10+10 szépirodalmi mű és film, ami értőn szembesít az elmúlással és segít a gyászfeldolgozásban
Létezik-e jó halál? Ezt a címet viseli Dr. Hegedűs Katalin hospice- és gyásztanácsadó, egészségpszichológus könyve. A szerző 1992-ben kezdett dolgozni a magyarországi hospice-mozgalomban Polcz Alaine tanítványaként. Ott volt az első lépéseknél az Országos Onkológiai Intézetben, bekapcsolódott a Magyar Hospice Alapítvány betegellátó munkájába is. Hivatása a haldokló betegek humánus ellátásáért folytatott küzdelem, a hospice elismertetése, a haldoklók és hozzátartozóinak segítése, de munkája ennél jóval szerteágazóbb, kötete nemcsak szakembereknek – köztük haldokló emberekkel foglalkozó orvosoknak, ápolóknak, medikusoknak -, hanem mindannyiunknak szól. Hisz így vagy úgy mind érintettek vagyunk.
A kötetről
Vajon aki nagyon beteg, tudja-e, hogy meg fog halni? Mitől fél elsősorban? Miről szeretne beszélni velünk, családtagokkal, ápolókkal, orvosokkal? Hogyan kezdjük el a beszélgetést a nagybeteggel? Mit válaszoljunk neki a kínos kérdéseit hallva?
A hagyományos szemléletmód még mindig sokszor akadályozza a nyílt kommunikációt. Pedig mennyivel könnyebb, ha meg lehet osztani a felelősséget orvos és beteg között! A rossz hírek közlésének, a haldokló betegekkel való beszélgetéseknek már nagyon jó protokolljai vannak, mégis a súlyos betegek legtöbbször magukra maradnak a kérdéseikkel. Ugyanakkor egyre többen akarnak előre dönteni arról, hogyan kívánnak meghalni, de sokan nem is tudják, hogy milyen lehetőségeik vannak. Terjed a világban az életvégi ellátások előre tervezése, arra az időszakra vonatkozóan, amikor már esetleg nem leszünk döntésképes helyzetben. Vajon mi legyen választásunk: az életfenntartó kezelések visszautasítása vagy a hospice a megfelelő megoldás? Magyarországon is vannak kezdeményezések az élet végének tervezésére, sőt ehhez a törvényi háttér is adott. Mindezek mellett ki törődik a legsúlyosabb betegekkel foglalkozó egészségügyi dolgozók és a magukra maradt hozzátartozók lelkével? Ezekre a fontos kérdésekre keresi a választ a könyv.
***
Az Oriold és Társai Kiadó gondozásában megjelent kötetből egy mindenki által könnyen befogadható részletet emelnék ki. A tanatológia kurzus növendékei záródolgozatukban egyebek mellett szépirodalmi műveket vagy filmeket dolgozhatnak fel a halál-haldoklás-gyász témaköréből. Ezek a művek mindannyiunknak sokat adhatnak.
Szépirodalmi művek
Ingmar Bergman – Maria von Rosen: Három napló
Mitch Albom: Keddi beszélgetések életről és halálról
Polcz Alaine: Egész lényeddel
Nagy Bandó András: Sosemvolt Toscana
Dymphna Cusack: Ketten a halál ellen
Szabó Magda: Az ajtó
Dino Buzzati: Hét emelet (novella)
Paulo Coelho: Veronika meg akar halni
Alekszej Tolsztoj: Ivan Iljics halála
Örkény István: Rózsakiállítás
Thomas Mann: Varázshegy
Sara Guem: Vizet az elefántnak
Popper Péter: Fáj-e meghalni?
Ken Wilber: Áldás és állhatatosság
Marcus Aurelius elmélkedései
Christal és Isabell Zachert: Várlak otthon a Paradicsomban
Villon: Haláltánc
+ 2 kötet az Életszépítők ajánlásával
Szepes Mária: A vörös oroszlán
Dr. Eben Alexander: A mennyország létezik – Egy idegsebész tapasztalatai a túlvilágról
Filmek
Mindhalálig zene
A kísértetház
A belső tenger
Legyetek jók, ha tudtok!
Oly sokáig szerettelek
Az élet nélkülem
Volver
A színésznő és a halál
Bill és Ted haláli túrája
Zorba, a görög
Barbárok a kapuk előtt
Édes november
Olvasóink ajánlása
Az élet fája
Csodás álmok jönnek
Nosso Lar – Az otthonunk
A viskó
Tudatlan tündérek
Leckék az életről
A forrás
Engedd el!
Test (Cialo)
Cikkajánló
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.