„Az ember annyi éves, amennyinek a hátgerincét érzi.” Erősít, regenerál, kiegyensúlyoz és formába hoz: Pilates. Elhivatott edző és életmód-tanácsadóval beszélgettünk

A Pilates tornára sokan esküsznek. Valahogy úgy alakult, hogy a nők sportja lett – kevés férfit látni Pilates órákon –, pedig a mozgásforma kidolgozója, Joseph Pilates eredendően önmagán, majd mozgásukban akadályozott, a harctéren súlyos sérüléseket szenvedett, végtaghiányos férfiakat próbált segíteni vele az I. világháborút követő években.

A Pilatest a legjobb, mélyizmokat megdolgoztató mozgásformának tartják, testformáló, szálkásító hatása miatt is sokan választják; a gyakorlatsorok elsősorban a törzs izmait edzik, erősítik, de végtagok mobilizálására, ízületi problémák megelőzésére, enyhítésére is kiváló. Aki kipróbálta, nehezen tud lemondani róla, mivel pozitív hatásai szinte azonnal érződnek.

Gross Bernadett az egyike azoknak, akik elsőként ismerkedtek meg még a 2000-es évek közepén az akkoriban Magyarországon újdonságnak számító Pilatessel: Budapesten végezte el a szakedzői képzést. Másfél évtizedes oktatói tapasztalata van, a Pilates elhivatott, szakavatott képviselője. 

 

Gross Bernadett

Mit tudhatunk rólad?

Alapvégzettségem szerint matematika-testnevelés szakos tanár vagyok. Korábban korrektorként dolgoztam egy napilapnál és egy grafikai stúdióban. Ausztriában élek 2008 óta, egy 6 és egy 9 éves fiam van. Gyerekkorom óta sportolok; a mozgás mindig központi helyet foglalt el az életemben; 4 évesen kezdtem a ritmikus sportgimnasztikát, 18 éves koromig kitartottam mellette, de ezzel párhuzamosan más sportágakban is jeleskedtem. A főiskolán a testnevelő szakon mindenféle sportágat, mozgásformát ki kellett próbálni – ekkoriban kezdtem edzősködni, aerobic órákat tartottam és személyi edzőként dolgoztam. Huszonnégy évesen kipróbáltam magam egy országos fitneszversenyen, 2. helyezést értem el. 44 éves vagyok.

A sport tehát elválaszthatatlan tőled. Voltak hosszabb kihagyásaid?

Amikor a fiaim megszülettek, nem oktattam és nem is edzettem, csak a gyerekekre koncentráltam.

Mit tapasztaltál a szünetek alatt?

Egyértelműen érzékeltem a mozgás hiányát, negatív értelemben. Elkezdtek rám rakódni a plusz kilók, a közérzetem és a memóriám is romlott. A rendszeres mozgás, edzés segít, hogy jobban tudjuk kezelni a stresszt. A mozgással örömhormonok szabadulnak fel. A WHO heti 3×60 perc mozgást ajánl, ami lehet akár kerékpározás, tempós séta is. A Pilates – gerincvédő torna – is meglehetősen kímélő, mégis hatásos mozgásfajta.

A memóriaromlás milyen helyzetekben tűnt fel?

Előfordult, hogy a fiam szendvicset kért, s mire kiértem a konyhába, elfelejtettem, miért mentem be.

Ilyesmi sokakkal megesik, a legtöbben nem vesszük komolyan, szórakozottságnak könyveljük el.

A memóriaromlásnak több más jele is volt. Nem öltött aggasztó méreteket, de felfigyeltem rá. Nagyobb gondot jelentett, hogy az első szülés után szétnyílt a hasizmom – ez is a sporthoz kapcsolódik. Nagyon erősek voltak ugyanis a hasizmaim, és ennek a kötőszövet látta a kárát. Ekkor találtam rá a LoveYourBelly módszerre. A műtét helyett ezt választottam, és 8-10 hét alatt a hastérfogatom visszacsökkent normál méretűre. A második terhességem után ezt a technikát már oktattam is, letettem a vizsgát.

