Európai viszonylatban nálunk él a legtöbb elhízott felnőtt – Tippek életmódváltáshoz, bőrápoláshoz

hirdetés

hirdetés

Magyarországon él Európában a legtöbb 15 év feletti kövér ember, ráadásul a világon minden ötödik halálesetet az elhízás okoz. Antal Emese dietetikus segítségével összegyűjtöttük azokat a tudnivalókat és praktikákat, amelyek segíthetnek az életmódváltásban.

Egy 2015-ös online felmérés szerint az emberek többsége (60 százaléka) fogadja meg év elején, hogy felveszi a harcot a súlyfelesleggel, egészségesebben fog élni, táplálkozni, s beiktatja a rendszeres sportolást. A fogadalmakat és a diétákat nem sikerül maradéktalanul betartanunk. Holott a karcsúság nemcsak esztétikai elvárás, de fontos az egészség megőrzése miatt is.

A kövérség az ötödik haláloki tényező

fitness-956643_640Az egészségügy a 25-ös BMI (Body Mass Index, Testtömeg Index) feletti értékkel rendelkező embereket tartja túlsúlyosnak. De mi is ez a BMI, amit az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is használ? A BMI = testtömeg osztva a testmagasság méterben kifejezett négyzetével. Például egy 60 kg súlyú és 160 cm magas nő BMI-je 23,43 az alábbi képlet alapján: BMI = 60 kg / 1,6 m * 1,6 m, azaz BMI = 23,43. Túlsúlyos embereknek a 25-30-as BMI-vel rendelkező személyeket nevezik, 30 fölött pedig elhízásról beszélnek.

Sajnos a világ egyik felén az egyik legégetőbb egészségügyi probléma az elhízás: 2014-ban közel 2 milliárd felnőtt ember volt túlsúlyos és további 600 millió ember elhízott. A kövérek aránya az elmúlt húsz évben megduplázódott és az adatok szerint egyre növekszik. A kimutatások szerint évente 2,8 millió ember hal meg a túlsúly okozta szövődmények miatt, ezzel az ötödik haláloki tényezőnek számít a kövérség. Európában a legtöbb túlsúlyos felnőtt Nagy-Britanniában, Luxemburgban, Máltán és Csehországban él, de bizony Magyarország is az élmezőnybe tartozik. Ráadásul, ha a 15-18 éves fiatalokat is belevesszük a vizsgálatba a felnőttek mellé, akkor Európában nálunk él a legtöbb elhízott, 30-as BMI feletti ember.

Három magyarból kettő kövér

A toplistás helyezést az életmódunknak „köszönhetően”értük el. A magyarok többsége, mintegy 5 millió felnőtt túlsúlyos vagy elhízott, tavaly előtt a nők 62%-a, illetve a férfiak 67%-a tartozott ezekbe a kategóriákba. Míg 1988-ban például csak a felnőtteknek csak 16%-a volt elhízott, 2014-re már megduplázódott az arányuk – háromból egy felnőtt elhízott és egy pedig túlsúlyos. A WHO adatai szerint a cukorbetegek 44%-ánál, az ischémiás szívbetegségek 23%-nál, bizonyos rákos megbetegedések 7-41% -nál a túlsúly és az elhízás a felelős! A magas vérnyomás, a kóros koleszterinszint, a cukorbetegség szinte egyértelműen együtt jár a túlsúllyal. A kövérség nyomán kialakuló egészségügyi problémák kezelésére éves szinten összesítve 229 milliárd forintot költünk (egyéni, állami szinten).

Hogyan szabadulhatunk meg a felesleges kilóktól?

A sikeres diéta titka az energia-egyensúly, illetve az energiadeficit megteremtésében rejlik, azaz a napi energiaszükséglethez képest 500-700 kalóriával kell kevesebbet fogyasztani. Érdemes úgy összeállítani az étrendet, hogy minden tápanyagcsoport szerepeljen benne, a változatos ételekkel pedig biztosíthatjuk a megfelelő vitamin és ásványianyag-bevitelt is. Ezekkel a változtatásokkal megindulhat az egészséges ütemű fogyás, ami fél, egy kilogrammot jelent hetente. A fogyókúrát hatékonyan támogatja a heti 3-4 Partifalatok színes gyümölcsalkalommal végzett legalább 1 órás mozgás, amelynek során elkezdjük felhasználni a raktározott zsírt. Ez lehet akár egy frissítő séta is, például menjünk gyalog dolgozni, vagy szálljunk le pár megállóval előbb a buszról. Sokat tehetünk a fogyásért már azzal is, a lift helyett minden esetben a lépcsőt választjuk. A WHO szerint érdemes csökkenteni a zsírfogyasztásunkat, mindezek mellett viszont fogyasszunk több zöldséget és gyümölcsöt, teljes értékű gabonákat és hüvelyeseket. Fontos a cukorbevitel jelentős csökkentése is.

Antal Emese dietetikus szerint csodamódszerek nem léteznek, a legdivatosabb fogyókúrás étrendek általában valamelyik tápanyag-csoportot (zsír, szénhidrát, fehérje) próbálják túlzottan preferálni, ebből következően másokat háttérbe szorítani vagy éppen szétválasztják a tápanyagokat. Többnyire gyors sikert ígérnek anélkül, hogy jelentősen korlátoznák az elfogyasztott ételek mennyiségét. Mindemellett a kiegyensúlyozott táplálkozás fontos, hiszen a szervezetünknek minden tápanyagcsoportra szüksége van. Az egyes tápanyagfajták megvonásával vagy túlfogyasztásával komoly problémák is kialakulhatnak: ha például a zsírt csökkentjük drasztikusan, akkor probléma lehet a zsírban oldódó vitaminok felszívódásában, a szénhidrátcsökkentés szédüléshez, rossz kedélyállapothoz, fejfájáshoz vezethet, a túlzott fehérjebevitel pedig veseproblémákat okozhat.

Diéta

A karcsúság fejben dől el!

Antal Emese szerint a legtöbb dolog fejben dől el.

– Komoly akaraterő és elhatározás kell ahhoz, hogy valaki hosszú távon életmódot váltson. Ne feledjük, hogy a zsírpárnák sem pár hónap alatt jelentek meg, legyünk türelmesek a fogyókúra során is és kérjük dietetikus segítségét. Ráadásul 36 év felett csökken a szervezet energia-szükséglete, így a korábban jól bevált fogyókúrás étrend mellett is elmaradhat a siker. Ezekben a nehéz pillanatokban segíthet egy-egy jól kiválasztott fogyókúrás készítmény, amely újabb löketet adhat a diétának, azonban a legjobb, ha ezekkel kapcsolatban kikérjük szakember véleményét.

A dietetikus felhívta arra is a figyelmet, hogy több olyan fogyókúrás módszer illetve készítmény van, amely gyors fogyást ígér anélkül, hogy bármilyen életmódbeli változtatást tennénk. Ilyen nem létezik! Életmódváltás kell ahhoz, hogy hosszútávon sikeresek legyünk.

 

hirdetés

A www.eletszepitok.hu weboldal bárminemű tartalma a
Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően használható fel.
Még nincs hozzászólás

Válaszolj!

Az e-mail cím nem lesz nyilvános.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás