabb információ átadására.
• Tényszerű információk hiányában a gyermekek a valós helyzetnél jóval ijesztőbbnek képzelhetik el a szituációkat.
• Ne hagyja figyelmen kívül a gyermek aggodalmait: inkább magyarázza el, hogy jelenleg az ország lakosságához mértem nagyon kevés koronavírus fertőzött van.
• Mondja el a gyermekeknek, hogy jelenlegi ismereteink szerint a vírus úgy terjed, ha az emberek egymás közvetlen közelében vannak – amikor egy fertőzött ember tüsszent vagy köhög.
• Jelenlegi ismereteink szerint úgy is terjedhet a vírus, ha olyan tárgyat, vagy felületet érintünk meg, ami fertőzött: ezért nagyon fontos a rendszeres kézmosás, fertőtlenítés, hogy megvédjük magunkat a fertőzéstől.
Magyarázza és mutassa meg a higiéniás szokásokat és az egészségmegőrzéssel kapcsolatos teendőket
• Bátorítsa gyermekét a mindennapi higiénés szabályok betartására, és vegyék át azt a néhány egyszerű lépést, ami segít a betegség terjedésének megelőzésében.
• Naponta többször mossanak kezet (legalább 20 másodpercen keresztül). Válasszunk egy általa ismert gyermekdalt, amit a kézmosás ideje alatt énekelhet és nagyjából 20 másodperc hosszú.
• Takarják el zsebkendővel a szájukat, amikor tüsszentenek, vagy köhögnek. A használt zsebkendőt azonnal dobják fedett kukába. Köhögjenek vagy tüsszentsenek a könyökhajlatukba. Ne
egyenek és igyanak egymás után ugyanabból a tányérból pohárból.
• Mondja el minél részletesebben, hogy mit tehetnek a gyerekek annak érdekében, hogy megelőzzék a betegséget, növelve ezzel azt az érzést, hogy ők is kontrollálhatják a betegség terjedésének sebességét – ezzel csökkenthető a szorongásuk is.
• Bátorítsa gyermekét, a kiegyensúlyozott táplálkozásra, megfelelő mennyiségű alvásra és rendszeres sportolásra, mozogásra: így erősíthetik immunrendszerüket, amely segít távol tartani betegséget.
Szánjon időt beszélgetésre!
A legjobban ön ismeri a gyermekeit. Legyenek az ő kérdéseik az iránymutatók abban, hogy mennyi információt kell nyújtani számukra. Ne kerülje azonban azoknak az információknak a megosztását, amelyek az egészségügyi szakemberek szerint kritikusak gyermekei egészségének biztosítása érdekében. Legyen türelmes: a gyermekek és a fiatalok nem mindig beszélnek aggodalmaikról könnyen. Figyeljen azokra a jelekre, amelyek mutathatják, hogy gyermekei esetleg beszélni szeretnének, mint például, amikor ön körül lebzselnek, miközben mosogat vagy az
udvaron dolgozik. Nagyon jellemző, hogy a fiatalabb gyermekek néhány kérdést feltesznek, visszatérnek a játékhoz, majd ismét visszajönnek, hogy további kérdéseket tegyenek fel. Az információk megosztásakor fontos, hogy úgy ismertesse a tényeket, hogy az ne idézzen elő magas szintű stresszt, emlékeztesse a gyermekeket, hogy a felnőttek dolgoznak a probléma megoldásán, és ajánljon olyan tevékenységeket a gyermekek számára, amelyekkel megvédhetik magukat.
A magyarázatokat szabja életkorra!
• Az általános iskola alsó tagozatába járó gyermekeknek rövid, egyszerű információkra van szükségük, amelyek egyensúlyba hozzák a COVID-19 tényeit a megnyugtatással, hogy otthonaik biztonságosak, és hogy a felnőttek ott vannak, hogy vigyázzanak az egészségükre és akkor is gondosodnak róluk, ha lebetegednek. Használjon számukra érthető nyelvet, mint például „a felnőttek
keményen dolgoznak a biztonság érdekében”.
• Az általános iskola felsőbb évfolyamaiban és a középiskola első évei során a gyermekek számára hangsúlyosabb kérdés, hogy vajon valóban biztonságban vannak-e, és mi fog történni, ha a COVID-19 eléri az iskolájuk tanulóit vagy közvetlen környezetüket. Segítségre lehet szükségük a valóság és a pletyka, fantázia elválasztásához. Beszélje át velük, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek a közösség vezetői, hogy megakadályozzák a fertőzés terjedését.
• A középiskola felsőbb évfolyamaiban és az egyetemen a diákok már képesek a kérdést mélyebben (felnőttkori módon) megvitatni, és közvetlenül utalhatnak a COVID-19 tények megfelelő forrásaira. Adjon nekik őszinte, pontos és tényszerű információkat a COVID-19 jelenlegi helyzetéről. Az ilyen ismeretek segíthetnek abban, hogy úgy érezzék, kontrollálni tudják a helyzetet.
© 2020, National Association of School Psychologists. A magyar nyelvre történő fordításban Artai Mónika, Horváth Laura, Nyíri Balázs, Polner Bertalan és Zaka Dóra segédkezett.
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.