Sokakat érint ez a probléma?

Szülés után a nők több mint a felét érintheti, sőt, a férfiak sem kivételek, mivel nemcsak a terhesség miatt alakulhat ki. A férfiaknál kiválthatja a rossz edzéstechnika, ha túltolják az edzést, ha nem megfelelő az étrendjük, például sok puffasztó ételt fogyasztanak. Bár a LoveYourBelly módszer nagyon hatásos, van, hogy már nem alkalmazható eredménnyel, például amikor sérvveszély áll fenn. A speciális hastorna egyébként minden hasi műtét előtt és után nagyon fontos lenne. Egy jó orvos erre fel is hívja a figyelmet. Figyelembe veszi, hogy a hasi regenerációért az izomzat is felelős, ehhez kell a torna. Az orvos a kötőszövetet tudja „helyrerakni” a műtéttel.

Hogyan ismerkedtél meg a Pilatessel?

Harmincéves korom tájékán komoly deréktáji fájdalmaim voltak. Orvoshoz kellett mennem. Nehezen keltem fel reggel, beállt a derekam, s mire újra bemelegedett az izomzatom a nap végére, el is fáradtam. Reggel aztán kezdődött minden elölről. Akkoriban még csak aerobicoztam, hetente több órát tartottam. A Pilatest öngyógyító céllal próbáltam ki. Az orvos azt mondta, műtét vár rám, ha nem következik be javulás, ez azért megijesztett. Az úszást javasolta. Akkoriban, 2005 körül jött be Magyarországra a Pilates. Kipróbáltam. Legnagyobb meglepetésemre a derékfájdalom elmúlt, kezelhető lett, ráadásul az állapotjavulás szinte azonnal, pár Pilates óra után érzékelhető volt. Később a vendégeimtől is hasonló visszajelzéseket kaptam: bejöttek hátfájdalommal tornázni, s a következő órán már azt mondták, enyhültek vagy elmúltak az izom- és ízületi fájdalmaik. Saját élmény alapján lettem tehát a Pilates elkötelezettje. Elvégeztem a képzést, elkezdtem órákat tartani. A két terhességemet fájdalom nélkül hordtam ki. 

Mennyire hatásos a Pilates testformálásra?

Aki heti két alkalommal rendszeresen gyakorolja, azok nagyjából a harmadik, negyedik hónap végére teljesen új testet kapnak. A Pilates szálkásabb testet ad, nagyon jó testformálásra is. A törzs mélyizomzatát célozza meg; látványosan megerősödnek a törzs izmai. Ennek is vannak előnyei: a belső szerveket is tartja, és megdolgoztatva a medence-fenék mélyizmait hatékony lehet például inkontinencia megelőzésére, megszüntetésére. Rendszeres Pilatesezéssel szebb lesz a hát íve, feszesebb lesz a has és a testtartás is megváltozik. Ezek összességében jól hatnak a kisugárzásra, és ez sem elhanyagolható tényező. Ami bámulatos még benne, hogy a test emlékezik a Pilates általi terhelésre. Van, aki kihagy pár hónapot, évet, s mégis, ha újrakezdi, erőnlétileg akár ugyanonnan tudja folytatni, ahol abbahagyta.

Sok oktatóvideó vagy mobilalkalmazás érhető el Pilateshez. Ezek alapján bárki belekezdhet odahaza?

