Csillagközi kérdezz-felelek. Tim Peake brit asztronauta könyve végre magyar nyelven is olvasható
Gondoltál már arra, hogy űrhajós legyél? Ezzel a kérdéssel nyit Tim Peake asztronauta könyve – pontosabban a fülszövege – , melynek magyar adaptációja Csillagközi kérdezz-felelek címmel a Partvonal Kiadó gondozásában jelent meg a napokban. Soha nem fordult meg a fejemben, hogy űrhajós legyek, s bár a nemzetközi sikerként beharangozott Űrkiállítást két éve megnéztem Budapesten, elkönyveltem, hogy ez a téma nem áll hozzám közel. Ez a könyv viszont annyira érdekes, hogy egyszerűen nem lehet elmenni mellette!
Milyen szaga van a világűrnek?
Milyen érzés egy kilőtt golyónál tízszer gyorsabban haladni?
Miért leszünk öt centivel magasabbak az űrben?
Az űrben más íze van az ételnek?
Mi a legjobb a súlytalanságban?
Mi történik az űrállomás szemetével?
Hogyan tart életben egy szkafander?
Milyen érzés 28 ezer km/órás sebességgel keringeni a Föld körül?
Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kaphatunk választ a szerzőtől – a könyv 157 kérdést tartalmaz. – Mióta visszatértem a Nemzetközi Űrállomásról, rengeteg érdeklődő levelet kapok az emberektől, akik egyre többet szeretnének megtudni az űrbéli életről – írja.
Tim Peake házas, két fia van. Az Európai Űrügynökség (ESA) asztronautája. A 186 napos Principia küldetését, amely során a Nemzetközi Űrállomáson dolgozott a 46/47-es expedíció keretében, 2016. júniusában fejezte be, amikor visszatért a Földre. Tagja számos tudományos, repülési és világűrrel foglalkozó társaságnak, II. Erzsébet brit királynő a Szent Mihály- és a Szent György-lovagrend tagjává választotta. Nem ez az első könyve – a Halló, a Földdel beszélek? c. kötete, amely ugyancsak megjelent magyar nyelven, bestseller.
– Az Apollo küldetések sikerei után napjainkban az űrkutatás új aranykorának küszöbén állunk. A következő évtizedekben minden bizonnyal gyarmatosítani fogjuk a Holdat, otthagyjuk a lábnyomunkat a Marson, és messzebbre fogunk utazni a naprendszerünkben, mint valaha.
Tim Peake ebben a könyvben részletesen megválaszolja az érdeklődő kérdéseket, kiegészítve őket a saját, űrhajósként szerzett tapasztalataival, a kiképzéstől a kilövésig, az űrsétáig és a visszatérésig. Felfedi az űrbéli élet titkait, mindennapi csodáit, betekintést ad az űrkutatás világába. Érdekesen és érthetően adja át az ismereteit, közvetlen stílusban „szól” az olvasókhoz, személyes élményeiről is élvezetesen ír, így a könyvet a gyerekek is nagy érdeklődéssel olvashatják, és azok is, akiket egyébként nem nagyon érdekel az űrhajózás, űrkutatás.
A 296 oldalas, színes fotómellékleteket tartalmazó könyvben az asztronauta gyerekek kérdéseire is válaszol.
– Voltak számomra szokatlan kérdések is, mint a „Van formális protokoll a földönkívüliekkel való első találkozáshoz?”. (…) No és persze voltak mókásak is, mint a „Lehet az űrben teázni?” (a válasz: szerencsére igen!), vagy a „Hogyan mész vécére az űrben?”, ami messze a legnépszerűbb kérdés, amit fel szoktak tenni nekem, főleg a fiatalabb gyerekek.
Annyi kérdést szerettem volna megválaszolni és kifejteni, amennyit csak tudtam, hogy bemutathassam, milyen is az űrhajóslét – a személyes része, a mélysége, a kalandok, az asztrofizika, mi az, ami félelmetes benne, és mi az, ami mókás. Remélem, hogy (…) hasznos tudástárként vagy kézikönyvként szolgálnak majd az űrutazók következő generációjának. Végül is az első ember, aki a Marson jár majd, lehet, hogy éppen ezt a könyvet olvassa.
Alapító-főszerkesztő
Több mint 20 évet töltöttem az írott média világában újságíróként, szerkesztőként, megyei és országos lapoknál.
Az eletszepitok.hu online életmód magazint 2013-ban hoztam létre.
2018-ban visszatértem eredeti hivatásomhoz, általános és középiskolásokkal foglalkozom. Érdeklődésem középpontjában az élménypedagógia, a tanulásmódszertan, a pályaorientáció, a szociális kompetencia- és a készségfejlesztés áll.
A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán diplomáztam, majd az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem el felsőfokú szakképzést. A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetében szereztem mesterdiplomát. Évek óta alkalmazom általános iskolások körében az Igazgyöngy művészeti iskola „Szociális kompetenciafejlesztés vizuális neveléssel” módszertanát.
MÚOSZ-tag vagyok, az Idősügyi és Szociális párbeszéd Szakosztály, valamint a Társadalompolitikai Szakosztály tagja.