Állóképes gyerekek. A konfliktusok, a csúfolás, a zaklatás és a kirekesztés hatékony kezelése. Könyvajánló
Kim John Payne ma talán a világ legismertebb és legnépszerűbb gyermekpszichológusa. Magyar nyelven megjelent kötete, az Egyszerűbb gyermekkor hazánkban is a szülők kedvencévé vált, és óriási sikert aratott az azt követő Melegszívű fegyelmezés c. kötet is. Kim – aki nagyon szereti Magyarországot, többször járt is már nálunk és dolgozott együtt hazai szakemberekkel – ismét egy hiánypótló könyvvel jelentkezik. Az Állóképes gyerekek c. kötet a nevelésnek arról a részéről szól, amelyet nem mi, szülők, pedagógusok végzünk, hanem a kortársak, akik bizonyos életkorban nagyobb befolyással bírnak a gyerekünkre, mint mi magunk.
Ha ebben az érzékeny életkorban – nagyjából kilencéves kortól kezdve, kiskamasz- és kamaszkorban – valaki a többi gyerek részéről negatív hatásokkal (cikizéssel, gúnyolással, kirekesztéssel, üldözéssel, bántással) találkozik, az nehezen gyógyuló érzelmi sebeket tud ejteni. Ezekről az esetekről gyakran nem is tudunk, ha pedig mégis, esetleg fogalmunk sincs, mit kezdjünk velük. Mit tegyünk, hogy gyerekeinket megvédjük a bántástól, a fájdalmas, lealacsonyító helyzetektől – de nem a fejük felett átnyúlva, hanem őket felvértezve a hasonló esetekre?
Kim John Payne több évtizedes pszichológusi, pedagógusi és szülői tapasztalatai alapján állította össze az erre a célra kínált hatékony eszköztárt. A kötet második fele tíz megtörtént, átélhető kamaszsztorit tartalmaz, melyek kitűnő alkalmat kínálnak arra, hogy beszélgessünk erről az agyonhallgatott, kínos, sokszor félrekezelt témáról, és erős védelmi szövetséget kössünk a gyermekünkkel.
A kötetet ajánljuk pedagógusoknak, osztályokfőnököknek, gyermekekkel foglalkozó szakembereknek (iskolapszichológusoknak, iskolai szociális segítőknek) is, hasznos segédanyagot jelenthet az egyre inkább elharapózó iskolai erőszak kezelésében.
Milyen hatásai lehetnek a kortárs bántalmazásnak?
Körülbelül kilencéves kortól a kortársak visszajelzései elemi módon befolyásolják a kiskamasz önértékelését. Ha e visszajelzések negatívak, ha csúfolják, zaklatják, bántalmazzák, esetleg levegőnek nézik vagy aktívan kirekesztik őt, az nehezen elbírható lelki terhet jelent a gyereknek, és sok esetben tartós érzelmi sérüléseket okoz.
A társak – ráérezve a sebezhetőségre – gyakran arra szállnak rá, akinek otthon is problémái vannak, de ez nem szükségszerű: rendezett hátterű gyerekkel is előfordulhat, hogy csúnya konfliktusokba keveredik, kirekesztés vagy zaklatás áldozata lesz. Ráadásul – bár minden szülő azt reméli, hogy az ő gyereke szólna neki, ha ilyesmi történne vele – a család sokszor nem is tud erről, csak azt érzékelik, hogy a gyerek nincs jól, furcsán viselkedik.
Mit tehetünk, ha a gyerekünket zaklatják, bántják, kirekesztik az iskolában, más gyerekközösségben vagy az interneten? Talán arra gondolunk, az iskola dolga, hogy az ilyesmit rendszerszinten kezelje. Jogos elvárás, de mi van, ha ez nem elég hatékony? Esetleg az jut eszünkbe, hogy majd mi kapcsolatba lépünk az iskolával vagy az érintett gyerekek szüleivel, és kézbe vesszük a dolgot. Bizonyos esetekben így kell tennünk, de van, amikor csak rontunk vele a helyzeten, és a bántalmazás rejtettebben, alattomosabban folytatódik.
Kim John Payne Állóképes gyerekek c. könyvében megmutatja, miként taníthatjuk meg a gyermekünknek jól kezelni a hasonló helyzeteket. Ahelyett, hogy passzívan elszenvedné a bántást, vagy mindig azonnal felnőtt beavatkozást követelne, visszaveheti az irányítást azáltal, hogy saját reakcióit szabályozza.
A 425 oldalas könyv egy olyan eszköztár, amely elősegíti a problémamegoldást az általános- és középiskolai években. Első része a szülőnek, pedagógusnak szól, a második rész, mely tíz tinédzser történetét tartalmazza, közös olvasmány a gyerekkel.
Ez Payne évtizedek óta bevált módszere: ahelyett, hogy megmondaná a gyereknek, mit tegyen, elmeséli, mit tett egy másik gyerek hasonló helyzetben, majd megbeszélik, hogyan működhetne az adott megközelítés számára is. Ez új hidat építhet felnőtt és gyermek között, miközben a sebezhetőséget ígéretté és lehetőséggé változtatja.
A kötet elnyerte az Amerikai Nemzeti Szülői Szövetség díját.
A magyar fordítás a Kulcslyuk Kiadó gondozásában jelent meg
2011-ben kezdődött a történetem. Online magazinként 2013 óta létezem. Igyekszem kreatívan, tartalmi és stílusbeli következetességgel élni az alkotói szabadságommal.