A Pilatesnél egy gyakorlatot legfeljebb tízszer ismétlünk, sőt, lehet ennél kevesebb is. Ami nagyon fontos, hogy a mozdulat tökéletes legyen. Azt gondolom, az elején mindenképp szükséges az edzői kontroll. Egy DVD vagy egy videó nem szól rád, ha rosszul tartod magad. Egy rosszul begyakorolt mozdulatot nagyon-nagyon nehéz kijavítani. Érdemes edzővel egy kurzust végigcsinálni, ha megvannak a helyes alapok, utána már lehet otthon is Pilatesezni. Én hatvan perces órákat tartok, a törzs minden izomzatát átdolgozzuk, de aki nem tud ennyi időt szánni a mozgásra hetente kétszer, napi 15-20 perces gyakorlatsorokkal is karbantarthatja magát.

Szerinted miért nem terjedt el a Pilates a férfiak körében?

Érdekes, hogy a step vagy aerobic óráimon vegyesen voltak nők és férfiak, a Pilatesre ez valóban nem mondható el, valahogy női mozgásformaként él a köztudatban. Pedig Pilates férfi volt, és amikor ezt a mozgást alkalmazta, kezdetben végtagjukat elvesztett katonákkal dolgozott, akik csak feküdni voltak képesek, háborús sérüléseik következtében. A Pilates kidolgozásakor egyaránt hatott rá a nyugati és a keleti filozófia; Keletről a jóga elemeit vette át, Nyugatról az erőnléti, állóképességi gyakorlatokat. 1926-ban hagyta el Európát, kivándorolt Amerikába, és a módszerét elsőként a balett táncosok fedezték fel. Sokat dolgozott velük, majd táncosokkal is.

Talán érdemes lenne meghirdetni férfiaknak Pilates órákat, hogy ne érezzék magukat feszélyezve a nők között…? Kiknek ajánlod ezt a mozgást?

Életkortól függetlenül bárkinek. Érdemes orvossal konzultálni bizonyos esetekben, de várandósság alatt is végezhető, van könnyített gyakorlatsor. Én az első várandósságom alatt, héthónapos terhesen még Pilateseztem. Akit frissen műtöttek, szintén konzultáljon orvossal, mielőtt belekezd. Hetven évnél idősebb vendégem is volt már. Pilates egyébként azt mondta, az ember annyi éves, amennyinek a hátgerincét érzi.

Gyerekeknek is ajánlod a Pilatest?

A gyerekek nagy valószínűség szerint nem tudnának hatvan percen át Pilates gyakorlatokat végezni. A helyes testtartás viszont minden életkorban fontos, ezért egy-egy gyakorlatot pár percre be lehet iktatni akár már oviban, vagy iskolai testnevelés óra keretében. A Pilates egy egyszerű testformáló rendszer, az ember természetes mozgását veszi alapul. Életünk során, ahogy használjuk a testünket, egyre sérülékenyebbé, kiegyensúlyozatlanabbakká válhatunk. A Pilates erre is jó, egyensúlyba, szinkronba hoz. Költséghatékony sport, nem kell hozzá más, mint kényelmes ruha, esetleg jógamatrac. Cipőt nem kell viselni.

Tudom rólad, hogy nagyon figyelsz az étrendedre is. Nincs rajtad egy deka súlyfelesleg sem. Elárulod az olvasóknak a „paramétereidet”?

166 centi vagyok, 61-62 kiló.

Milyen elveket követsz az étkezésben?

Végzett életmód-tanácsadóként ismerem a jó és rossz ételeket. Jó ételek azok, amelyek táplálják a testet, a rossz ételek pedig tönkreteszik a bélrendszert. Az immunrendszerünk 80 százaléka a belekben található. A bélrendszer feladata, hogy a tápanyagokat felszívja, a salakanyagokat kiürítse s védelmet alkosson. A rossz ételek az immunrendszerünket megbénítják. Ennek fényében kerülöm a cukrot. Gyümölcsöt délelőtt fogyasztok, este soha. Minden második embernek van valamilyen ételintoleranciája, ráadásul sokan nem is tudnak erről, mert nem foglalkoznak azzal, hogy rossz ételekkel traktálják a szervezetüket. Az immunsejtek nem tudják ellátni a feladatukat, rosszul szelektál a bélrendszer, ilyenkor a salakanyagokat is felszívja, a sejtek ezzel megtelítődnek, jön a hízás, jönnek a bajok.

A cukron kívül van még, amit kifejezetten kerülsz?

A gabonaféléket szinte mind, mert a rossz ételek közé sorolandók, a gluténtartalmuk miatt. Az ál- és reformgabonákból – quinoa, amaránt, hajdina, köles, cirok – is keveset eszek, inkább zöldségekkel fedezem a szénhidrátigényemet. Persze néha én is bűnözök, szeretem a csokit.

A magyarok számítanak Európa legelhízottabb nemzetének. Világszinten is a negyedik helyen állunk…

A rossz étkezési szokások öröklődnek generációkon át. Mindössze 5 százalék írható a genetika rovására. Meggyőződésem, ha a rossz szokásainkon tudunk változtatni, a fizikális állapoton is tudunk. Ételünkben a gyógyszerünk. Legyen a gyógyszerünk az ételünk!

 

***

 

Joseph Pilatesről és az általa kidolgozott módszerről

A pilates módszert a német Joseph Pilates alapította a huszadik század elején. Joseph Hubertus Pilates Németországban született 1883-ban. Születése óta angolkórban, asztmában és ízületi fájdalmakban szenvedett. Ennek hatására életét már egészen korán a sportolásnak és az egészséges test kialakításának szentelte: gimnasztikázott, testépítéssel foglalkozott, jógázott. 1912-ben Angliába költözött, bokszolóként, cirkuszi előadóként és önvédelmi sport oktatóként dolgozott. A világháború kirobbanásakor a német állampolgárokat, így Pilatest is, internálták, és ezalatt, a Man-szigeten kezdte el kialakítani módszerét. 1926-ban az USA-ba költözött. Kora legnagyobb táncosai és táncoktatói jártak hozzá. Pilates haláláig fejlesztette módszerét, összeállított több száz ma is használt gyakorlatot. 87 évesen hunyt el.

„Hiszek a módszeremben! Soha nem volt szükségem gyógyszerekre. A sérülések mindig elkerültek. Az egész világon mindenkinek végezni kellene a gyakorlataimat, kiegyensúlyozottak és fittek lehetnek!”

 

A Pilates fő célja a test és a lélek egységének megteremtése olyan módon, hogy az elme ne legyen lekötve és a test kecsesen, egyensúlyban mozogjon.

Joseph Pilates 6 alapelvet alkotott meg módszeréhez:

1. koncentráció

A tudatos mozgás kulcsa, hogy odafigyeléssel, a figyelem fókuszával végzik a gyakorlatokat.

2. irányítás

Szellemi és fizikai irányítás. Az izmok irányítása, a mozgás összekoordinálása, a légzés koordinálása. 

3. központosítás

A módszer azon alapvetésre épül, hogy minden mozdulat az úgynevezett erőközpontból indul ki, azaz a has-alsó háti szakasz-csípő-fenék központi területből, amely körülveszi a létfontosságú szervek nagy részét, magába foglalja a gerincet, a test középpontját alkotva.

4. légzés

A megfelelő légzéstechnika a kulcs a minél tökéletesebb mozgás kivitelezéséhez. Minden gyakorlat mozdulataihoz adott ki-és belégzésütem tartozik.

5. áramlás

Minden gyakorlatnak saját üteme van, ezáltal a gyakorlatok „áramló” mozgással állnak össze egésszé.

6. precizitás

A gyakorlatok helyes kivitelezése a legfontosabb, inkább kevesebb ismétlésszámmal, de a lehető legtökéletesebben végrehajtva kell dolgozni.

Nyitókép: Robert Bejil, Flickr

 

hirdetés
0 válaszok

Ide írhatod a véleményed!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

húsz − tizennyolc =

hirdetés